Senaste nytt

EBG/EBD, vad är vitsen?

Dahl

Medlem
hej!

Det måste vara fler här som börjar tycka att hela EB konceptet är nästan lite urvattnat, min period på året är 3:a Oktober, jag är guld på under en månad, (utan Amec 20k EB). Varit G/D i nu 10 år och det blir bara lättare och lättare att nå status.

Alla jag känner är i stort sett EBG och flertalet EBD, jag har tre vänner som aldrig flyger SAS utan är EBD genom leggs på andra Starbolag. Det är för lätt att få status på SAS och därigenom blir den helt urvattnad. Jag har fortfarande aldrig märkt av någon skillnad mellan G och när D introducerades.
På träffen på Grand så pratades det om nytt servicekoncept osv osv, jag tycker mig endast se försämringar? Att jämföra med BA där det är svårt att bli G och när man väl nått statusen så betyder det något. Tyvärr är mina alternativ att byta bolag obefintliga då SAS äger ARN...

* Köerna på "fast track" på ARN är ofta helt galna. Varför kallas det ens för Fast?
* Maten i loungen är ett skämt jämför med LH? Swiss? t.om United. (lokalerna är dock fräscha)
Jag går inte ens dit längre, äta korv på GOT eller knäckebröd på ARN eller varför inte tapetklister?
* Servicen ombord är precis som innan, i stort sett obefintlig. Hade 7 st C leggar till USA Servicen är nästan skrattretande dåligt. Kabinen är iofs i världsklass men servicen är sämre än ECO på Swiss.
* Åkte en leg i GO var tvungen att uppvisa EBD-kort för att få ett glas vatten?! wtf?! Så vatten är nu en hårdvaluta på SAS?
* Prio-boardning? Något man ropar ut men inte efterlever, "man kan inte leka polis" fick jag höra när jag frågade varför man inte följer rutinerna. Konstigt då det fungerar utmärkt på tex United.
* Bagagetaggarna?! Säkert bytt ut 15 st förra året?! Hur svårt ska det vara att köpa in kvalité till de kunder som omsätter seriösa pengar? Återigen alla bolag verkar klarar av det.
* Det tog nästan 2 år innan SAS kunde implementera ett *D?! Varför ens släppa en produkt utan någon funktion? läskigt ogenomtänkt. "poängen utgår inte" ok bra funktion...

Kort och gott SAS har lyckats med de nya maskinerna, nya NEO är grym, men servicen håller inte måttet. Lite som att man skulle tanka NEO med 86-oktan.

Veckans Ros MMX markpersonal de är sjukt trevliga och förstår service.
 

palmen

Moderator
@Dahl är det svårt att bli guld på British Airways? Det är väl ändå en överdrift. Räcker med en resa till Hawaii i Business och en annan business longhaul där 4 flighter måste vara på British Airways metall.
Mig veterligen når man inte Diamond (som jag jämställer med BA gold) på sas med 2 longhaul i Business.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning av sas på longhaul. Gör ca 10 longhaul med SAS per år och har inte haft liknande dåliga upplevelser. Prio boardingen är dock ett skämt men där verkar något på G med zoner på boatdingkorten.
 

FF#1

Medlem
Håller med dig om prioboarding, bagagetaggar mm.
Servicens brister är många, speciellt på short haul, från att ha varit 0% chans att få nått att dricka i Go utan att vifta med kortet så har det gått till kanske 50%... så det går framåt. Men hur svårt ska det vara?

Är dock grymt nöjd med nya C såväl hård som mjukvara, men jag har kanske haft tur?

Däremot så håller jag inte med om att det är lättare att få guld och diamond i alla fall om man jobber på ett vanligt "jantelags-företag" och inte är i en position där man väljer hur man reser.

Har massor av kollegor som har missat diamond och guld senaste året pga. sänkt intjäning, fragmenterat flygmöster pga. jakt efter sista kronan på biljettpriset mm.

Kände mig tvungen att ge ett Guld till en kollega som reser betydligt mer än mig som stupade på mållinjen med 43000p.
 

Wyll

Medlem
* Servicen ombord är precis som innan, i stort sett obefintlig. Hade 7 st C leggar till USA Servicen är nästan skrattretande dåligt. Kabinen är iofs i världsklass men servicen är sämre än ECO på Swiss.

Har du haft så dålig service på 7st C leggar kanske du skulle ta en titt i spegeln och undrar varför du får så dålig service?
Alla mina C har jag haft grym service på och så även i Plus/Minus. Man öppnar med ett leende man ser människan bakom service yrket så brukar man komma jävligt långt.
 

palmen

Moderator
* Köerna på "fast track" på ARN är ofta helt galna. Varför kallas det ens för Fast?
Vad är galna? Jag reser sällan i absolut rusning men det händer och har aldrig haft mer än 5 minuter i fast track kön och då har samtidigt vanliga kön varit förbi alla SAS incheckningsdiskar på Arlanda.

* Maten i loungen är ett skämt jämför med Lufthansa? Swiss? t.om United. (lokalerna är dock fräscha)
Jag går inte ens dit längre, äta korv på GOT eller knäckebröd på ARN eller varför inte tapetklister?
Maten är väl inget att hurra för det håller jag med om. Frukosten är helt ok, utöver det räknar jag dock inte med att kunna äte en riktig måltid utan bara få lite snacks. Nu vet jag inte vilka United lounger du varit i, men mig veterligen är ingen av de i USA bättre än SAS lounger. United på Heathrow är dock en helt annan sak.

* Servicen ombord är precis som innan, i stort sett obefintlig. Hade 7 st C leggar till USA Servicen är nästan skrattretande dåligt. Kabinen är iofs i världsklass men servicen är sämre än ECO på Swiss.
Här känner jag inte alls igen mig, har haft en flight där en i crew var lite off men i övrigt har jag fått toppenservice i Business (och i Plus och GO också).

* Åkte en leg i GO var tvungen att uppvisa EBD-kort för att få ett glas vatten?! wtf?! Så vatten är nu en hårdvaluta på SAS?
Jag har bara behövt visa kortet en gång senaste året och det var senaste flighten som utfördes av CityJet. På vanliga flighter operated by SAS så har det räckt att säga att jag är Diamond så har det inte varit några konstigheter. Märker oftare och oftare att de faktiskt har koll på detta när de komemr till ens plats.

* Prio-boardning? Något man ropar ut men inte efterlever, "man kan inte leka polis" fick jag höra när jag frågade varför man inte följer rutinerna. Konstigt då det fungerar utmärkt på tex United.
Här kan man bara hålla med, pinsamt dåligt för det mesta även om de ibland faktiskt lyckas men det är inte direkt ofta.

* Bagagetaggarna?! Säkert bytt ut 15 st förra året?! Hur svårt ska det vara att köpa in kvalité till de kunder som omsätter seriösa pengar? Återigen alla bolag verkar klarar av det.
Har aldrig satt på en bagagetag på en väska så ingen aning om hur bra/dåligt de fungerar men plast-bandet man får för att sätta fast med ser ju inte jättebra ut kan jag hålla med om. Själva taggen är liknande som den jag fått från BA, Alitalia och Aegean så där skiljer inget markant

* Det tog nästan 2 år innan SAS kunde implementera ett *D?! Varför ens släppa en produkt utan någon funktion? läskigt ogenomtänkt. "poängen utgår inte" ok bra funktion...
Här var det väl bakomliggande system som var problemet och inte SAS. Om det nu var i Amadeus eller vilket program det var som man krävde utveckling. Jag har i alla fall haft överseende med att de initialt inte kunde se EBD status men detta löstes ju för ca 1 år sedan.

Som sagt vi har helt olika upplevelser med att resa med SAS. Om det nu är så dåligt som du upplever det skulle jag starkt överväga att byta bolag att flyga med.
 
hej!

* Köerna på "fast track" på ARN är ofta helt galna. Varför kallas det ens för Fast?
* Maten i loungen är ett skämt jämför med LH? Swiss? t.om United. (lokalerna är dock fräscha)
Jag går inte ens dit längre, äta korv på GOT eller knäckebröd på ARN eller varför inte tapetklister?
* Servicen ombord är precis som innan, i stort sett obefintlig. Hade 7 st C leggar till USA Servicen är nästan skrattretande dåligt. Kabinen är iofs i världsklass men servicen är sämre än ECO på Swiss.
* Åkte en leg i GO var tvungen att uppvisa EBD-kort för att få ett glas vatten?! wtf?! Så vatten är nu en hårdvaluta på SAS?
* Prio-boardning? Något man ropar ut men inte efterlever, "man kan inte leka polis" fick jag höra när jag frågade varför man inte följer rutinerna. Konstigt då det fungerar utmärkt på tex United.
* Bagagetaggarna?! Säkert bytt ut 15 st förra året?! Hur svårt ska det vara att köpa in kvalité till de kunder som omsätter seriösa pengar? Återigen alla bolag verkar klarar av det.
* Det tog nästan 2 år innan SAS kunde implementera ett *D?! Varför ens släppa en produkt utan någon funktion? läskigt ogenomtänkt. "poängen utgår inte" ok bra funktion...
.

Har varit EBG sedan förra våren och D sedan juli, och gjort ett 30-tal ben under denna tiden. Känner inte alls igen mig i detta
  • Har sällan (undantag FT till T4 vid sen eftermiddag) mer än 5 min väntetid i FT
  • Mina förväntningar på maten är väldigt lågt ställda, därför inte besviken. Desto gladare överraskad när det bjuds på något gott (inte ofta dock)
  • Som någon annan skrev, le och var vänlig och du får oftast ett leende och god service tillbaka. Iaf min erfarenhet. Har haft någon surpuppa på en USA-flight i oktober, men inget att döma ut resten av servicen för.
  • Sedan i somras har INGEN frågat efter kortet när jag rest i Go. Antar att de numera har koll på pax-listan.
  • Prioboarding är totalt fail, men eftersom jag inte har några förväntningar på att det ska fungera i nuläget så bryr jag mig inte.

Så tillsammans med den nya hårdvaran är fortfarande SAS mitt val vid long-haul, inrikes har man ju inte mycket val.
 

Jonas C

Medlem
Res på en lördag så ska du se hur tomt det är i FastTrack och lounge. Det kommer alltid alltid alltid vara fullt i rusningstid, oavsett om man sätter ribban på en miljon. Att gnälla över att det finns för många EBG/EBD gör inte saken bättre, så chansen är att de flesta i kön flyger minst lika mycket om inte mer än dig.
 
Toppen