Senaste nytt

En vecka med First(s) men inte "vanlig" First(s)

Senator

Moderator
Vänner,

Kanske en click-bait titel ;)

Denna vecka innehöll massor av ”First” i form av första gången för mig:
  • Första genomförda resa med min nya resebyrå och min egen ”Travel Advisor” som jag kommer lägga över allt till framöver
  • Första gången jag har rest med alla tre stora globala allianser i en och samma bokning
  • Första gången jag har åkt med Czech Airlines
  • Första gången jag har bott på Four Seasons
Jag tänker summera flyget och hotellet i lite mer detaljer, där CSA var en stor positiv överraskning och Four Seasons helt magiskt.

Men först lite kontext. Jag har under längre tid sonderat terrängen för att hitta någon som jag kan lägga över ansvaret på att boka åt mig. Det är främst två anledningar till detta:
  • Jag har ofta komplexa resor som skall bokas, och under hösten började jag att inse att det kunde kosta mig mellan 1-4 timmar varje gång att boka en resa till USA. Det är tid jag känner jag inte har just nu
  • Sen är det ofta så att jag gärna blandar bolag, men önskar ha dessa i en bokning särskilt om jag skall vidare samma dag med ett annat bolag. Jag har t.ex. bokat en Lufthansa/Swiss 2-for-1 First open-jaw ARN-BOS, ORD-ARN i april/maj med inrikes segment med American Airlines, på en PNR men två biljetter.
Veckans resa gick ARN-LHR-PRG samma dag med British Airways på biljett 1. PRG-BUD med Czech Airlnes som biljett 2. BUD-FRA-ARN var biljett 3. Intressant nog var SAS priser i D-klass med Lufthansa code-share halva priset av Lufthansa. BUD-FRA är Lufthansa operated, FRA-ARN med SAS Plus.

Den intressanta observationen var att alla bolag hade samma operating Amadeus PNR, så jag såg hela bokningen i British Airways appen, KLM-appen (FlyingBlue låg inne), SAS-appen då EuroBonus låg inne på FRA-ARN och Lufthansa-appen då M&M låg inne på BUD-FRA. Ganska coolt, nu får vi se om allt hamnar rätt sen. British Airways t.o.m. påminde mig om att CSA och Lufthansa check-in nu var öppen.

Fortsättning följer....
 

Senator

Moderator
Jag hinner med lite snabb summering av Czech Airlines (CSA) med IATA-kod OK. Som den poängnörd jag är, så började jag titta på flyga Austrian via VIE, men priserna stack iväg rejält på kvällen. Jag tittade faktisk på tåg också men det skulle ta lite för lång tid. CSA var billigast och "hur illa kan det vara" tänkte jag.

Avslutade mitt sista möte 16.30 för en avgång 17.55. Med normal trafik var jag 30min borta, så relativt högt spel men detta var ett viktigt möte för mig. Ankom flygplatsen 17.10 och var genom säkerhetskontrollen 17.15. Inte en kotte. Jag besökte flygplatsen senast i november och kom ihåg ungefär vart gaten var, ca 6-8min promenad borta. Skippade loungen, men intressant nog har CSA ingen lounge eller egen markpersonal på hemmaplan. Menzies sköter allt.

Vid gaten stod det still, ganska länge. En kvart efter utsatt ombordstigning började man. Intressant nog: gaten bredvid började Köpenhamns-flighten samtidigt. Där var det full Sky Priority boarding. Min flight kändes som Ryanair i jämförelse. Kalabalik. Börjar dåligt.

Väl ombord ordnas allt: efter alla år med " die Neue Europakabine" eller NEK inom Lufthansagruppen, SAS eller Briitsh Airways nu med Recaro-stolar utan vaddering var det som att gå 10 år tillbaka. Mjukt och skönt. Och vet ni vad? Pre-departure drink! I mitt fall var jag bara sugen på vatten, men bara en sådan grej!

Låt mig summera:

OK788 PRG-BUD

A319

Plats 1D

Tidtabell: 17.55 – 19.00

Faktisk tid: 18.20 – 19.20


Positivt
Som sagt stolarna ljusår bättre än vad som finns inom Lufthansagruppen, London Airways och SAS
Grym måltid för en sådan kort flight. Pannbiffen riktigt bra, kanske det bästa jag har ätit på flera år Intra-Europa Business
Pre-departure drink
Vänliga flygvärdinnor som hälsar med efternamn
Bra med komfort och benutrymme
”One more G&T before we land Mr. Senator?” Jag svarade: “But we are landing soon”? Hon: “No problem Mr. Senator, I will organize it for you. Would plastic be ok?” :)

Förbättringar
Kass boarding
Ingen gardin mellan klasser
Lite konstig service där flygvärdinnan framme sprang fram och tillbaka mot ekonomiklass istället för att fokusera på gästerna i Business

Åker gärna med detta bolag igen.

IMG_3586.JPG



IMG_3590.JPG
 

MegaFlyer

Medlem
Kul att se OK flyger A319 mellan Prg och Bud. Pendlade denna väg en massa för några år sedan med OK och då flögs det ATR med ingång bak.

Tack @Senator för trevlig läsning!
 

Senator

Moderator
Med tanke på avsaknaden av faktiska resor får man gå tillbaka 6 veckor med en "bucket list" story. Jag skulle skriva om Four Seasons i Budapest också...

Lite kontext och bakgrund: hösten 2008 blev jag rekryterat till en Management Consulting verksamhet i Stockholm. Bolaget jobbade globalt och lönen var kanske inte världsklass men jag hann inte sprätta pengar då jag var borta 26 veckor per år. Under införsäljningen av jobbet blev det vid flera tillfällen nämt att ”vi bor alltid på fina hotell, t.ex jobbar vi mycket med Ungern just nu och där bor vi alltid på Four Seasons”. Januari 2009 började jag, och mycket riktigt var mitt första uppdrag i Ungern men på flyget ner fick jag veta att vi skulle 100km ut på landet i sex dagar. Kände jag blev snuvad på konfekten

Nu stannade jag bara 20 månader på bolaget, men det var ägaren som inspirerade mig att vara egen. Så sedan augusti 2010 har jag dragit min egen verksamhet med en anställd.

Så när jag skulle till Budapest en natt och halvdag, och behövde en samlingspunkt där vi också kunde jobba lugnt så föll valet på Gresham Palace. Det var värt varje krona: uppgradering två kategorier, fantastisk skön säng, top service, grym frukost och mat i allmänhet. Fantastisk vy från rummet. Normalt i storstäder så är jag ute hela tiden så jag känner inte behovet av denna kategori av hotell. Det tog 11 år, därför var det en unik känsla, men som jag gärna gör igen. Pris via AMEX/Virtuoso var €300 per natt med $100 F&B credit.

Axplock av bilder

IMG_3623.JPG


Den fantastiska fasaden

IMG_3595.JPG


IMG_3596.JPG


Art Deco receptionen och baren

IMG_3593.JPG


$100 gick åt i Lobby Bar

IMG_3597.JPG


På väg till rummet

IMG_3598.JPG


IMG_3599.JPG



IMG_3601.JPG


IMG_3602.JPG


Ett fantastisk rum

IMG_3615.JPG


IMG_3616.JPG


På grund av låg beläggning blev det "bara" A la carte frukost. Vi satt i 2t och fick massor av kaffe
 

Senator

Moderator
Tyckte mig se en Clausthaler på bordet :eek::D

Min gäst hade bil, därav detta något konstiga val :)

Jag kan tillägg om man vill testa på denna kategori hotell i Europa, i en härlig stad till ett överkomligt pris så kan jag varmt rekommendera hotellet. Makalöst bra service från repan, till lobbybaren, till frukostsalen glömde jag meddela. Snygga detaljer över allt!
 
Toppen