Senaste nytt

EBS airport benefits, datum ändrade utan förvarning

Volatyle

Medlem
Hej forumet,

Här är en klurig incident jag behöver lite input på. Jag har undra några år varit EBS (flyger mkt, men alltid ekonomi så brukar falla på målsnöret). I september var jag inne och kollade på en bonusresa med frun för jag ville överraska med en rolig weekend under dec månad. Givetvis eftersom jag är EBS och vill ha en trevlig upplevelse med lite "perks" för oss två så valde jag explicit att boka datum som föll inom ramen för EBS lounge access som är 15dec till 15jan. Det slutade med en weekend om två veckor, 16-18 dec.

Nu till den lilla problematiken, inser att det här kan låta som ett smalt problem men för mig har det varit viktigt att detta ska bli en skön upplevelse för oss, så även resan - varvid jag nu är riktigt besviken för plötsligt har SAS utan förvarning ändrat datumen till 17:e dec-12:e jan, vilket alltså innebär att vi inte alls kommer få avnjuta en trevlig frukost i loungen på vår avresa så som var planerat från början.

Eftersom jag specifikt valde dessa datum utifrån den information som jag hade vid bokningstillfället, det vill säga 15dec-15jan så anser jag att det är ganska tråkigt det som hänt. Jag tror dom ändrade datum ganska nyligen för det var inte längesedan jag var inne och kollade och då stod fortf 15 dec till 15 jan, så jag misstänker det kan skett för bara några dagar/veckor sedan.

Hur som helst, vad råder ni mig göra? Jag förstår att detta är ett skitproblem och det kanske bara är att bita i det sura äpplet, men jag tycker ändå som lojalitetskund som kanske lägger 50-60k på flygresor med SAS årligen att det här är en så otroligt liten sak för dom att lösa för mig. Dom hade ju enkelt bara kunnat ge mig en voucher för loungen eller löst den morgonen för oss på något sätt.

Jag kontaktade kundtjänst men dom förstod knappt problemet hur många gånger jag än försökte beskriva det, jag sa tillslut något i stil med "om jag bara kommer i kontakt med någon som har lite mandat och beskriver problematiken så är jag övertygad om att detta går att lösa så vi kan äta frukost den 16:e dec i Loungen". Då var svaret att jag skulle skicka in en ett reklamationsärende.

Tröttsamt :(

Vol
 

blobloblo

Medlem
Jag förstår att det är surt, hade jag också tyckt om det hade hänt mig. Beroende på hur viktigt det är för dig (själv kan jag tycka det är väldigt viktigt att äta frukost i loungen innan en weekendresa) så kan du göra ett försöka att buda på plusgrade till plus. Då får du FT och lounge access. Lycka till!

Edit: Eller kolla i denna tråd och se om någon kan gästa in er. Lounge meetings | Sida 57 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Volatyle

Medlem
Jag förstår att det är surt, hade jag också tyckt om det hade hänt mig. Beroende på hur viktigt det är för dig (själv kan jag tycka det är väldigt viktigt att äta frukost i loungen innan en weekendresa) så kan du göra ett försöka att buda på plusgrade till plus. Då får du FT och lounge access. Lycka till!

Edit: Eller kolla i denna tråd och se om någon kan gästa in er. Lounge meetings | Sida 57 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Ja eller köpa lounge access, men jag tycker bara det känns principiellt fel (och jag är en man av principer). Det är olyckligt hur det har blivit men lösningen är ju egentligen nästan provocerande trivial om man vore SAS i detta läget. Problemet är att det är omöjligt att hitta en korrekt kontaktväg in till SAS.
 

blobloblo

Medlem
Ja eller köpa lounge access, men jag tycker bara det känns principiellt fel (och jag är en man av principer). Det är olyckligt hur det har blivit men lösningen är ju egentligen nästan provocerande trivial om man vore SAS i detta läget. Problemet är att det är omöjligt att hitta en korrekt kontaktväg in till SAS.

Tror tyvärr att SAS inte kan/kommer hjälpa dig. Om du ofta faller på målsnöret till EBG skulle jag köra på plusgrade, då kanske du inte tippas över för denna period :)
 

Thornado

Medlem
Ja eller köpa lounge access, men jag tycker bara det känns principiellt fel (och jag är en man av principer). Det är olyckligt hur det har blivit men lösningen är ju egentligen nästan provocerande trivial om man vore SAS i detta läget. Problemet är att det är omöjligt att hitta en korrekt kontaktväg in till SAS.

Precis, om du inte hittar någon som kan gästa så är ju onekligen en lösning att köpa loungeaccess med pengar eller poäng och sen skicka in en claim efter resan och be att få tillbaka detta. Givetvis finns det ingen garanti för att detta går igenom dock.
Tyvärr så lär det ju vara svårt att lösa detta på något vettigt sätt innan resan då de knappast kan skapa någon special-access för er bokning i systemet...
Innan ni betalar i loungen så skulle jag dock börja med att göra ett försök att prata (på ett mycket trevligt sätt) med personalen i loungeentrén och förklara din situation (ta gärna med mail som visar att bokningen gjordes innan ändringen av reglerna). Med lite tur så har personen i loungen en bra dag och känner sig på gott humör och släpper in er gratis.
 

DanielKif

Medlem
Tala med SAS så kanske de kan hjälpa dig.
Tycker det är märkligt att inte nå upp till guld om du spenderar över 50k på SAS resor per år.
 

Volatyle

Medlem
Och endast ekonomi inom Europa, varje resa ibland ganska dyr även i SAS GO men mycket låg intjäning. Lite off topic...

Men, kan meddela att jag lyckades få fatt i telenumret till Loungen i Landvetter - ringde och pratade med en mycket trevlig tjej (Theodora) som ansåg att detta var absolut inga problem att lösa - hon förstod situationen och ansåg också att villkoren som gällde när jag bokade bör gälla för min resa.

Skönt, då var det löst - allt frid och fröjd och frun kommer bli kjempeglad att kunna få en mysig morgon i Loungen!
 

Agö

Medlem
Och endast ekonomi inom Europa, varje resa ibland ganska dyr även i SAS GO men mycket låg intjäning. Lite off topic...

Men, kan meddela att jag lyckades få fatt i telenumret till Loungen i Landvetter - ringde och pratade med en mycket trevlig tjej (Theodora) som ansåg att detta var absolut inga problem att lösa - hon förstod situationen och ansåg också att villkoren som gällde när jag bokade bör gälla för min resa.

Skönt, då var det löst - allt frid och fröjd och frun kommer bli kjempeglad att kunna få en mysig morgon i Loungen!
Vet du att Theodora kommer att jobba där den dagen du besöker loungen?
 
Toppen