Senaste nytt

Erkännande av status på charter

ilon

Medlem
Hej.

Då jag nu bokat min första resa någonsin som är SAS charter (SK7663 + SK7664 t&r ARN-GVA), och har väldigt dålig koll på vad som gäller så tänkte jag fråga här.

Läste lite på SAS Charter – allt du behöver veta inför din charterresa | SAS och får då uppfattningen att jag inte har NÅGRA förmåner från vår status alls på dessa flygningar (EBG/EBG).
Där står också att begränsningen på bagage är 20kg för ekonomi, men på min bokningsbekräftelse står 15kg, vad gäller?
Hittar inget kring fast-track, men misstänker att även det är slopat? Hur är det med att använda incheckningsdisken för EGB?

Är lounge helt uteslutet, eller har ni andra erfarenheter? (I värsta fall får vi väl använda våra PP som backup).

Bokningen är med Langleys i December.

Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Hej.

Då jag nu bokat min första resa någonsin som är SAS charter (SK7663 + SK7664 t&r ARN-GVA), och har väldigt dålig koll på vad som gäller så tänkte jag fråga här.

Läste lite på SAS Charter – allt du behöver veta inför din charterresa | SAS och får då uppfattningen att jag inte har NÅGRA förmåner från vår status alls på dessa flygningar (EBG/EBG).
Där står också att begränsningen på bagage är 20kg för ekonomi, men på min bokningsbekräftelse står 15kg, vad gäller?
Hittar inget kring fast-track, men misstänker att även det är slopat? Hur är det med att använda incheckningsdisken för EGB?

Är lounge helt uteslutet, eller har ni andra erfarenheter? (I värsta fall får vi väl använda våra PP som backup).

Bokningen är med Langleys i December.

Tack på förhand!
Vi flög med SAS Charter för några år sedan och då kunde jag inte använda/nyttja några statusförmåner överhuvudtaget.

Ej gratis förval av sittplatser
Inget extra bagage eller extra bagagevikt
Ingen tillgång till fast track
Ingen tillgång till lounge
Ingen Priority boarding
 
Det är nog som med SAS annars, väldigt olika. Mor och far reste charter och jag meddelade dem om att inga statusförmåner gäller. Far är diamant mor är guld, men det var inga problem med lounge, fast track eller få dryck ombord. Jag sa till dem fråga flygvärdinnan ang. dryck och det var inga problem. Så mitt råd är att testa helt enkelt. Men räkna inte med att det går. Bara en positiv överraskning i så fall.
 

palmen

Moderator
Allt beror på vad för typ av charter det är.
Är det en ren charterflygning så ska man inte ha rätt till några förmåner alls.
Sen finns det vanliga avgångar men att charterbolag hyr in sig på dessa, då ska ens förmåner gälla.

I trådskaparens fall så verkar det ju vara en specifik charterflygning, men det råkar vara SAS som utför flighten men det kunde lika gärnna vara ett annat bolag och här ska normalt sätt inga förmåner ingå. Om det nu inte är så att förmåner kan köpas till genom charter arrangören.
 

ulagun

Medlem
Allt beror på vad för typ av charter det är.
Är det en ren charterflygning så ska man inte ha rätt till några förmåner alls.
Sen finns det vanliga avgångar men att charterbolag hyr in sig på dessa, då ska ens förmåner gälla.

I trådskaparens fall så verkar det ju vara en specifik charterflygning, men det råkar vara SAS som utför flighten men det kunde lika gärnna vara ett annat bolag och här ska normalt sätt inga förmåner ingå. Om det nu inte är så att förmåner kan köpas till genom charter arrangören.
I
 

ulagun

Medlem
Stämmer.
Framgår väl av flightnummeret om det är en ren charter flygning eller reguljär där researrangörer köpt in x antal stolar
Sett ombord att rena charter flyg har egen meny samt enorm taxfree katalog.
Själv åkt gruppresa till Pekiing flyg med Lufthansa. Fick miles och övriga gold förmåner.
 

KalleSus

Medlem
Stämmer.
Framgår väl av flightnummeret om det är en ren charter flygning eller reguljär där researrangörer köpt in x antal stolar
Sett ombord att rena charter flyg har egen meny samt enorm taxfree katalog.
Själv åkt gruppresa till Pekiing flyg med Lufthansa. Fick miles och övriga gold förmåner.
Korrekt.
Flighter i 7xxx-serien är renodlade charterresor och där gäller alltså inte förmåner och bonusintjäning.
Charterarrangemang som utförs med reguljärflighter ger samma förmåner som vilken reguljärflygning som helst.
Bland annat Airtours har mycket "charter" men där resan går med reguljära flighter.
 

ilon

Medlem
Tack för svaren, även om det inte var vad jag hoppats på.

Blir väl helt enkelt att äta något innan och försöka ta det försiktigt med bagaget :)

I värsta fall går det ju mycket riktigt att köpa till bagage / access till lounge, men det känns inte så lockande.
 

Andreas.Net

Medlem
Vi flög SAS charter förra året och vi lyckades få fasttrack genom att en något okunnig incheckningspersonal fick syn på min EBG bagage tag och skrev ut boarding kort som funkade i fasttrack, när vi sen skulle nyttja Loungen blev det däremot stop.
 

ilon

Medlem
Tänkte att det kan hjälpa någon:
Fast-track på Arlanda gick bra, gick fram och sa lite försynt att jag är ebg men inte har det inlagt på bok ingen, blev genomsläppta direkt efter att ha visat mitt ebg kort och scannat samtliga boardingcards.
I loungen var det dock tvärstopp, där informerades jag sakligt om att sas charter ger inte tillgång till lounge. Så nyttjade istället (renoverade?) norrsken / menzies bredvid, och väntar nu på en något sen sk7663 mot Genève.
 
Toppen