Senaste nytt

En (1) inrikesflygning från/till Arlanda idag 25-DEC

AABack2ARN

Medlem
Satt och kollade lite på Arlandas hemsida och noterade att det idag, juldagen, var en enda inrikes flygning som avgick från eller ankom till Arlanda T4. Det var SK1042/SK1045 Stockholm-Kiruna-Stockholm.

Frånsett att det känns som ett ganska stort maskineri att bemanna upp en hel terminal för ett enda flyg kan man bli lite förundrad över att vi uppenbarligen inte får resa inrikes medelst flyg på juldagen.

Är efterfrågan verkligen så liten att inte ens ett flyg till Malmö eller Göteborg lönar sig?? Och varför bemöda sig med att flyga till Kiruna?

Uppenbarligen verkar ju både SAS och Norwegian resonera på samma sätt.
 

Agö

Medlem
Är efterfrågan verkligen så liten att inte ens ett flyg till Malmö eller Göteborg lönar sig??.
Ja. Sedan skulle man säkert lyckas fylla upp ett flyg till Malmö och Göteborg ändå men vad är meningen med det? Bättre att låta så stor del av personalen som möjligt vara ledig.
 

AABack2ARN

Medlem
... men vad är meningen med det? Bättre att låta så stor del av personalen som möjligt vara ledig.

Förlåt. Glömde den lilla detaljen att flygbolagen är till för personalen och inte passagerarna... ;) Uppenbarligen är både SK och DY såpass generösa mot sina anställda medan BRA låter dem slava på juldagen!
 

Agö

Medlem
Förlåt. Glömde den lilla detaljen att flygbolagen är till för personalen och inte passagerarna... ;) Uppenbarligen är både SK och DY såpass generösa mot sina anställda medan BRA låter dem slava på juldagen!
Eller så inser de att lönsamheten inte är tillräckligt stor för att köra fullt program eller enstaka flighter på juldagen?
 

AABack2ARN

Medlem
Flygbolagen är väl varken till för personalen eller passagerarna utan snarare ägarna... ;)

Det är sant. Med tanke på hur många flygbolag som går eller har gått med förlust så måste flertalet av ägarna vara lagda åt självplågande.

Eller så inser de att lönsamheten inte är tillräckligt stor för att köra fullt program eller enstaka flighter på juldagen?

Det var nog min grundfråga. Är det verkligen så få som vill flyga på juldagen att det är omöjligt att uppnå lönsamhet för några inrikes flighter i ett såpass stort land som Sverige?
 

Agö

Medlem
Det var nog min grundfråga. Är det verkligen så få som vill flyga på juldagen att det är omöjligt att uppnå lönsamhet för några inrikes flighter i ett såpass stort land som Sverige?
Det är väl just det, vad för lönsamhet uppnår man genom att köra några enstaka flighter p2p med massa håll igång i incheckningsdiskar, gate, lounge, kabinpersonal, flygledning osv. Det är väl BRAs affärsverksamhet till skillnad från SAS.
 

ekf

Medlem
Det är väl just det, vad för lönsamhet uppnår man genom att köra några enstaka flighter p2p med massa håll igång i incheckningsdiskar, gate, lounge, kabinpersonal, flygledning osv. Det är väl BRAs affärsverksamhet till skillnad från SAS.
Fast nu var "de" väl ändå tvungna att ha incheckning, security, bag-handling och gate bemannat för en enda flight från den terminalen (inte bara SAS utan totalt).
Nu vet ju inte jag hur SAS har centraliserat sina funktioner, men flygledning och kabinpersonal var till viss mån ändå bemannade med tanke på ett antal utrikesflighter...
Så det borde väl inte kosta så mycket extra att trycka in några extra flighter runt samma tid som den till Kiruna?

Det finns säkert någon logisk förklaring bakom, men lite märkligt är det väl ändå?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen