Senaste nytt

EXPAT i USA - byta från EuroBonus till MilagePlus?

Senator

Moderator
Inte vad jag vet, detta skulle ju enbart funka på flyg med SAS.

Förlåt jag hade en tankevurpa. Eftersom alla andra inlägg har handlat om andra vägen: flyga United, tjäna Miles med United men använda SAS Star Gold förmåner trodde jag vi hade samma diskussion fortfarande

Jag skulle också utvärdera att registrera ditt UA konto i Sverige om du kan. Nu är det himla länge sedan jag använde detta som statusmedlem men då fick man United Club gratis. Men den stora fördelen idag är väl att MINIMUM SPEND bara gäller för medlemmar med adress i USA och möjligtvis UK/Canada om jag minns rätt. Med tanke på de krav som ligger nu för status kan det vara en accelerator till status.

Jag skulle dock inte regga i Sverige om du har ett United Co-branded kreditkort. Har en känsla av att det kan bli knas.
 

JohnR

Medlem
Jag skulle också utvärdera att registrera ditt UA konto i Sverige om du kan. Nu är det himla länge sedan jag använde detta som statusmedlem men då fick man United Club gratis. Men den stora fördelen idag är väl att MINIMUM SPEND bara gäller för medlemmar med adress i USA och möjligtvis UK/Canada om jag minns rätt. Med tanke på de krav som ligger nu för status kan det vara en accelerator till status.

Jag skulle dock inte regga i Sverige om du har ett United Co-branded kreditkort. Har en känsla av att det kan bli knas.

Detta kryphål är vad jag förstår borta, i samband med skiftet från pqd ->pqp
 

nissefalk

Medlem
Jag skulle dock inte regga i Sverige om du har ett United Co-branded kreditkort. Har en känsla av att det kan bli knas

Nu vet jag inte hur det är med United men med Chase British Airways kort så går det inte att ha en Sverige address på BA kontot, jag missade min första månads bonus poäng på mitt Chase British Airways Visa kort när jag hade olika addresser på Chase-BA kontot, ändrade som tur var i tid för signup bonusen och efter det har det inte varit problem
 

miamiflyer

Medlem
Bumpar en fråga: Någon som har erfarenheter av att resa med ett statuslöst Mileage Plus nummer på bokningen men kunnat använda sitt Star Gold plastkort för check in och lounge?
För mig har det funkat att ha AAdvantage numret på AA biljetten men visade mitt AY+ Gold för att komma in på Flagship Loungen eller Admirals Cluben.

Borde inte vara problem med UA.
 

nili

Medlem
Sonen har börjat plugga i USA och har en fundering ang Milageplus. Han kommer nog bara åka 6-7 inrikes (oftast eko) i USA. Tycker det ger så lite eurobonuspoäng för inrikesflygen så jag funderar på om det är någon mening att låta poängen hamna på Milageplus i stället trots att han förmodligen inte kommer att flyga mer är 6-7 resor per år. Kan det vara någon fördel eller är det bättre att styra dom till vår familjedelning hos Eurobonus? Han har snart Eurobonus guld (gåva).
 

Tonton

Medlem
Sonen har börjat plugga i USA och har en fundering ang Milageplus. Han kommer nog bara åka 6-7 inrikes (oftast eko) i USA. Tycker det ger så lite eurobonuspoäng för inrikesflygen så jag funderar på om det är någon mening att låta poängen hamna på Milageplus i stället trots att han förmodligen inte kommer att flyga mer är 6-7 resor per år. Kan det vara någon fördel eller är det bättre att styra dom till vår familjedelning hos Eurobonus? Han har snart Eurobonus guld (gåva).

Du kan inte nyttja Eurobonus Guld och samtidigt krediterar till MileagePlus. Värt att ha i åtanke.

Med det resmönstret skulle jag prioritera Eurobonus fortsatt.
 

miamiflyer

Medlem
Sonen har börjat plugga i USA och har en fundering ang Milageplus. Han kommer nog bara åka 6-7 inrikes (oftast eko) i USA. Tycker det ger så lite eurobonuspoäng för inrikesflygen så jag funderar på om det är någon mening att låta poängen hamna på Milageplus i stället trots att han förmodligen inte kommer att flyga mer är 6-7 resor per år. Kan det vara någon fördel eller är det bättre att styra dom till vår familjedelning hos Eurobonus? Han har snart Eurobonus guld (gåva).
Tror inte att det finns någon fördel med UA MP hans fall om han skall endast åka Y domestic. Med SK EBG får han gratis bagage, lounge, Premier Access osv. så jag tycker att han ska samla in på ert familjekonto istället.
 

miamiflyer

Medlem
Du kan inte nyttja Eurobonus Guld och samtidigt krediterar till MileagePlus. Värt att ha i åtanke.

Med det resmönstret skulle jag prioritera Eurobonus fortsatt.
Det går enligt Star Alliance regler att ha ett nummer på bokningen och sedan visa separat ett *G för loungen, men däremot måste EBG numret vara inne för Premier Access och bag fee waiver.
 

mha321

Medlem
Sonen har börjat plugga i USA och har en fundering ang Milageplus. Han kommer nog bara åka 6-7 inrikes (oftast eko) i USA. Tycker det ger så lite eurobonuspoäng för inrikesflygen så jag funderar på om det är någon mening att låta poängen hamna på Milageplus i stället trots att han förmodligen inte kommer att flyga mer är 6-7 resor per år. Kan det vara någon fördel eller är det bättre att styra dom till vår familjedelning hos Eurobonus? Han har snart Eurobonus guld (gåva).
Enda vägen att mileage plus skulle vara bättre är nog om han skulle gå all in på ett av uniteds kreditkort. Men det låter kanske inte så troligt.

Med så få resor och dessutom i eko lär det inte bli speciellt många poäng till något av programmen. Tänk också på att i Mileage Plus tjänar man på revenue och inte distans, så billiga biljetter kan bli ännu sämre.

Utan kreditkort skulle jag säga att ett EBG som gåva med god marginal gör det till bättre programmet.

Ett annat alternativ för sällan resenärer i ekonomi är att helt enkelt gå free agent och på den för dagen billigaste. Det är svårt att dra in poäng som slår den skillnaden på låga Eco där, och status får man inte utan betydligt mer flyg. Men även där skulle jag säga att ett ebg som gåva vinner över den strategin.
 
Toppen