Senaste nytt

Från Neva till Änglastaden - via Dödens järnväg och Cataya

Flying Finn

Medlem
Årets längsta resa för min del börjar nu på lördagen, så jag där med påbörjar jag även ett reportage om den.

Eftersom resan är en månad och jag har ännu ofullbordat mitt reportage till YVR, så har jag avgränsat den inkommande resan till korta inslag under resan och så mera i detalj före/under julen om vissa utvalda teman. Jag har preliminärt tänkt skriva mera om sådana upplevelser och iaktagelser som är mera sällsynta här på BC.se. Min tidsresurs är begränsad - lik som den är för oss alla, så det är inte optimalt på tanke med ert glädjande, i fall jag skriver t.ex. i detalj ännu en gång om loungerna på LAX eller X-hundrade inlägget om affärsklassen ombord CX (Cathay Pacific). :)

Min resa har att göra med ett tema jag gav ett löfte om att återkomma till senare. Det gäller ryska städer som Oneworld-avgångsort. Den här resan baserar sig på en bokning med JL från Myanmar, men även på en AY-biljett från LED - St. Petersburg (läs: Leningrad). Återkommer till temat om medvetet Oneworld-resande ex-Ryssland senare i slutet av året (d.v.s. efter min hemkomst), eftersom det kräver en hel del tid och möda. Dessutom så har jag mina egna bokningar för BAEC-medlemsåret 2020-2021 under arbete i december, så i det sambandet blir det bra att skriva om ämnet.

Jag åker på lördagen med tåg till St. Petersburg och så blir det att ta metro + buss till LED, d.v.s. St. Petersburg - Pulkovos internationella flygplats (Аэропорт Пулково). Flygplatsen har som officiellt namn på engelska Fjodor Dostojevski International Airport, men det namnet synns nog ingenstans. Flygplatsen öppnade ursprungligen 1932 och den nuvarande terminalen (f.d. Pulkovo 2) är från 1973. Redan under den gamla terminalens (f.d. Pulkovo 1) tid hedrades flygplatsen år 1971 med Orden för Oktoberrevolutionens medalj. Kryssaren Aurora finns på medaljen (på bilden). Skytrax? Det är för amatörer. ;)

LED Pulkovo.jpg


Efter att jag gjorde upp mina planer förra januari, så har resan fått vissa finjusteringar. Åtminstone ännu har det inte skett större förändringar, men jag följer naturligtvis med läget i Hong Kong. I nuläget ser det ut att resan kommer att ha åtminstone följande särdrag som jag hoppeligen kommer att skriva om mera utförligt:
  • Mina första långfärdsflyg (longhaul, i fall min svenska känns för petig ;) ) med Finnairs affärsklass. I nuläget har jag flugit överlägset mest med AA och BA i långfärds-C, medan Finnair endast inom i deras affärsklass. Det ska bli intressant att flyga nattetid HEL-SIN (avgång kl 23:55 från H:fors-Vanda imorgon) och dagtig HKG-HEL (avgång kl 10:25 lokaltid).
  • Japan Airlines i affärsklass på rutter som är över 6000 mil (NRT-BOS och JFK-NRT).
  • Affärsklass ombord 3U (Sichuan Airlines) och deras Airbus A320 på SZX-CTU.
  • Turistklass inom Kina på CTU-SZX med ZH (Shenzhen Airlines). Ska bli intressant att se om @Dr. Miles skriverier om ämnet håller ihop med min upplevelse. :D
  • Två olika ATR72-flyg i Sydostasien - PG (inte parental guidance, utan Bangkok Airways) på CNX-MDL och Y5 (Golden Myanmar Airlines) på MDL-RGN.
  • Affärsklass på burmanesiskt vis - 8M (Myanmair Airways International) från RGN till BKK och med en fåtölj ombord en Airbus A319.
  • Med Priority Pass besök till The Coral Executive Lounge för utrikesflyg på CNX (Chiang Mai) och Aeroflot Lounge på LED, och så med status/kabinklassen Lufthansa Business Lounge på JFK (eftersom JL flyger från T1 som den enda inom Oneworld).

    Ni andra har redan varit X st. gånger till The Pier and The Wing på HKG, så jag behöver inte spendera tid och möda på att vara den 99. flygtoken som skriver om dem. ;) Och på NRT har ni troligen även blivit trötta på JL, så jag blir hellre den första som skriver om t.ex. Aeroflot Lounge. :)
Så här ser min inkommande resa ut:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Sydostasien i detalj:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ni kanske kommer ihåg att jag skrev om TWA Hotel på JFK i våras? Efter att hotellet öppnades, så har jag följt med olika reportage om hotellet på FlyerTalk. Det tycks vara så att upplevelsen man får är inte så mycket att hurra om, åtminstone på tanke med priset. Efter att jag fick en gratis övernattning med Best Western (se inlägget i mitt reportage från Kanada), så beslöt jag att slopa TWA Hotel. Jag hade två goda orsaker till att utnyttja min avbokningsbara reservation: 1) sparade pengar, när man tar i beaktan hur undermåligt hotellet tycks vara på basis av skriverierna och 2) på tanke med flygtidtabellerna skulle jag haft endast vyer i mörkret från mitt rum med vy till landningsbanan.

Det här är gott exempel på varför man ska vara en medveten resenär. "The Holy Grail of Conscious Travel" (ursäkta min anglism!). Orsaken till varför vi existerar o.s.v. :D

Jo, se, man kan faktiskt få som medveten resenär t.ex. gratis en hotellnatt på Manhattan i New York, NY, när man har medlemskap i stamkundsprogram (Best Western Rewards - ingen status krävdes för den här intjäningen, men är Diamond) och har gratis tagit del i olika kundkampanjer. :) Nu råkade det sig att mina fyra hotellnätter på Best Western Plus Sands i Vancouver, BC, kostade mig ca. 5745 kr. Jag hade tagit del i en kampanj som innebärde att man får en gratis natt, i fall man stannar minst två nätter på Best Western mellan vissa datum (kampanjtiden tog slut idag).

Jag hade totalt glömt bort hela kampanjen, så det var en överraskning för mig när jag fick efter min hemkomst förra veckan per e-post ett löfte om att få stanna gratis på Best Western i en natt. :) Så slog det mig en tanke - ja, jag kunde ju faktiskt avboka TWA Hotel och boka min gratisnatt i NYC, så får jag maximal ekonomisk nytta av värdekupongen som jag fick.

BW NYC.jpg


Ja, minsann, min gratis natt är nu värd en ca. 3541 kr, så över hälften av det jag betalade för fyra nätter i Vancouver kommer tillbaka i form av en hotellnatt på nedre Manhattan. :cool: Har nu möjlighet att ta direkt tunnelbana från Jamaica till hotellet och så finns det även mera alternativ än bara TWA Hotels dåliga mat- och dryckutbud.

Ännu ett bevis till att det är inte helt meningslöst det här med att samla in alla möjliga, jävla olika poäng, status o.s.v. och man kanske inte är ett totalt psykfall. ;)
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Eftersom jag inte kan under 24 timmar innan avgång troligen mera plocka fram menyalternativen för mitt flyg till Singapore, så lägger jag in de redan nu för beskådning. Eftersom AY till SIN avgår sent, så är måltidskonceptet någon typ av nattmåltid. Och eftersom jag avgår från Finnairs bas, så innebär det att jag i affärsklass kan förbeställa en av deras tre olika specialrätter, förutom de tre ordinära alternativen.

Har valt att köra #1 - torsk med räksås, kantareller, tomat och "ny"potatis (*host* det är ju nu högsäsong för nypotatis...). Inte precis inspirerad av alternativen. Dessutom så tycks Finnair inter översätta till svenska cateringbeskrivningarna. Den allmänna inledningen är nog på svenska, men så själva menyn är på engelska. Det var nog inget att skriva hem om.

Menyn är en tumnagelbild, lik övriga bilder i mina reportage. D.v.s. hela bilden öppnas med musen.

AY HEL-SIN meny.jpg

På den korta flygningen LED-HEL med Norras Embraer 190 har jag valt att pröva vad som serveras, i fall man har valt SFML (fisk och skaldjur) som specialkost i affärsklass på en så kort rutt. En laxmacka kanske? :)
 

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från Karelian Trains Allegro-tåg, AE784, till St. Petersburg, Finljandskij vakzal (Finlandsstationen)!

Karelian Trains är finska VR:s ock ryska RZD:s sambolag för att driva Pendolino-trafik mellan Helsingfors och St. Petersburg. Gräns- och tullformaliteterna sköts ombord tåget under resan. Har nu efter Lahtis fått besök av Gränsbevakninsväsendet och efter Kouvola kom tullmyndigheten. I Vainikkala stiger de ryska myndigheterna ombord och de finska stiger av. Ryssarna stiger av i Viborg.

Tåget har 1. och 2. klassens vagnar. På vägen ut åker jag i 1. klassen och då hör det till biljetten en måltid som serveras till sittplatsen. Utropen och servicen ombord sker på finska, ryska och engelska (ordningen för informationen är den jag skrev). Det finns en restaurang i en av vagnarna. Förutom måltiden, så finns det ett tidningsställ och en Nespresso-kaffekapsylautomat (en mera proffsig modell än för hemmabruk) i första klassen.

På perrongen i Lahtis:

Image-4958.jpg

Om inte typ Japan Airlines hamnar ut för att uppgradera mig till första klassen p.g.a. överbokning eller dylikt, så den här resans enda sittplats i första klassen blir då den här:

Image-156.jpg

Tågvärdinnan, som var på basis av finskan hon talade troligen finskbosatt ryss, gav mig några olika alternativ som frukost. Tog ingen bild, men hennes kärra i vagnens vestibul påminnde en som man brukar se ombord passagerarflyg. :) Jag förutspråkade en laxsmörgås till mitt flyg från LED, men det blev tydligen en redan nu:

Image-4564.jpg
 

Flying Finn

Medlem
Naturligtvis började ryskheten genast på gränsen. Wi-Fi krävde omkoppling i Ryssland och eftersom federal lagstiftning kräver att användning av Internet sker identifierat, så måste man identifiera sig med vagnsnummer, sittplats och fyra sista siffrorna av passnumret. De har gjort det lättare för FSB att vara effektivare än t.ex. Säpo eller FRA i att bevaka oss vanliga kamrater. :rolleyes: Är naturligtvis via VPN utanför Ryssland här på nätet. :)

Rättar till mig själv: rysska myndigheterna stiger ombord i Viborg och åker med tåget till St. Petersburg. I Vainikkala skulle de ju vara på finsk mark. Ännu lite sömnig efter en kort nattsömn, så begick ett tankefel. :oops:
 

Ystad

Medlem
Gräns- och tullformaliteterna sköts ombord tåget under resan.
Det verkar som gränspassagen är något smidigare idag än på Sovjetunionens tid:) Jag åkte tåg några gånger mellan Helsingfors och Leningrad under 70- och 80-talet - som jag minns det stod tåget stilla vid gränsen en bra stund varje gång - mycket "pappersarbete" och kontroller var det :(
 

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från affärsklassen ombord Norras Embraer 190! Hela två rader för två passagerare. Första raden får vara tom. Bekvämare med ett bord som är stabilare.

Nu börjar flygandet, efter en dag med Allegro och en aning St. Petersburg. :)

Tömde inte Aeroflots lounge, men är nu åtminstone mätt. Finnair Platinum Wing på HEL har ju ingen á la carte efter kl 17 (jo, något rätt så folkhemsaktigt :rolleyes:), så kunde lika bra redan nu äta bl.a. broilerschnitzel från buffén i loungen. Mera bilder från LED kommer senare.

Image-8155.jpg
 

Flying Finn

Medlem
Hälsningar från Helsingfors-Vanda, T2! Sitter som bäst i loungen Almost@Home med Priority Pass. Den här loungen fungerar som BA lounge för deras flyg till LHR, med status eller biljett i Club Europe. Vi med OWE kan besöka på de flygen även Finnair Platinum Wing och med OWS kan man besöka den här, men även Finnair Business Lounge. Och vi med AMEX Platinum/Centurion har även Plaza Premium Lounge till vårt förfogande utanför Schengen.

Kommer att skriva lite om St. Petersburg och LED i följande loungen eller under flyget (finns Wi-Fi), men tänkte nu lägga ut först mina bilder från första flyget, LED-HEL.

Nä men titta! Jag är en orakel - det är en laxmacka, även om modell bagel. :D Gissade prick rätt vad SFML kommer att vara. Asiaten i samma rad, men på andra sida korridoren fick också en bagel, men den var modell kött eller dylikt. Den på tåget var nog bättre och fick äta den smörgåsen med bestick. Inte för det, inte illa på tanke vad ni tycks kunna få på HEL-ARN med en ungefär lika lång flygtid. :) Helt god var den här.

CTU_014.jpg

Och så blev det även dags att ta dagens första G&T. :cool: Nu med Arctic Blue Gin på glasflaska (50 ml - snyft, varför inte 5 dl...) och en vanlig Fever-Tree. Har nu de senaste gångerna alltid haft den sockerfria varianten på flyg och Finnair Platinum Wing, även om jag inte har önskat sådant. 40 min flygtid, så det blev lite skyndsamt att konsumera mitt parti. Inte lika effektivt som på LGW-JER med BA. Då skulle jag på samma tid även hunnit dricka en piccoloflaska champagne. ;)

CTU_015.jpg
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Så - för första gången ombord en Airbus A350-900. :)

1A och ett glas Joseph Perrier. Pursern kom och presenterade sig, vilket var troligen en Oneworld Emerald-hälsning. :) Tycks även vara så att inte pursern behöver numera kunna finska. Hon var en trevlig kines från SG eller HK.

Image-5548.jpg

Återkommer från luften. Nu börjar resan till SIN.
 
Toppen