Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

MTheC

Medlem
Skulle du klara ett blindtest :)
Utan tvekan så skulle jag kunna plocka den jag gillar bäst. Helt blint skulle jag nog inte kunna plocka ut dem är en line-up av 10 slumpmässigt utvalda men har flera gånger fått Piper utan att veta vad det varit och inte alls gillat den. Sen är det självklart en fråga om tycke och smak vilken man föredrar, är inte så att Veuve är en favorit men den är helt ok.
 

bankb

Medlem
Jag hoppas att de kommer fram till att den nya strategin med att bara släppa bonusplatser i Business och First dagarna innan inte funkar, så att de går tillbaka till hur det var innan. Jag har bevakat lite datum själv och noterar att massor av flyg mellan Europa och Bankok har 9 bonusplatser i Business ett par dagar innan avresa. Så här ser det t.ex. ut imorgon.

Visa bifogad bild 104431

Det är en mycket märklig strategi. Men som du säger, de ändrar förhoppningsvis tillbaka när de upptäcker att de inte fyller stolarna.
 

Hachans

Medlem
Det är en mycket märklig strategi. Men som du säger, de ändrar förhoppningsvis tillbaka när de upptäcker att de inte fyller stolarna.

Varför skulle de tvunget fylla stolarna? Var är förlusten för dem om de inte fyller dem med gratisåkande? De måste ju själva betala för sina bonuskunder till andra bolag så det är ju ett nollsummespel i princip. Istället tror jag följande utspelar sig på nästa Star Alliance-möte:

”Kolla, vi har erbjudit xxx antal stolar, de har inte bokats. Då kan vi dra ner på antalet stolar ytterligare utan att bryta mot några avtal med Star Alliance”.
 

bankb

Medlem
Varför skulle de tvunget fylla stolarna? Var är förlusten för dem om de inte fyller dem med gratisåkande? De måste ju själva betala för sina bonuskunder till andra bolag så det är ju ett nollsummespel i princip. Istället tror jag följande utspelar sig på nästa Star Alliance-möte:

”Kolla, vi har erbjudit xxx antal stolar, de har inte bokats. Då kan vi dra ner på antalet stolar ytterligare utan att bryta mot några avtal med Star Alliance”.

Thai har ju rätt risig ekonomi. Så en award såld stol måste ju vara bättre än en tom stol
 

ZZZebra

Medlem
Varför skulle de tvunget fylla stolarna? Var är förlusten för dem om de inte fyller dem med gratisåkande? De måste ju själva betala för sina bonuskunder till andra bolag så det är ju ett nollsummespel i princip. Istället tror jag följande utspelar sig på nästa Star Alliance-möte:

”Kolla, vi har erbjudit xxx antal stolar, de har inte bokats. Då kan vi dra ner på antalet stolar ytterligare utan att bryta mot några avtal med Star Alliance”.

Förklara gärna hur du menar.

i min värld tycks det uppenbart att de inte lyckas sälja biljetterna för pengar.

När de "säljer" en award-biljett så är det ju en intäkt från t ex SAS om man åker på EB-poäng. Så om de inte tar andra bolags kunder så tappar de denna intäkt.Någon som betalar 225.000 EB-poäng för en resa är ju bättre än en tom plats. Jag bortser i detta exempel från kostnaden för personal (torde vara ganska fast) och mat/dryck (som ju är helt rörlig).

Om andra bolag däremot fortfarande låter Thais kunder använda poäng hos dem så blir det ju en kostnad för Thai.
 

Tonton

Medlem
Förklara gärna hur du menar.

i min värld tycks det uppenbart att de inte lyckas sälja biljetterna för pengar.

När de "säljer" en award-biljett så är det ju en intäkt från t ex SAS om man åker på EB-poäng. Så om de inte tar andra bolags kunder så tappar de denna intäkt.Någon som betalar 225.000 EB-poäng för en resa är ju bättre än en tom plats. Jag bortser i detta exempel från kostnaden för personal (torde vara ganska fast) och mat/dryck (som ju är helt rörlig).

Om andra bolag däremot fortfarande låter Thais kunder använda poäng hos dem så blir det ju en kostnad för Thai.

Vad Du som kund betalar Eurobonus/SAS har ingenting att göra med vad Thai får för ersättning för att upplåta en awardplats till en kund från ett annat bonusprogram.

Du glömmer en av de absolut viktigaste grejerna kring flygbolag - deras mål är inte alltid att fylla hela planets alla platser. Ett exempel: Att alltid släppa upp awardplatser, och att detta blir allmänt känt, likt det har varit historiskt sätt för Thai, kan minska köplusten hos potentiella passagerare, då de "vet" att de alltid i princip kan få tag i awardplatser. När det är mer åtstramat så ökar köplusten för att de ska kunna säkra platser på "sina" datum. Det finns spaltmeter om flygets ekonomi på andra forumdelar här på BC om du är mer intresserad kring detta.

På liknande ämne så diskuterades detta så sent som häromdagen. Här är två inlägg från detta:

Rent generellt kan man väl säga att det finsn inget självändamål at man alltid ska flyga med full kabin, kosta vad det kosta vill.
Säg att kostnaden för en F-passagerare är 10k för en flight och att SAS betalar 5k till LH varje gång någon bokar en First. Då är det ganska självklart att det blir mindre attraktivt. Tidigre kan det dock ha varit så att det funnits avtal mellan SAS och Lufthansa som gjort att man släppt mer än vad man gör nu och att den förlusten Lufthansa gör på Eurobonus-bokningar i First har de tagit igen på att SAS hjälper Lufthansa med något annat och står för del av kostnaden. Om ökningen av Lufthansa First ökat med säg 200% så ser Lufthansa självklart att det blir en kostnad och kanske då stryper ner tillgången till en rimlig nivå från deras sida.

Detta är ju absolut en "gissning" från min sida, men ett tänkbart scenario åtminstone.

Sen kan det vara marginalen på rutten. Att "sälja" bonusplatser till andra bolag skulle i teorin kunna sänka genomsnittsmarginalen på avgången. Jag gissar någon mäts på det. Så det finns nog ett axplock av finansiella och operationella anledningar till att en tom kabin är bättre än 2 bonus resenärer från SAS.
 

apknug

Medlem
Vad Du som kund betalar Eurobonus/SAS har ingenting att göra med vad Thai får för ersättning för att upplåta en awardplats till en kund från ett annat bonusprogram.

Du glömmer en av de absolut viktigaste grejerna kring flygbolag - deras mål är inte alltid att fylla hela planets alla platser. Ett exempel: Att alltid släppa upp awardplatser, och att detta blir allmänt känt, likt det har varit historiskt sätt för Thai, kan minska köplusten hos potentiella passagerare, då de "vet" att de alltid i princip kan få tag i awardplatser. När det är mer åtstramat så ökar köplusten för att de ska kunna säkra platser på "sina" datum. Det finns spaltmeter om flygets ekonomi på andra forumdelar här på BC om du är mer intresserad kring detta.

På liknande ämne så diskuterades detta så sent som häromdagen. Här är två inlägg från detta:
Fast trots flera diskussioner om detta framgår aldrig vad Thai, i det här fallet, får i ersättning av SAS för awards stolar. (Det är nu lite intressant för att man skall kunna göra en bedömning om varför de öppnar upp eller inte)

Är det nån som vet hur ersättnings systemet i Star Alliance ser ut mellan bolagen för awards resor?
 
Toppen