Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Matore

Medlem
Om man ankommer med SK eller LH till MUC och ska vidare med LH F, blir man då hämtad eller eskorterad på nåt sätt till FCL? Har MUC också bil från loungen på nåt sätt till flyget som man har i FRA FCT?
 

Senator

Moderator
Om man ankommer med SK eller LH till MUC och ska vidare med LH F, blir man då hämtad eller eskorterad på nåt sätt till FCL? Har MUC också bil från loungen på nåt sätt till flyget som man har i FRA FCT?

Om du åker Lufthansa och ankommande eller avgående flyg har en ”apron-position” hämtas och/eller lämnas du. Annars behöver du gå. Inget liknande upplägg som i Frankfurt.

Det beror kanske delvis på att MUC är långt mer kompakt som flygplats.
 

Senator

Moderator
Om man ankommer med SK eller LH till MUC och ska vidare med LH F, blir man då hämtad eller eskorterad på nåt sätt till FCL? Har MUC också bil från loungen på nåt sätt till flyget som man har i FRA FCT?

Om du åker Lufthansa och ankommande eller avgående flyg har en ”apron-position” hämtas och/eller lämnas du. Annars behöver du gå. Inget liknande upplägg som i Frankfurt.

Det beror kanske delvis på att MUC är långt mer kompakt som flygplats.

Jag kan tillägga att bortser man från FCT/FCL --> bil --> flyg så vinner Lufthansa F från MUC över FRA alla dagar i veckan främst av tre anledningar:
1. FCL MUC, särskilt nya satelliten har i mitt tycke bättre mat och dryck. Sen är loungen bättre med ljusinsläpp och dyl
2. Jag tycker Lufthansa-personalen, både på marken och särskilt i luften är väsentligt bättre från MUC-basen
3. Catering från MUC är i min erfarenhet mycket bättre. Inga riktiga bottennapp som från FRA

Jag har en resa till JFK om några veckor (om den blir av) som jag uppgraderade från Business med PartnerPlus från MUC. Sen har jag en ORD-MUC bokad i maj. Tyvärr inga A380 bokade, båda är A340-600.
 

Matore

Medlem
Jag kan tillägga att bortser man från FCT/FCL --> bil --> flyg så vinner Lufthansa F från MUC över FRA alla dagar i veckan främst av tre anledningar:
1. FCL MUC, särskilt nya satelliten har i mitt tycke bättre mat och dryck. Sen är loungen bättre med ljusinsläpp och dyl
2. Jag tycker Lufthansa-personalen, både på marken och särskilt i luften är väsentligt bättre från MUC-basen
3. Catering från MUC är i min erfarenhet mycket bättre. Inga riktiga bottennapp som från FRA

Jag har en resa till JFK om några veckor (om den blir av) som jag uppgraderade från Business med PartnerPlus från MUC. Sen har jag en ORD-MUC bokad i maj. Tyvärr inga A380 bokade, båda är A340-600.
Mycket bra input, tack!
 

JohnnyWilde

Medlem
Jag kan tillägga att bortser man från FCT/FCL --> bil --> flyg så vinner Lufthansa F från MUC över FRA alla dagar i veckan främst av tre anledningar:
1. FCL MUC, särskilt nya satelliten har i mitt tycke bättre mat och dryck. Sen är loungen bättre med ljusinsläpp och dyl
2. Jag tycker Lufthansa-personalen, både på marken och särskilt i luften är väsentligt bättre från MUC-basen
3. Catering från MUC är i min erfarenhet mycket bättre. Inga riktiga bottennapp som från FRA

Jag har en resa till JFK om några veckor (om den blir av) som jag uppgraderade från Business med PartnerPlus från MUC. Sen har jag en ORD-MUC bokad i maj. Tyvärr inga A380 bokade, båda är A340-600.
Oj vad olika man kan tycka! Nu har jag tyvärr inte ditt stora sample size men vid mitt besök i somras så brast FCL MUC på samtliga dina punkter.
Trist buffé, oinspirerad a la carte, svagt dryckesutbud av starkare saker etc.
Personalen var trevlig men inte speciellt slipad.
Terrass och apronview ett plus dock.
Catering ombord knappt ätbar och crew, återigen, mycket trevlig och hjälpsam men inte mycket koll eller finess.
Lägg till ingen biltransport och mindre ankor så ser jag absolut inte någon anledning att prioritera München som hub igen.
 

Senator

Moderator
Oj vad olika man kan tycka! Nu har jag tyvärr inte ditt stora sample size men vid mitt besök i somras så brast FCL MUC på samtliga dina punkter.
Trist buffé, oinspirerad a la carte, svagt dryckesutbud av starkare saker etc.
Personalen var trevlig men inte speciellt slipad.
Terrass och apronview ett plus dock.
Catering ombord knappt ätbar och crew, återigen, mycket trevlig och hjälpsam men inte mycket koll eller finess.
Lägg till ingen biltransport och mindre ankor så ser jag absolut inte någon anledning att prioritera München som hub igen.

Trist att höra. Jag tycker att det är "bara" biltransporten i FRA som gör Lufthansa F intressant, men tycker inte det är värt omvägen för detta. Resten av flygplatsen är hemsk, medan MUC är hästlängder bättre i mitt tycke. Däremot skall man självklart testa FRA om man gör det första gången eller gör det väldigt sällan. Det är en unik upplevelse.

Lufthansa är numera en "nödlösning" för mig (vilket i-landsproblem ;)). Tyvärr har Swiss ändrat tidtabellen på LX1249 från 09.50 till 10.00 och då ryker ett antal connections, inklusive min favorit LX14 till JFK. SK605 som Swiss har code share med åker upp i pris och är inget bra alternativ längre. LX18 till EWR är annars ett alternativ, med 5 timmars kontorstid i FCL E :eek:

Jag har sedan jag började flyga frekvent med Lufthansa i 1999, märkt en stor skillnad på FRA- och MUC-crew. Min första LH F var MUC-SFO, jag tror det måste ha varit typ 2003 eller 2004, så kanske jag är sentimental :p Jag har inte flugit från MUC så många gånger i F, kanske en handfull gånger medan minst det tredubbla från FRA men jag märker skillnad. Ge MUC en chans till, alla kan ha en dålig dag. Tyvärr även Lufthansa First (som har det kanske för ofta)
 

Matore

Medlem
En annan fråga om tillgänglighet och Tallinn. De säger ibland att "seats have been realeased but already been booked". Är det verkligen så att de har blivit bokade, eller bara att datumet är öppnat hos LH -14 dagar, och att de faktiskt inte släppt några platser ännu (eftersom det numera görs i praktiken endast nära inpå avresa. Eller vet de inte och uttrycker sig slarvigt? Kan de verkligen se att bonusplatser är bokade eller bara att tillgången är noll? Flera gånger har jag kollat på Expertflyer och där står det F7 och ändå säger Tallinn att de har blivit släppta men bokade. Får inte ihop det, nån som kan bringa klarhet? :)
 

Senator

Moderator
En annan fråga om tillgänglighet och Tallinn. De säger ibland att "seats have been realeased but already been booked". Är det verkligen så att de har blivit bokade, eller bara att datumet är öppnat hos LH -14 dagar, och att de faktiskt inte släppt några platser ännu (eftersom det numera görs i praktiken endast nära inpå avresa. Eller vet de inte och uttrycker sig slarvigt? Kan de verkligen se att bonusplatser är bokade eller bara att tillgången är noll? Flera gånger har jag kollat på Expertflyer och där står det F7 och ändå säger Tallinn att de har blivit släppta men bokade. Får inte ihop det, nån som kan bringa klarhet? :)

Jag kan bringa klarhet i att det är ingenting som är klart just nu ;) Jag vet faktisk inte om en SAS-agent kan se detta på andra flygbolag. Men systemtekniskt bör det gå. Det har hänt några gånger när jag har talat med British Airways som också använder Amadeus att agenten har påpekat när jag har frågat om att uppgradera från Club till First att det är osannolik att revenue management kommer släppa en plats till mig eftersom typ 4 av de 8 som redan sitter har bokat med Avios. Men om den information finns för en SAS-agent att se på Lufthansa lämnar jag osagt. Dock skulle nog en Lufthansa-agent troligtvis se det.

Jag bokade min revenue-biljett 13 dagar innan på Lufthansa ticket stock, och då kom det upp direkt i Manage my Booking att uppgradering till First gick. Jag ringde direkt PartnerPlus som uppgraderade och nämnde det fanns två platser. En timma senare var båda borta. Kollade aldrig om dessa fanns för SAS.
 
Toppen