Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Claes L

Medlem
Siktar på en Lufthansa First i mitten på mars om det finns tillgång när jag ska till New York. Har en bokning för 2 personer i SAS Business på poäng och en 2-4-1. Om, jag skriver om, det finns tillgång via både München och Frankfurt. Vilken av dessa är att föredra när det kommer till upplevelse? Eller är det viktigare att välja "rätt" flygplanstyp? Nu är det första i First som är inom räckhåll så upplevelsen kommer ju oavsett flygplanstyp och flygplats att överträffa tidigare resor. Dock lite nyfiken på hur ni övriga resonerar.
(Inser att det kommer behövas mycket tur för att överhuvudtaget hitta 2 First-platser...)
Personligen älskar jag 747-8i sedan kan det ju vara kul att ta t.ex 340 hem så man kan jämföra och om jag skulle välja så FRA (med FCT) och MUC hem
 

Senator

Moderator
Siktar på en Lufthansa First i mitten på mars om det finns tillgång när jag ska till New York. Har en bokning för 2 personer i SAS Business på poäng och en 2-4-1. Om, jag skriver om, det finns tillgång via både München och Frankfurt. Vilken av dessa är att föredra när det kommer till upplevelse? Eller är det viktigare att välja "rätt" flygplanstyp? Nu är det första i First som är inom räckhåll så upplevelsen kommer ju oavsett flygplanstyp och flygplats att överträffa tidigare resor. Dock lite nyfiken på hur ni övriga resonerar.
(Inser att det kommer behövas mycket tur för att överhuvudtaget hitta 2 First-platser...)

OT: återkommer gällande ditt PM

Personligen tycker jag totalupplevelsen från Munchen är marginellt bättre:
Jag upplever att maten ombord är bättre
Trevligare personal ombord
Trevlig ny First Class Lounge
Ofta bättre tider till USA med avgångar senare på dagen

Det som talar för Frankfurt är:
Biltransporten till gaten
Möjlighet att flyga B747-8i eller A380

Jag åkte i torsdags en A340-600 från New York - JFK till Munchen och det var min bästa Lufthansa First på länge för min del. Det berodde på det trevliga First Class Area i New York, samt fantastisk service ombord och på marken i New York.

Har man tillgång till loungen kvällen innan? Den där schnitzeln ser ju bra god ut :)

Nej, du kan tyvärr inte besöka loungen kvällen innan.
 

MartinH

Medlem
Siktar på en Lufthansa First i mitten på mars om det finns tillgång när jag ska till New York. Har en bokning för 2 personer i SAS Business på poäng och en 2-4-1. Om, jag skriver om, det finns tillgång via både München och Frankfurt. Vilken av dessa är att föredra när det kommer till upplevelse? Eller är det viktigare att välja "rätt" flygplanstyp? Nu är det första i First som är inom räckhåll så upplevelsen kommer ju oavsett flygplanstyp och flygplats att överträffa tidigare resor. Dock lite nyfiken på hur ni övriga resonerar.
(Inser att det kommer behövas mycket tur för att överhuvudtaget hitta 2 First-platser...)
Om det är första gången så är det så klart kul att se FCT, men i ärlighetens namn så tycker jag att FCL i MUC är ganska så ok oxå. Jag anser inte heller att det är nödvändigt (om än trevligt!) att spendera mer timmar än man måste i loungen. Boka det som passar din slutdestination, du kommer bli nöjd med Lufthansas markservice oavsett!
Angående flygplanstyp så har jag förstått att alla F-säten är lika hos Lufthansa.
 

Claes L

Medlem
Jo, det har jag också förstått, men finns det nån konsensus huruvida den ena kabinen är "bättre" än den andra? (jag har bara flugit A340 3 ggr, så jag kan ha missat nåt!)
Det enda är väl att 747-8 är lite luftigare och har dedikerade garderober för vare plats (vet inte om 380 har detta också...) vilket 340 inte har.
 

Senator

Moderator
Det enda är väl att 747-8 är lite luftigare och har dedikerade garderober för vare plats (vet inte om 380 har detta också...) vilket 340 inte har.

Ja, upplever nosen på 747-8i som betydligt luftigare. När jag flög den var det bara jag och min polare i F och vi använde "baren" som riktig bar.

Jag tycker också B747-8i har den bästa kabinen och är också en fan av 1A och 1K när man har sällskap. Jag gillar annars 1A på A340-600/A330-300.
 
Toppen