Senaste nytt

Först cancellerad flight, sedan försening på den ombokade - vad gäller?

Real843

Medlem
Hej.

Bokade in min sambo på en flight med Norwegian Arn-Cph

Kl 7 på morgonen samma dag som avgång kommer ett sms om att den flight hon var bokad på (avgång 1715) hade blivit cancellerad pga tekniska problem. Lyckades boka om till en flight som hade avgångstid 1850 samma dag. Denna blev försenad och kom iväg först kl 2030. Blir lite osäker på vad som gäller här. Bör jag kräva kompensation för både den inställda resan och förseningen på ombokningen?

Hittar inte heller någonstans på norwegians hemsida där jag kan registrera mitt claim, behöver jag använda konsument Europas formulär istället och maila in? https://www.konsumenteuropa.se/globalassets/reklamationsblanketterna/eu_complaint_form_sv.pdf
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Real843

Medlem
Dessa forms är till för extra utlägg pga försening. Har inga kvitton att lämna in och kan därför inte gå vidare.
 

Real843

Medlem
Det är inte avgångstid som avgör, utan hur sen du blev till destination.
Ok, ursprunglig ankomsttid på den cancellerade flighten var 1825. Den ombokade 2000. Faktisk ankomsttid var 2130. Om jag läser rätt så tar man hänsyn till just ursprunglig tid vid inställda flighter och ombokning?
 

pswe

Medlem
Ok, ursprunglig ankomsttid på den cancellerade flighten var 1825. Den ombokade 2000. Faktisk ankomsttid var 2130. Om jag läser rätt så tar man hänsyn till just ursprunglig tid vid inställda flighter och ombokning?
Min tolkning är följande; då det vid inställd flygning inte erbjudits ombokning som innebär en mindre försening vid ankomst än två timmar så finns rätt att kräva ersättning. (Öppnad dörr klockan 2025 bör ha varit deadline).
Den ombokade flighten i sig skulle behövt vara över tre timmar sen om det möjligen skulle gått att få ersättning även för den. (Öppnad dörr efter 2300 skulle krävts).

Nån med större vana att läsa och tolka förordningar får gärna komplettera om det skulle behövas.
 
Toppen