Varför skulle man använda sej av ADS-B data från FR24 när dessa data finns i de flygledningssystem som finns i länderna? Jag kan förstå att man kan studera data från FR24 om det inte skulle finnas några data från flygledningssystemet eller något militärt system i landet. I exv USA har man ju fullständig radartäckning i hela landet som då inkluderar ADS-B data. Du får gärna länka till de båda rapporterna du nämner.
Jag har inte sagt att dom använt FR24 data. Jag har sagt att dom använder ADS-B data i haveriutredningar. Jag vill även visa att bara för att det inte är certifierat betyder inte att det är sämre. I en digital radiosignal så är en nolla en nolla och en etta är en etta oavsett om systemet som fångar upp signalen är certifierat inte. Certifieringen handlar främst om hög tillgänglighet. Jag bryr mig inte om myndigheterna använder FR24's data eller inte. Men när man gör en utredning (oavsett om det gäller flygolycka eller bussolycka eller rån) så brukar man ta in så mycket data/bevis som möjligt (oavsett om källan är certifierad eller inte). I fallet med Germanwings kraschen så fick FR24 en förfrågan från BEA (franska myndigheterna) att bistå med ADS-B data 20 minuter efter kraschen.
Som du ser nedanför så skiljer sig inte FR24 data på nått sätt från myndigheternas data, eftersom som sagt, i en digital signal så är en etta är en etta och en nolla är en nolla oavsett vem som tar emot signalen.
Nått som däremot kan vara ett problem med ADS-B, är att det blir kollisioner i radiosignalen när 2 eller flera plan skickar ADS-B data samtidigt (alla flygplan skickar ut ADS-B 2 gånger per sekund så kollisioner inträffar hela tiden). Och då kan en enskild mottagare ha svårt att skilja på data från dessa 2 plan och man missar en datapunkt. Problemet kan delvis lösas genom att ha mottagare på olika ställen som förhoppningsvis kan fånga upp kompletterande data. I fallet JT610 så verkar FR24 ha missat signalen från 950 fot och myndigheterna har missat signalen från 425 fot. Så fler källor är som sagt bra.
JT610 @FR24
Flightradar24 Data Regarding Lion Air Flight JT610 | Flightradar24 Blog
Last record 23:31:56 UTC - Altitude 425 foot
JT610
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf
Atlas
DCA19MA086