Senaste nytt

Fjällhotell - vad önskar ni skulle finnas?

Palazzi

Medlem
Om man ska göra något riktigt spektakulärt så har jag alltid, som gammal skidåkare, funderat på Kåbdalis.

De har iprincip landets längsta skidsäsong (öppna iaf, då det såklart är kallare vid Riksgränsen) och de har faktiskt också en järnvägsstation längs inlandsbanan. Betyder teoretiskt att chartertåg, likt de som körs till Vemdalen skulle kunna gå dit.

Tror personligen att ett sådant här projekt är svårt att få ekonomi i (baserat på att jag följt sådana liknande projekt i Sverige, Italien och Norge) men gör man något alldeles extra så kanske.
Allt beror så klart på ambitionsnivån. Det finns bara ett Fäviken i Sverige, men absolut hundratals som ändå lever på sitt hotell eller B&B.
 

srg

Medlem
Det finns ett "träslott" i Gällivare, nära Dundret, som en rik italienare
köpte för att bygga om till lyxhotell, jag vet inte om det alls öppnade som hotell
det är i varje fall inte det nu
Fjällnäs Slott | Gällivare Turistcenter

en ganska intressant intervju här
Jag bodde där för runt 10 år sedan, då var det ett hotell iaf.. Men inte i den häraden vi pratar om här. Ser rätt malplacerat ut precis i utkanten av Gällivare :)
 

Homer

Medlem
Jag bodde där för runt 10 år sedan, då var det ett hotell iaf.. Men inte i den häraden vi pratar om här. Ser rätt malplacerat ut precis i utkanten av Gällivare :)

Finns även disponentvillan i Malmberget


Villan uppfördes 1894, och beboddes av gruvbolagets disponenter fram till 1980-talet. Enligt ett samarbetsavtal mellan Gällivare kommun och LKAB, ska Disponentvillan flyttas på grund av gruvbrytningen. Nu säger dock LKAB att det inte är ekonomiskt försvarbart att flytta bygganden. Vidare säger de sig ha gjort en egen bedömning av det kulturhistoriska värdet.
Disponentvillan
 
  • Gilla
Reactions: srg

Vojago

Medlem
Ski-in-ski-out är ju väldigt smidigt om man ska bo på ett fjällhotell. Då slipper man bil eller busstransporter och slipper släpa på skidor.

Bra spa del med pool och gym. En bättre restaurang på hotellet och en bra bar förstås.

Men framför allt inte för stort och med personlig service och personligt inredda rum.
 

Linda79

Medlem
Som barnfamilj saknar jag i Sverige bra lägenhetshotell där man kan bo i fräscha, rymliga lägenheter och samtidigt få all service som hotell ofta erbjuder. Tex bra frukostbuffé, restaurang, trevlig bar, room service, in room dining, kids club/lekrum, barnpassning, pool/spa. Bra läge och parkeringsplatser/garage är ett måste. Givetvis ska sänglinne, handdukar och städning ingå.
 
Toppen