Oj vad olika man kan tycka! Nu har jag tyvärr inte ditt stora sample size men vid mitt besök i somras så brast FCL MUC på samtliga dina punkter.
Trist buffé, oinspirerad a la carte, svagt dryckesutbud av starkare saker etc.
Personalen var trevlig men inte speciellt slipad.
Terrass och apronview ett plus dock.
Catering ombord knappt ätbar och crew, återigen, mycket trevlig och hjälpsam men inte mycket koll eller finess.
Lägg till ingen biltransport och mindre ankor så ser jag absolut inte någon anledning att prioritera München som hub igen.
Trist att höra. Jag tycker att det är "bara" biltransporten i FRA som gör Lufthansa F intressant, men tycker inte det är värt omvägen för detta. Resten av flygplatsen är hemsk, medan MUC är hästlängder bättre i mitt tycke. Däremot skall man självklart testa FRA om man gör det första gången eller gör det väldigt sällan. Det är en unik upplevelse.
Lufthansa är numera en "nödlösning" för mig (vilket i-landsproblem
). Tyvärr har Swiss ändrat tidtabellen på LX1249 från 09.50 till 10.00 och då ryker ett antal connections, inklusive min favorit LX14 till JFK. SK605 som Swiss har code share med åker upp i pris och är inget bra alternativ längre. LX18 till EWR är annars ett alternativ, med 5 timmars kontorstid i FCL E
Jag har sedan jag började flyga frekvent med Lufthansa i 1999, märkt en stor skillnad på FRA- och MUC-crew. Min första LH F var MUC-SFO, jag tror det måste ha varit typ 2003 eller 2004, så kanske jag är sentimental
Jag har inte flugit från MUC så många gånger i F, kanske en handfull gånger medan minst det tredubbla från FRA men jag märker skillnad. Ge MUC en chans till, alla kan ha en dålig dag. Tyvärr även Lufthansa First (som har det kanske för ofta)