Senaste nytt

Fjällhotell - vad önskar ni skulle finnas?

NyfikenGrau

Medlem
när jar har letat efter hotell vid svenska skidorter har de nästan uteslutande hållt för låg standard och verkat väldigt omoderna. Personligen som reser med familjen skulle jag se stora fina familjerum/sviter där det även finns möjligheter att laga mat. Hotellet i sig borde ha bra restaurang, pub, gym samt swimmingpool som är både inne och ute. Hotellet bör även ligga i direkt anslutning till liftsystemet så man inte behöver köra bil utan enkelt kan ta sig en fika under dagen.

Håller med dig fullständigt. Problemet i Sverige (eller för all del Norden som helhet) är inte främst att det saknas ett lyxhotell i fjällen, utan att den genomsnittliga standarden på turistboenden över huvud taget ofta är så mycket lägre än längre söderut i Europa, ibland rent sunkig. Ställen som ens kallar sig hotell oavsett antal stjärnor borde inte behöva skryta med att sänglinne ingår, eller att man slipper städa själv eller bädda själv... det är liksom själva tanken med ett hotell. Kanhända det saknas lyxhotell, men det saknas också helt ok medelklasshotell.
 

Agö

Medlem
Tror t.ex. redan etablerade fjällorten Kvikkjokk skulle vara orealistiskt avlägset avseende helårsrekrytering.
Det tror jag inte på. Men då ska det också vara riktigt bra, så bra att man har lapp på luckan året runt med återkommande gäster. Som sagt, hotellet ska vara värt en egen resa - det finns helt klart gott om människor som söker annat än fjällens Hilton. Typ dom som är beredda att betala 10 000 kr p.p. för en middag med övernattning på Fäviken.
 

anjak

Medlem
Jag håller inte med om att det saknas bra mellanklasshotell i fjällen. Det har satsat rätt mycket pengar på hotell på väldigt många orter dom senaste åren. Några exempel;

Kungsberget
Järvsö
Romme
Stöten
Klövsjö öppnar ny hotelldel 2020
Tänndalen
Hundfjället
Vemdalen

Sen finns det ju många redan existerande som håller bra standard. För 10-15 år sen fanns det mycket som var dåligt men numera tycker jag inte det är särskilt svårt att hitta schysst boende.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det tror jag inte på. Men då ska det också vara riktigt bra, så bra att man har lapp på luckan året runt med återkommande gäster. Som sagt, hotellet ska vara värt en egen resa - det finns helt klart gott om människor som söker annat än fjällens Hilton. Typ dom som är beredda att betala 10 000 kr p.p. för en middag med övernattning på Fäviken.

Gäller ju att kunna rekrytera helårspersonal från början då, innan man vet om det funkar. Jag tror inte Kvikkjokk skulle funka men måste ju inte ligga där.
Fäviken ser överkomligt ut på deras sida iaf, typ 11k för två med övernattning, meny, dryckespaket och frukost.

Sen finns det ju många redan existerande som håller bra standard. För 10-15 år sen fanns det mycket som var dåligt men numera tycker jag inte det är särskilt svårt att hitta schysst boende.

Låter utmärkt, jag är inte helt uppdaterad men ser fram emot att prova :) Sommarturistar dock i berg så får se vilka som är helårsöppna.
 

Agö

Medlem
Gäller ju att kunna rekrytera helårspersonal från början då, innan man vet om det funkar. Jag tror inte Kvikkjokk skulle funka men måste ju inte ligga där.
Fäviken ser överkomligt ut på deras sida iaf, typ 11k för två med övernattning, meny, dryckespaket och frukost.
Ja, det krävs naturligtvis kapital bakom detta. Fäviken har ju Brummer t.ex. Men eftersom vi inte snackar om fjällens Hilton ska ju personalstyrkan vara kvalitet, snarare än kvantitet. Småskaligt. Värt en egen resa. Det som verkligen saknas i Sverige.
 

Robert flysas

Moderator
Sitter och skissar på ett fjällhotell i svenska alperna.
Vad är det folket på BusinessClass saknar från ett Fjällhotell?
Vad skulle få er att åka dit på sommar respektive vinter?

Här i Åre finns ett härligt hotell, Copperhill Mountain Lodge. Underbar utsikt. Pool med stora fönster ut mot fjällen. 4,5****.
 
MIna önsken till ett svensk fjällhotell:
1) familjevenligt; dvs. rum hvor 2 vuxna och 2 barn kan bo ihop i en vecka. et sovrum och ett uppehållsrum funkar
2) Pool är bra, hämta inspiration från Österriska. Vi har tyckte mycket om dessa två:
Naturhotel Edelweiss Wagrain - Wagrain | Hotels.com

Oberforsthof - Sankt Johann im Pongau | Hotels.com


3) halvpension-möjlighet, dvs. frukost och aftonsmat.
4) lokala råvaror i mat och dryck. Jordgubbar från Peru och sparris från Ungern funkar på Lidl men inte på hotel
5) Pub/Bar med lounge-känsla; bra craft beer, en handfull drinkar på menyn och lite edgy musik i bakgrunden
6) Möjligt att hyra cyklar, skidor eller annat utstyr (evt. att hjälpa till att arrangera hyrningen)
 

Mikeswede

Medlem
Här i Åre finns ett härligt hotell, Copperhill Mountain Lodge. Underbar utsikt. Pool med stora fönster ut mot fjällen. 4,5****.
Tyvärr kan jag inte instämma att detta skulle vara 4,5 stjärnor. Halvtaskig restuarang med usel pacering (markplan utan utsikt), poolen fin men delen utomhus har en del övrigt att önska. Tyvärr inte vad jag kallar ett hotell värt en omväg !!
 
Toppen