Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

danielhog

Medlem
Okej, riktig nybörjare och försöker få lite grepp om det hela för att boka en bra första EB (+Amex 2-4-1) resa framöver..

- Att hitta bra awardresor via SAS/Star Alliance egna portal verkar halvdrygt, det finns sökmotorer, vilken är bra och lättanvänd?
- Ringa Tallin, det verkar vara way-to-go direkt man inte bokar en vanlig simpel resa? Kostar det något, om man inte får till en bokning?

Det är helt personligt. Jag gillar SAS egen och annars United om man söker ben för ben. Många här använder AwardFares men jag tycker inte den fungerar lika smidigt.
Det kostar ingen avgift att ringa Tallin mer än vad din telefonoperatör kostar dig.
 
Finns det ett generellt svar på ifall det är tillåtet att checka in specialbagage på en award bokning? SAS kör ju att det räknas som ett vanligt "item" ifall vikten är inom de vanliga kilona, men jag antar att typ United är lite mer restriktiva än så...
 

bachelor

Medlem
Gör min första awardresa och samtidigt min första resa med barn och infant. Kan inte bestämma plats i kabinen och misstänker att det beror på infant? Eller beror det på att award för ta platser som blir över? Om pga infant vad kan man förvänta sig för plats?
 

adhoc76

Medlem
Eller beror det på att award för ta platser som blir över? Om pga infant vad kan man förvänta sig för plats?

När väl biljetten är utställd så får du välja på samma sätt som om du hade betalat med pengar. Vissa bolag blockar vissa säten för sina högsta medlemsnivåer, men annars är det fritt. Det är med all sannolikt infant som begränsar och då tilldelas ni platser som är avsedda för passagerare med infant (bulkhead).
 

ante_77

Medlem
Gör min första awardresa och samtidigt min första resa med barn och infant. Kan inte bestämma plats i kabinen och misstänker att det beror på infant? Eller beror det på att award för ta platser som blir över? Om pga infant vad kan man förvänta sig för plats?

Infant brukar få udda nummer då det är extra O2 mask på de platserna.
Nu vet jag inte hur konsekvent det är och speciellt inte med rad 13 som inte existerar.
Men tippar på att dom kör udda sätetsrader.
 

ante_77

Medlem
När väl biljetten är utställd så får du välja på samma sätt som om du hade betalat med pengar. Vissa bolag blockar vissa säten för sina högsta medlemsnivåer, men annars är det fritt. Det är med all sannolikt infant som begränsar och då tilldelas ni platser som är avsedda för passagerare med infant (bulkhead).

På långdistans ja. Vanliga ”småflyg” så är de udda rader på SAS åtminstone.
 

JochenS

Medlem
Gör min första awardresa och samtidigt min första resa med barn och infant. Kan inte bestämma plats i kabinen och misstänker att det beror på infant? Eller beror det på att award för ta platser som blir över? Om pga infant vad kan man förvänta sig för plats?

Hos SAS har jag aldrig lyckats välja plats med infant, oavsett om det är award eller reward biljett. Brukar kontakta kundtjänst genom chatten och få det ordnat snabbt.
 

bachelor

Medlem
Missade en del info ser jag. Biljetten är bokad i SAS plus (fly premium) och resmålet Split. Så reken är att kontakta SAS? Föredrar ju rad 1 om det går. Flyget är ett A320-200 sharklets
 
Toppen