Senaste nytt

Flygolycka i Jakarta, Lion Air JT-610

Vad det handlar om är MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System som trimmar nos-ned vid höga anfallsvinklar (AoA). Tanken med det är naturligtvis god, d.v.s en form av envelop protection men kan leda till 10 sekunders automatiskt nos-nedtrimmande om sensorproblem uppstår (d.v.s att sensorn indikerar extremt hög anfallsvinkel).

Problemet i just detta fall är att Boeing inte informerat operatörerna om detta system och att det går att avaktivera det genom att bryta strömmen (stab cut-out switches) och därefter trimma manuellt med trimratten. Piloterna har sannolikt överraskats av MCAS och hamnat i ett läge där trimläget slutligen blivit maximalt framtungt. Dock kvarstår frågorna kring CRM och huruvida försök gjorts att stoppa trimmen.

Edit: MCAS kan deaktiveras genom att följa de befintliga procedurerna för runaway trim.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep

Berglund

Medlem
Vad är poängen med en video istället för en text när videon bara visar massa Virgin och Quantas takeoffs och inte har något med kraschen att göra?

Att YT-klicks genererar betydligt mer pengar än en text ..

Exakt!
Youtube är fantastiskt enkelt att monetisera, processen är närmast helautomatisk och kräver inga egna löpande kostnade när materialet väl är producerat och upptankat. Det är närmast en pengamaskin!
 
Toppen