Senaste nytt

Flyga till Kina och komma tillbaka med vändande plan utan att ansöka kinesiskt visum

Dr. Miles

Expert
OBS: Den här informationen gäller endast om ni reser med svenskt pass.
Om ni har pass från ett annat land bör ni kontakta närmaste kinesisk ambassad/konsulat och fråga vilka regler som gäller.


Det har kommit samma fråga flera gånger när olika flygbolag hade kampanjpris till Kina (speciellt SAS).
Därför tänker jag att starta en ny tråd som handlar endast om "Flyga till Kina och komma tillbaka med vändande plan utan att ansöka kinesiskt visum" så slipper vi att ha off topic diskussion i andra trådar.

Ett exempel:
Säg t ex du köper Stockholm-Köpenhamn-Beijing (eller Shanghai) T/R med SAS och du vill komma hem med vändande plan från Bejing / Shanghai.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


I detta fall Transit Without Visa (TWOV) bör fungera.
TWOV gäller när man byter mellan två internationella flighter (till/från Hong Kongm Macau och Taiwan räknas också som internationell flight) inom 24 timmar på de flesta internationella flygplatser* i Kina.

* TWOV gäller INTE även om ni skulle byta mellan två internationella flighter ifall ni byter på följande flygplatser:
  • Fuzhou (FOC)
  • Shenzhen (SZX)
  • Yanji (YNJ).
  • Urumqi (URC)

Man kan också gå på landside inom 24 timmar mellan flygningarna.

Det här är TIMATIC (Travel Information Manual Automatic) regler för svensk medborgare som reser till Kina.
Kod:
Information as of  17SEP16 / 1741 UTC
National Sweden (SE)
Embarkation Denmark (DK)
Transit China (People's Rep.) (CN)
Destination Denmark (DK)


China (People's Rep.) (CN)


TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.), with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.
- Transit without visa (TWOV) is not possible at Fuzhou (FOC), Shenzhen (SZX) and Yanji (YNJ).
- This does not apply at Urumqi (URC).
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline tickets, in transit through Urumqi (URC), for a max. transit time of 2 hours. Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.), with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.
-
Visa required, except for Nationals of Sweden holding confirmed onward airline tickets to a third country, if
arriving in and departing from the same city:
- at Beijing (PEK), Chengdu (CTU), Chongqing (CKG), Dalian (DLC), Guangzhou (CAN), Qingdao (TAO), Tianjin (TSN), Wuhan (WUH), Xi'an (XIY) or Xiamen (XMN) for a max. transit time of 72 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry.
- at Guilin (KWL), Harbin (HRB), Kunming (KMG), or Shenyang (SHE) for a max. transit time of 72 hours;
Visa required, except for Nationals of Sweden holding to a third country, arriving and departing from one of the following airports:
Hangzhou (HGH), Nanjing Lukou (NKG), Shanghai Hongqiao (SHA) or Shanghai Pudong (PVG) for a maximum of 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry.
- All transiting passengers are subject to a check by immigration. Passengers in transit must hold passports or passport replacing documents that are accepted for entry into China (People's Rep.). For more details on document requirements, please enter China (People's Rep.) as a destination.
- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the international transit area.
- Leaving the transit area is allowed.
- Transit without visa (TWOV) is not permitted when the passenger arrives AND departs on direct flights from/to USA and Guam or Northern Mariana Isl.

China (People's Rep.) (CN)

Passengers arriving within 6 days after leaving or transiting and not holding a yellow fever vaccination certificate are
subject to vaccination upon arrival. At the airport of Dalian (DLC) passenger will be placed under quarantine for 10 days or deported.
If holding a yellow fever vaccination certificate prior to arrival, the certificate becomes valid 10 days after
vaccination and will stay valid for life.

Exempt from Yellow Fever vaccination:
- Children under 9 months of age.
- Passengers transiting China (People's Rep.) if not leaving the transit area.
- Passengers transiting countries with risk of yellow fever transmission if not leaving the transit areas.

Största utmaningen är inte kinesiska immigrationen, utan check in-/gatepersonal på utreseflygplats för flighten mot Kina. (t ex på Köpenhamn Kastrup om du flyger med SAS)
När de ser att du inte har kinesiskt visum (om man reser med svenskt pass) kan de neka dig ombordsstigning.

I detta fall behöver du att skriva ut TIMATIC reglerna och informera om dem att du åker tillbaka med vändande plan därför inget kinesiskt visum behövs.

En annan utmaning är kö till immigration för utrikestransfer i Beijing/Shanghai.
Kön kan bli jättelång beroende på tidpunkt av dagen.

Bilder av Beijings international transfer (immigration. De stämplar in och ut samtidigt) vid ankomst.
Bilderna är tagna olika tidpunkter.
Beijing, International transfer 01.JPG

Beijing, International transfer 02.JPG

Beijing, International transfer 03.JPG


Sammanfattning:

Du måste förbereda följande: (utöver andra resedokument)
  • Skriv ut och ta med din resplan, helst i 24 timmarsformat så att det blir lättbegripligt för flygbolagets personal.
  • Skriv ut och ta med TIMATIC regler# ovan.


# Om du reser till/från annat land än Danmark, kan du använda KLMs TIMATIC verktyg och skriva ut infon.
Travel documents and health advice - KLM.com


Vänligen diskutera inte om upp till 72/144 timmars visumfri vistelse i vissa kinesiska städer i den här tråden.
Det är en helt annan regel.

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

mbglo

Medlem
Transit Without Visa (TWOV): Passing through an international transit area of the airport in order to board a connecting (or to proceed by the same) flight, without entering the country (i.e. clearing immigration).

Unless stated otherwise, passengers wishing to TWOV must:
- be en-route to a third country (e.g. itinerary TYO-LON-TYO is not considered TWOV);
- prove that they will continue their journey within the prescribed period (e.g. hold onward tickets);
- have documents required for entry into the country of destination and for transit through countries en-route;
- remain in the transit area (airside) or on the aircraft.

Missuppfattar jag det som är understruket?
 

agehall

Medlem
# Om du reser till/från annat land än Danmark, kan du använda KLMs TIMATIC verktyg och skriva ut infon.
Travel documents and health advice - KLM.com
Rent generellt tror jag inte på att skriva ut denna information. Flygbolagen har direktaccess och kan själva kolla upp vad som gäller vid incheckningen och vore jag incheckningsagent skulle jag aldrig lita på något dokument som en passagerare själv skrivit ut i det här läget.

Missuppfattar jag det som är understruket?
Jag är också lite fundersam. @Dr. Miles brukar ju sällan ha fel men här undrar jag faktiskt om det inte blivit fel.
 

Dr. Miles

Expert
Rent generellt tror jag inte på att skriva ut denna information. Flygbolagen har direktaccess och kan själva kolla upp vad som gäller vid incheckningen och vore jag incheckningsagent skulle jag aldrig lita på något dokument som en passagerare själv skrivit ut i det här läget.
Poängen är att agenten har access till samma källa (TIMATIC) så det går att hänvisa till texten och be dem att kolla TIMATIC i deras dator.

Transit Without Visa (TWOV): Passing through an international transit area of the airport in order to board a connecting (or to proceed by the same) flight, without entering the country (i.e. clearing immigration).

Unless stated otherwise, passengers wishing to TWOV must:
- be en-route to a third country (e.g. itinerary TYO-LON-TYO is not considered TWOV);
- prove that they will continue their journey within the prescribed period (e.g. hold onward tickets);
- have documents required for entry into the country of destination and for transit through countries en-route;
- remain in the transit area (airside) or on the aircraft.

Missuppfattar jag det som är understruket?
Jag gissar att denna text är hämtad från någon annanstans för att en del info stämmer inte när det gäller i Kina.
T ex sista punkten "- remain in the transit area (airside) or on the aircraft." är inte nödvändigt i Beijing och Shanghai.
På Beijing Capital flygplats (PEK) finns det ingen airside transfer mellan terminalerna så man får gå på landside och åka till andra terminaler själv.
I Shanghai är det tillåtet att byta flygplats (mellan Shanghai Hongqiao och Shanghai Pudong) med TWOV till och med. Med andra ord, man kan gå på landside.
 
Jag brukar alltid resa in i Kina med visum, men jag har några gånger haft transfer i PEK och PVG med utgångna Kina visum. Jag har då upplevt följande:
PEK: Som transit går man vid ankomsten i en särskild kö där man visar upp sitt pass och Boardingpass för nästa flight. Efter denna kontroll fortsätter man till dess att man kommer fram till Security. På vägen fram kollas Boardingpass och pass ytterligare någon gång. Vid varje kontroll får boardingpasset ett antal stämplar. Ingen stämpel i passet. Mitt rekord efter hela den här processen är 6 stycken stämplar på mitt boardingpass. Efter security så är du tillbaka inne i avgångshallen och kan gå till loungen eller vad du vill i väntan på nästa flight. Om du av någon anledning inte lyckats ta ut ett boardingpass till nästa flight, vet jag inte var man går, men mest troligt så måste du då säkert gå i vanliga immigration. Hur de agerar om du inte har boardingpass eller en utskriven resplan vet jag inte, men troligen på samma sätt som i PVG (se nedan).

PVG: Här är det bara ett fåtal utvalda (kanske betalandes extra?) bolag vars transit passagerare slussas vidare inom flygplatsen till avgångshallen. Jag har aldrig varit med om det då SAS inte tillhör de utvalda. Jag har istället fått gå ut via vanliga immigration, ut i ankomsthallen för att sedan ta mig upp till avgångshallen och alla incheckningsdiskar. Gå igenom immigration och security som vid vilken avresa som helst. Här var det då lite besvärligare när jag inte hade visum. Då efterfrågade de ett boardingpass eller min fortsatta resplan. Mitt boardingpass hade jag inte kunnat plocka ut innan utan var tvungen att hämta ut det på ankomstflygplatsen, dvs. efter immigration. Min resplan hade jag inte haft möjlighet att skriva ut utan förlitade mig på den resplan jag har i min app (BCD Travel, resebyrån min arbetsgivare använder). Problemet med appen är att all info finns där, utom mitt namn. Immigrationspersonen ville så klart se en koppling mellan resplanen och mig, vilket hon då inte kunde. Hon kallade på sin supervisor och efter lite diskussion så släppte de in mig på max 24 timmar. Min flight skulle avgå om fem timmar, så det var ju lugnt, men ändå.

Grundregeln som jag förstått det är man ska åka vidare till 3e land för att få ett antal dagar visumfri vistelse, vilket jag skulle göra i mina exempel, men åtminstone i fallet PVG så visste de ju inte det eftersom jag inte kunde visa någon dokumentation som stödde det. Således kunde jag defacto rest med vändande flight om jag velat.

Om det är tydligt att du ska resa med vändande flight, och redan har ett boardingpass för den (det borde du kunna fixa redan i CPH innan avgång?), så tror jag inte att någon bryr sig, åtminstone inte i Beijing där man står i en särskild transitkö och aldrig lämnar det internationella området, dvs. aldrig går igenom immigration.

Vet inte om detta hjälper någon, men mitt tips är att åtminstone alltid se till att du har en utskrift av din resplan, eller allra helst ett boardingpass för din fortsatta flygning.
 

agehall

Medlem
Jag gissar att denna text är hämtad från någon annanstans för att en del info stämmer inte när det gäller i Kina.
T ex sista punkten "- remain in the transit area (airside) or on the aircraft." är inte nödvändigt i Beijing och Shanghai.
På Beijing Capital flygplats (PEK) finns det ingen airside transfer mellan terminalerna så man får gå på landside och åka till andra terminaler själv.
I Shanghai är det tillåtet att byta flygplats (mellan Shanghai Hongqiao och Shanghai Pudong) med TWOV till och med. Med andra ord, man kan gå på landside.
Fast även texten du hämtat från TIMATIC pratar om "third country" vilket antyder att det inte borde fungera att vända tillbaka till samma land som man just kom från. Men om man bortser från det (eftersom det är aningen otydligt) så ser det ju helt klart ut som att det ska fungera eftersom du plockat ut regler för danmark-kina-danmark.
 

agehall

Medlem
Då efterfrågade de ett boardingpass eller min fortsatta resplan. Mitt boardingpass hade jag inte kunnat plocka ut innan utan var tvungen att hämta ut det på ankomstflygplatsen, dvs. efter immigration. Min resplan hade jag inte haft möjlighet att skriva ut utan förlitade mig på den resplan jag har i min app (BCD Travel, resebyrån min arbetsgivare använder). Problemet med appen är att all info finns där, utom mitt namn. Immigrationspersonen ville så klart se en koppling mellan resplanen och mig, vilket hon då inte kunde. Hon kallade på sin supervisor och efter lite diskussion så släppte de in mig på max 24 timmar.
Där skulle de kunnat ha skickat hem dig eftersom du inte hade den dokumentation du ska ha.

Grundregeln som jag förstått det är man ska åka vidare till 3e land för att få ett antal dagar visumfri vistelse, vilket jag skulle göra i mina exempel, men åtminstone i fallet PVG så visste de ju inte det eftersom jag inte kunde visa någon dokumentation som stödde det. Således kunde jag defacto rest med vändande flight om jag velat.
Det är, precis som @Dr. Miles skrev i första inlägget, två olika regelverk. Detta har inget att göra med de visumfria vistelser man kan få på vissa orter när man åker vidare till tredje land.
 

Canadien

Medlem
Fast även texten du hämtat från TIMATIC pratar om "third country" vilket antyder att det inte borde fungera att vända tillbaka till samma land som man just kom från. Men om man bortser från det (eftersom det är aningen otydligt) så ser det ju helt klart ut som att det ska fungera eftersom du plockat ut regler för danmark-kina-danmark.

Fast i TIMATIC nämns third country i samband med 72h, medans i sektionen om 24h så nämns inte något om third country.
 
Toppen