Senaste nytt

Flygbolag ni tror ni är ensamma om

Air Bagan flög jag 25 december 2012 från Bagan via Heho vidare till Thandwe. Efter kanske halva flygningen mot Heho störtdyker piloten, jag skojar inte har aldrig varit med om en sån brant inflygning, man hängde i säkerhetsbältet. Crew meddelade att vi skulle diverta till Mandalay.

När vi väl landat såg jag vad som verkade vara nästan hela landets flygplansflotta parkerad där, och fullt med folk i vänthallarna. Ingen info om varför vi måste landa och vänta, nån säger nåt om dimma. Jag tänkte att det är väl militären som skall flyga några höjdare i julhelgen och att de groundar all annan trafik. Kan ju inte vara dimma överallt

Nåväl efter nån timme får vi lätta mot Heho, med en till synes allvarlig crew.

Vi landar säkert på Heho men blir stående längre än väntat på plattan medans crew irrar runt, inga problem man får gå av och kan stå i solen brevid kärran på plattan. Kaptenen kommer tillbaka gravallvarlig och meddelar att nu åker vi. Problemfritt leg Heho till Thandwe men viss försening så klart.

Först när vi landat i Thandwe fick vi reda på orsaken till omdirigeringen och crews agerande.

Under vår flight till Heho har ett annat av Air Bagans plan störtat under landningsförsök på just Heho airport i dimma. Alla flyg i landet stoppades tydligen omedelbart efter kraschen. Vi flög dock vidare till Heho efter en timme och landade där medans flygplansvraket fortfarande låg och rök straxt utanför. Inte konstigt att crew var lite lågmäld när deras kollegor havererat nån kilometer bort.



Nedan saxat från Wikipedia;

Air Bagan Flight 11

Air Bagan Flight 11 was a scheduled domestic flight in Myanmar, operated by Air Bagan, from Yangon to Heho that, on 25 December 2012, while attempting to land at Heho Airport, struck power lines, crash landed on a road and came to a stop in a paddy field and caught on fire.[1]Trees on either side of the road caused the wings to separate. The aircraft operating the flight was a Fokker 100 and carrying 65 passengers, of whom one was killed and nine injured. A motorcyclist was struck and killed and another person on the ground was injured.[1] The cause of the accident is as yet unclear; it was reported that the pilots attempted to land the aircraft on the road by mistake, but one eyewitness was quoted as saying that the aircraft was already on fire before the crash.[2][3] The pilots were injured and received hospital treatment.[4]


Two Britons, a Korean man, and two Americans were reported to be among the passengers who were injured.[3][5]
Jag tittade på bilder från den kraschen nu, helt otroligt att endast två personer dog med tanke på hur det såg ut.
Air Disasters on Twitter: "#OTD In 2012, Air Bagan Flight 11 stuck power lines of approach & crashed. Killing 2 of 71. https://t.co/p0bkjy5NKn"
 

LarsCph

Medlem
SkyJet Airlines (M8) i februar i år fra Manila Domestic til Busuanga Domestic. 35 minutters flyvetur fra storby til paradis. Fin BAE-146 - føles næsten som at flyve Malmö-Bromma :)

27982627_10213193037673918_268427193419473135_o.jpg
 

jonlindsten

Medlem
Flög Air Swift som endast trafikerar El Nido i Filippinerna, MPH - ENI när jag besökte landet i vintras.
Har även flugit indonesiska Citilink DPS - DIL.
 

Flyingandy

Medlem
Kom på att jag 2001-2002 flög med Air Libya mellan Benghazi, Tripoli och Sabha vid ett par tillfällen när jag var nere på jobb där. Vill minnas att det var en 737-200 och att stolen sällan satt helt fast i golvet, både i ekonomi och affärsklass.
 

jb2731

Medlem
Air Lubo, Arlanda - Sochi i juni! Gammal sliten MD-81! Total kaos vid boarding, säterns ombord var A,B på höger sida och C,D,E på vänster sida men vid incheckning fick alla nartuligtvis seating A,C samt D,E,F. Försökte få folk att förstå vad det berodde på men när till och med flyg värdinnorna sa att F betyder B var kaosen total!
 
Toppen