Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Flying Finn

Medlem
Utgivet 23.3, men jag läste detta först idag.

CNN: Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 Max 8 simulator


Pilots transitioning to the Boeing 737 Max 8 aircraft from older 737 models were required only to undertake a short computer-based training program prescribed by Boeing and approved by the FAA, GebreMariam said. Friday, CNN reported that pilots from Southwest Airlines and American Airlines took courses lasting between 56 minutes and three hours when moving between the two Boeing models. Pilots' union spokesmen for Southwest and American said the self-administered course -- which one pilot told CNN he took on his iPad -- highlighted the differences between the Max 8 and older 737s, but did not explain the MCAS feature.

Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 MAX 8 simulator - CNN

Brevkurs med en fjuttig iPad... :rolleyes: Kanske detta är typiskt inom branschen när det kommer nya modeller inom samma produktfamilj (737), men inte ger det en säkrare känsla för oss bakom de främre toaletterna och galleyn.
 

lucasd

Medlem
Utgivet 23.3, men jag läste detta först idag.

CNN: Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 Max 8 simulator




Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 MAX 8 simulator - CNN

Brevkurs med en fjuttig iPad... :rolleyes: Kanske detta är typiskt inom branschen när det kommer nya modeller inom samma produktfamilj (737), men inte ger det en säkrare känsla för oss bakom de främre toaletterna och galleyn.

Ja, denna ”utbildning” kom efter Lion Air-händelsen. Det är samma som alla bolag i hela världen gjort, en kort datorkurs. Samma sak när Maxen kom. Inte den träning man kunde hoppats på.
 

Alf

Medlem
Det är en skrämmande läsning hur Boeing tagit lätt på detta. Först verkar man inte ens informerat piloterna om funktionen. Sedan har det till kommit lite självstudier för piloterna om hur systemet fungerar. Det är därför inte förvånande att det pågår utredning av åklagare över hur säkerheten har tagits omhand av Boeing och FAA.

Med tanke på den korta tid piloterna har på sig att ta sig ur situationen när det automatiska systemet tvingar ner planet vid fel på en AoA sensor är det förvånande att det inte är krav på att träna denna situation i simulator. Det måste ju sitta i ryggraden på en pilot vad han/hon skall vidta för åtgärder. Det går inte att börja leta i handböcker i en sådan situation när man inte ens har nått en säker höjd. När det gäller att hantera motorbortfall tränas detta regelbundet i simulator. Idag vet jag när jag flyger att varje pilot är utbildad och tränad för att klara ett motorbortfall. Fel på en AoA sensor är ju nästan ett motsvarande problem, en sensor får felfunktion och man får dessa allvarliga följder.

Vi måste som passagerare kunna ställa krav på att piloterna är tillräckligt utbildade på den flygplanstyp de flyger.
 

ilon

Medlem
Med tanke på den korta tid piloterna har på sig att ta sig ur situationen när det automatiska systemet tvingar ner planet vid fel på en AoA sensor är det förvånande att det inte är krav på att träna denna situation i simulator. Det måste ju sitta i ryggraden på en pilot vad han/hon skall vidta för åtgärder. Det går inte att börja leta i handböcker i en sådan situation när man inte ens har nått en säker höjd. När det gäller att hantera motorbortfall tränas detta regelbundet i simulator. Idag vet jag när jag flyger att varje pilot är utbildad och tränad för att klara ett motorbortfall. Fel på en AoA sensor är ju nästan ett motsvarande problem, en sensor får felfunktion och man får dessa allvarliga följder.

Om jag inte är helt fel informerad så är detta faktiskt redan en situation som tränas i simulator.
Sedan så tränas det inte pga just trasig AOA-sensor, men agerandet ska bli detsamma.

Den checklista som ska följas existerar sedan innan Maxen, och är något alla ska ha tränat på.
Det som skiljer är vilka tecken man ska agera på, vilket var det som Boeing gav ut ett tillägg till manualen för efter Lion Air crashen.

Jag är inte själv pilot, och kan givetvis ha fel, och om någon vet bättre så rätta mig gärna.
 

Alf

Medlem
Om jag inte är helt fel informerad så är detta faktiskt redan en situation som tränas i simulator.
Sedan så tränas det inte pga just trasig AOA-sensor, men agerandet ska bli detsamma.

Den checklista som ska följas existerar sedan innan Maxen, och är något alla ska ha tränat på.
Det som skiljer är vilka tecken man ska agera på, vilket var det som Boeing gav ut ett tillägg till manualen för efter Lion Air crashen.

Jag är inte själv pilot, och kan givetvis ha fel, och om någon vet bättre så rätta mig gärna.

Jag har bara noterat vad som sägs i artikeln från CNN och vad @PP4EH skriver i sitt inlägg #55. Där framgår det tydligt att ingen träning i simulator har gjorts. Dessutom saknar ju de tidigare B737 flygplanen MCAS system, då kan man väl inte följa en checklista för Max från ett flygplan som saknar detta system.

Vi får se om @PP4EH kan reda ut detta lite tydligare för oss.
 

apknug

Medlem
Boeing har väl inte till simulator skapat någon simulation för detta scenario, vad jag förstår?
Den kan de rimligen inte ha gjort då de har bekräftat att 1. Plioterna på Ethiopian följde checklist. 2. Det är ett "mjukvarufel i MCAS systemet.

Det hade det varit problem solved om det fanns simulering på detta, inte fan lägger man in en simulering som leder till krasch vilken bygger på system/konstruktions fel. Det är att lägga sig o blotta strupen. Boeing kommer ha nog med stämningar och rättsligt efterspel i alla fall. Men Boeing är troligen som bankerna under finanskrisen go big too fail så det kommer att räddas i nån form.

I detta fall till skillnad från SAS MD haveriet i Gottröra så kommer tillverkaren inte undan ansvar för att ha skruvat in livsfarliga system......
 
Toppen