Senaste nytt

Frakta hem saker från Asien som inte går att checka in?

Johanna

Medlem
Tänker att det är flera som säkert bott utomlands och transporterat en större mängd/volym. Eller kanske t o m köpt saker som de fraktat hem som inte ryms inom det man kan checka in.

Vad är bästa sättet? Jag är mest intresserad från Asien. Försökte få reda på hur jag skulle gå till väga och vad det skulle kosta att skicka hem saker från Myanmar men det var så svårt att få info så jag gav upp.

Nästa gång vill jag vara mer/bättre förberedd på hur jag ska göra.
 

Johanna

Medlem
Jag vet inte. Jag är helt lost i det här. Det beror också på vad det kostar. Försökte hitta ett fraktbolag. Men jag landade i att de bara jobbade med företag.
 

Nemo

Medlem
Hur mycket är en större mängd/volym? En EUR-pall? En container? 50 kg? 500kg? Är det porslin (stötkänsligt) eller ej? Värde?
Vilka fraktbolag har du kontaktat?
Det är ju inte enbart frakt som kostar, utan även förtullning. En hel del arbete kan du förbereda själv.
 

danielhog

Medlem
Jag vet inte. Jag är helt lost i det här. Det beror också på vad det kostar. Försökte hitta ett fraktbolag. Men jag landade i att de bara jobbade med företag.
Om du preciserar vad du vill frakta så går det lättare att hänvisa och tipsa om konkreta företag.

Jag får intrycket att du inte vill flytta ett bohag eller har beställt från en producent utan handlar saker som privatperson?

Kan du specificera land?

Annars är mitt generella tips att hitta en lokal forwarder, dom har bäst fraktpriser.
 

Johanna

Medlem
Förstår att det verkar rörigt. Grejen är att jag inte ska frakta något just nu. Jag var sugen på att köpa några stolar och lite andra möbler och sådant. Men eftersom jag inte förstod hur jag skulle få hem det så gav jag upp.

Nej jag ska inte flytta ett helt bohag utan det är nog mer det Nemo skriver om. Jag undrar hur jag kan tar reda på vad det skulle kunna kosta. Då kan jag också fundera på om det är värt det. Så det kan inte bli något exakt utan jag tänkte mer att någon kanske fraktat och vet vad det kostade. Då får jag ett hum om vad som det kan landa på.

Det kanske är för oklart.
 

nissefalk

Medlem
Jag tittade på en mindre bar i trä och på hjul i Chiang Mai för ganska många år sedan och där erbjöd man sig att skeppa den åt mig, minns inte vad det kostade men tänkte att om du köper något möblemang i Asien så kanske det finns flera handlare som kan hjälpa till.
 

Nemo

Medlem
Förstår att det verkar rörigt. Grejen är att jag inte ska frakta något just nu. Jag var sugen på att köpa några stolar och lite andra möbler och sådant. Men eftersom jag inte förstod hur jag skulle få hem det så gav jag upp.

Nej jag ska inte flytta ett helt bohag utan det är nog mer det Nemo skriver om. Jag undrar hur jag kan tar reda på vad det skulle kunna kosta. Då kan jag också fundera på om det är värt det. Så det kan inte bli något exakt utan jag tänkte mer att någon kanske fraktat och vet vad det kostade. Då får jag ett hum om vad som det kan landa på.
Det kanske är för oklart.
Jag skulle gissa att det blir dyra stolar... mycket volym på liten vikt. Om de kan hänga med någon annans frakt kanske du kommer ned i pris.
En ok guide finns på Frakt från Kina till Sverige: En komplett guide för importörer Där får du ett hum om hur det fungerar (även från andra icke-EU-länder än Kina).
 

Johanna

Medlem
Tack för hjälpen. Nu är det inte brådis längre så jag får läsa på lite och kolla. Men jag tror ni har rätt. Det blir dyra stolar. Det var vad de sa på posten i Yangon när de gissade. Det var inte rätt ställe heller för att skicka likande. Där sysslade de mest med att teleprinta. De har en bit kvar
 

intuition

Medlem
Om det är från kina bör du kunna använda dig av "nya sidenvägen". Kinas tåg frakt system. Har hört att det är subventuonerat och att man kan köpa bulk frakt för flat rate 30RMB per kilo
 
Toppen