Senaste nytt

Ersättning för trasig stol i Business?

Maja

Medlem
Såväl min som dotterns stol stod och "pumpade" hela flighten igenom. Personalen försökte starta om inte mindre än 3 ggr, men inget hjälpte. Lufttrycket höll helt enkelt inte och det var allt annat än en bekväm upplevelse. Att dessutom dotterns IFE bytte språk till kinesiska och startade om och hoppade i filmerna titt som tätt gjorde inte saken angenämare. Själv fick jag bara ljud i höger hörlur, trots test av tre olika hörlurar. De konstaterade att uttaget var trasigt och inte mycket att göra åt saken.

WiFi fungerade inte för någon av oss (3 passagerare). Med anledning av min tidigare tråd Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så har jag koll på den ersättningen, men vad är rimlig ersättning för de trasiga stolarna, dotterns IFE och ljudproblemet för min egen del?

Känner mig gnällig, men anser inte att vi fick det vi har betalat för, särskilt inte sett till stolarna.

Har läst i en gamal tråd om ersättning för trasig stol á 25.000 poäng. Rimligt?

Tack på förhand för input! :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Du skriver inte vilket flygbolag set gäller, men det låter som det är SAS. Har du använt poäng så är det ju 50000 poäng per resa och då kan väl 25000 i kompensation vara rimligt, det skall i varje fall inte vara lägre. Har du barn med så är det ju halva poängen men försök med samma poängersättning där.

Jag hade en trasig stol på Thaii där inte fotstödet gick att få i horisontalt läge och det gick således inte att få en flatbed av det hela. Där fick jag efter en lång tvist ersättning med 240 USD. Alldeles för dåligt tycker jag men jag kom inte längre med dom.

Gör som vid förhandlingar, gå ut hårt så kan du ju kompomissa dej fram till en vettig ersättning efter några förhandlingar.
 

hg1980

Medlem
Jag har haft problem med lufftrycket på 3 av 6 flighter i SAS business i år. Samma flygplan varje gång: LN-RKS/Frithiof Viking. För mig en gåta att man väljer detta säte i en annars fantastisk kabin. Är som att sitta på en planka. Den eminenta pursern visade mig dock hur jag kunde resetta själv. Så det gjorde jag ungefär en gång var 20:e minut.
 

Maja

Medlem
Det är SAS det handlar om och det är betalda biljetter.

Tore Viking flög vi med och det var 4D och 4F det handlade om. Makens 4A fungerade som den skulle.

Tyvärr har ju inte SAS fått tummen ur och fixat familjekontonen än så det är ingen hit att få in poäng på respektive familjemedlemskonto. En voucher bör vem som helst av oss kunna använda, eller är de personliga?
 

Maja

Medlem
Det där är väl standard med stolar som har luftkudde? Det är ju största anledningen till att jag undviker Swiss i business (Har ännu inte prövat SAS nya stolar) eftersom man hela tiden känner kudden som rör sig.
Fungerar stolen så står den inte och pumpar. Fungerar SAS nya stolar så gillar jag dem. Nu var det dock inte vidare skönt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Slår man ihop allt så tycker jag att omkring 25k poäng låter rimligt i ersättning per person för de som haft dessa problem med stol och IFE. Totalt omkring 50k poäng kan jag tycka då ett säte har fungerat helt och hållet men enbart avsaknad av wifi.
Ersättning i form av vouchers eller pengar tillbaka är dock lite svårare att värdera kan jag tycka, tror ni har störst chans att få ersättning i poäng
 

ZZZebra

Medlem
Självklart skall det utgå ersättning när man inte får det man betalar för och håller med om svaren ovan om man utgår från att C-kabinen var helt fullbokad.

Men vill ändå ställa en kontrollfråga, var det fullbokat och inga andra stolar fanns att tillgå?

Jag satt för ett tag sedan i C nära en resenär som hade problem med sin stol. Efter flera omstartsförsök så gav besättningen upp och erbjöd en annan plats (i C). Men personen ville prompt sitta på rad 1. I det läget så är det (enligt mig) mer svårmotiverat att kräva ersättning för att man har sin favoritplats eller "måste" sitta bredvid någon annan.
 
Toppen