Matts Lindmark
Medlem
Vad det handlar om är MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System som trimmar nos-ned vid höga anfallsvinklar (AoA). Tanken med det är naturligtvis god, d.v.s en form av envelop protection men kan leda till 10 sekunders automatiskt nos-nedtrimmande om sensorproblem uppstår (d.v.s att sensorn indikerar extremt hög anfallsvinkel).
Problemet i just detta fall är att Boeing inte informerat operatörerna om detta system och att det går att avaktivera det genom att bryta strömmen (stab cut-out switches) och därefter trimma manuellt med trimratten. Piloterna har sannolikt överraskats av MCAS och hamnat i ett läge där trimläget slutligen blivit maximalt framtungt. Dock kvarstår frågorna kring CRM och huruvida försök gjorts att stoppa trimmen.
Edit: MCAS kan deaktiveras genom att följa de befintliga procedurerna för runaway trim.
Problemet i just detta fall är att Boeing inte informerat operatörerna om detta system och att det går att avaktivera det genom att bryta strömmen (stab cut-out switches) och därefter trimma manuellt med trimratten. Piloterna har sannolikt överraskats av MCAS och hamnat i ett läge där trimläget slutligen blivit maximalt framtungt. Dock kvarstår frågorna kring CRM och huruvida försök gjorts att stoppa trimmen.
Edit: MCAS kan deaktiveras genom att följa de befintliga procedurerna för runaway trim.
Last edited: