Senaste nytt

Ditt reseår 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

Canadien

Medlem
Blev lite färre resor i år, bra för familjefriden

SmartSelect_20200101-115512_Firefox.jpg


Screenshot_20200101-115629_Firefox.jpg

  1. Hur många flygningar har du gjort? :
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Wuhan, Shanghai SHA, ZQN, WLG, ROT, BOS, YOW
  5. Nya flygbolag testade under året? : China Eastern
  6. Nya besökta länder? : -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? :60+
  8. Bästa hotellvistelse? :
  9. Sämsta hotellvistelse? :
  10. Bästa reseminnet? :
  11. Sämsta reseminnet? :
  12. Största överraskningen? : Att loungevärdinnan på ORD BA First lounge släppte in mig med BAEC Gold+Biljett med SAS. Skam den som inte provar :)
  13. Annat "första gången" under året? : ANA 767 med 2-1-2 konfig
  14. Mål för 2020? : Mer First, mindre Nordamerika, försöka återfå BA Gold.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Många resor hade blivit sämre eller inte av alls. Fortfarande en rejäl hög AVIS-poäng på banken.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: MUC FCL Satellit.
  3. Sämsta loungen: Dött lopp mellan Taipei och China Eastern Wuhan (dock bättre än ARN T4 men där går jag aldrig in längre)
 

Flying Finn

Medlem
Två saker som jag glömde!

Pro primo: om någon undrar, så diplomaterna för folkrepubilken var 2 mån gamla på bilden. :)

Pro secundo: förutom mitt personliga poängkamp (borde väl kallas på engelska typ "Skyteam challenge"?) till AL/KLM Flying Blue Platinum för första gången, så mitt andra mål år 2020 som medveten resenär är att återkvala mitt BAEC Gold under 2020-2021 delvis med AT (Royal Air Maroc), som nu idag, 1. januari, blir/blev medlem, om inte den senaste informationen har varit fel. Eller åtminstone senast senasre under året 2020. (Tyvärr har det varit lite skralt med garanterade datum.)

Tyvärr så kan vi med övriga OW-stamkundsprogram inte ta ut en riktigt häftig award som finns att lösa ut med 6000 mil som AT Safar Flyer -medlem. Då borde vi kanske ha ordnat en Casablancaträff? ;)
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? 30 - 2 first, 8 business, 12 plus, 6 ekonomi (& 2 helikopterturer)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ca. 63000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, United, Singapore Airlines & Air New Zealand
  4. Nya flygplatser besökta under året? : San Fransisco (SFO), Portland (PDX), San Jose (SAN), Munchen (MUC), Frankfurt (FRA), Oslo (OSL), Svalbard (LYR), Dublin (DUB), London (LHR), Vancouver (YVR), Singapore (SIN), Auckland (AKL) & Queenstown (ZQN)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Lufthansa, Singapore Airlines & Air New Zealand
  6. Nya besökta länder? : Irland, Kanada (British Columbia & Alberta) & Nya Zealand. I USA blev det tre nya stater besökta - Colorado, Arizona & Oregon
  7. Antal hotellnätter/övernattningar?: 59 nätter (48 stays)
  8. Bästa hotellvistelse? : Intercontinental Downtown Los Angeles
  9. Sämsta hotellvistelse? : Inget har varit direkt dåligt men några har väl hamnat i kategorin "Man får vad man betalar för"
  10. Bästa reseminnet? : bl.a. första Business & First, landa med helikopter på Franz Josef Glacier i strålande väder, midnattssol på Svalbard, Icefields parkway en tidig morgon i soluppgången och att ha fått se späckhuggare jaga
  11. Sämsta reseminnet? : Inget har gått dåligt, allt har bara funkat. Väldigt tacksam för det :)
  12. Största överraskningen? : En överraskning är nog ändå att det bara blev solo resor i år
  13. Annat "första gången" under året? : Första 2-4-1 voucher resan, godkänd plusgrade och även första gången Business & First
  14. Mål för 2020? : Japan! Sagt länge att jag ska göra det men inte kommit iväg. Resa mer med kompisar. Mera road-trips, gärna norr i Sverige men också Norge och sen Europa om semesterdagar & pengar finns.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Statusmatchade till Hilton Diamond och valde då själv att sova en natt i Frankfurt för att få in First class terminal och en natt till Diamond challengen när jag egentligen skulle åka via Munchen.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla reserapporter, tips och verktyg, tack till alla som delar med sig ! Det har blivit ett mycket mer avslappnat resande för mig med allt jag lärt mig här.
  2. Bästa loungen: FCT i Frankfurt vinner nog denna
  3. Sämsta loungen: Ingen har vart dålig

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Great Circle Mapper
 

fcx

Medlem
Dags för årets summering. Väntade ett tag med att summera ifall det skulle bli någon fler flight mot slutet av året. Återigen mycket nordiskt fokus och harvande i SAS plus. Några långresor för att pigga upp. Förra året siffror inom parentes.
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 101 (102)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 118 875 (88 048)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Swiss, Lufthansa, BA, Thai, Alitalia, Singapore, Bra, Air France, Air New Zeeland, EVA, Cathay Pacific.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : CAG (Cagliari), HKG (Hong Kong), AGH (Ängelholm), BHD (Belfast). (5)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air New Zeeland, Cathay Pacific (0)
  6. Nya besökta länder? : Hong Kong (1)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 78 (75), varav 50 av dem på Hilton
  8. Bästa hotellvistelse? : Inget som riktigt står ut i år, Hilton Taipei får nog ta hem segern.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hilton London Metropole. De fick "en sista chans" från min sida efter flera usla vistelser, jag fick ett rum med blodiga gardiner (och ingen kompensation).
  10. Bästa reseminnet? : En vecka i Tokyo med "lokala guider".
  11. Sämsta reseminnet? : Akut magsjuka natten före hemresa.
  12. Största överraskningen? : Utskrattad av pursern vid servering och avstigning för att jag hade fräckheten att be om både chokladboll OCH nötter.
  13. Annat "första gången" under året? : Första full-fare business long-haul
  14. Mål för 2020? :
    • Höstsemester i Australien
    • "Rolig" resa i First, med fokus på segment snarare än destination.
    • Tömma kontot och avsluta relationen med Radisson (kvar från förra årets mål)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Följande resor med BC-profiler:
    • Hong Kong
    • Barcelona
    • Washington DC
    • London
    • Tokyo
    • Barcelona (igen)
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelonaresan. Tyckte att det var en av de bättre på flera år.
  2. Bästa loungen: Polaris SFO. Jag trodde att det skulle bli lite långtråkigt att sitta drygt fem timmar, men jag hade nog kunnat sitta lika länge till.
  3. Sämsta loungen: Alitalia FCO kniper platsen i år igen. Två besök i år, utbudet var soppa, mjukt bröd, kaffe och rödvin bägge gångerna.
upload_2020-1-4_16-13-39.png
 

Konto93

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 38 (2 business, 2 plus, 34 eco)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 32 776 miles, 52 748 Km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Sas, Lufthansa,Turkish, BRA, Emirates, Indigo, Norwegian, Finnair, Vueling, Austrian, Swiss
  4. Nya flygplatser besökta under året? : IST (nya flygplatsen), BEY (Beirut), OSD (Östersund), DXB (Dubai), HYD (Hyderabad), BUD (Budapest), HEL (Helsinki), CDG (Paris).
  5. Nya flygbolag testade under året? : Turkish, Emirates, Indigo, Finnair.
  6. Nya besökta länder? : UAE, Libanon, Österrike och Ungern.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 20
  8. Bästa hotellvistelse? : JW Marriott Calcutta
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Pitiusa, Andorra la Vella. Det fanns inte mycket annat att välja men det kändes som att gå 30 år tillbaka i tiden.
  10. Bästa reseminnet? : En vecka i Libanon i september.
  11. Sämsta reseminnet? : Allt har gått förvånansvärt bra i år
  12. Största överraskningen? : -
  13. Annat "första gången" under året? : Helt försvunnen incheckad väska.
  14. Mål för 2020? : Boka fler awardresor och ej bunkra poäng.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? :
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Rapporterna från @Tonton och @JohnnyWilde
  2. Bästa loungen: Någon av Senatorloungerna och Pontus för matens skull.
  3. Sämsta loungen: Inga skrällar men SAS T4 och Aurora T5
Screenshot 2020-01-04 at 17.07.36.png
 

Senator

Moderator
Året är snart slut och det finns 5 flighter och 5 hotellnätter kvar innan det är 2020. Dessa är med i nedan summering:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 132 segment
20 interkontinentala segment (13 First, 7 Business)
26 inom Nordamerika (25 i Business och 1 i single-class ERJ-145)
83 inom Europa där
** 13 är SAS Plus
** 12 är British Airways Club Europe
** 26 är Lufthansa Business
** 20 är Swiss Business
** 11 är Brussels Airlines Business
** 1 är Turkish Airlines Business
3 inom Asien (2 i First med Singapore och 1 i Business med Thai)
  1. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 172.260 miles
  2. Vilka flygbolag har du flugit? : Singapore Airlines, Thai Airways, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Swiss International Air Lines, British Airways, Brussels Airlines, Turkish Airlines, United Airlines, American Airlines, Delta Airlines, Air Canada
  3. Nya flygplatser besökta under året? : MLA, BIO, AUA (snart)
  4. Nya flygbolag testade under året? : Tråkigt nog inga
  5. Nya besökta länder? : Malta och snart Aruba
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Hilton säger att jag har bott 105 nätter i år. Jag tror att då räknar Hilton med 3 nätter på Hilton Nassau i samma vistelse i december 2018. Sen skall vi bo 5 nätter till innan året är slut så vi hamnar på 107 nätter på Hilton. Annars är det en natt i Vadstena, en natt på Upper House i Göteborg, en natt på Grand Hotel (staycation), en natt på ett strandhotell i Løkken Danmark, samt en natt på Scandic i Strömstad. Park Hyatt Zurich också en natt. Tre nätter på trevliga Hotel Arima i San Sebastian hade vi också. Sen blev den en natt ombord en hytt på färjan mellan Hirtshalts och Stavanger i stället för hotell. 116 utan färjan :)
  7. Bästa hotellvistelse? : Ingen tvekan: Park Hyatt i Zurich. Grand Hotel var väldigt trevligt, men den genomgående service, rummet, frukosten och omtanken var fenomenal på Park Hyatt. Min sambo fyllde år, och "alla" visste vem vi var och "alla" visste det var hennes födelsedag. Där bor jag gärna igen.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Inga riktiga bottennapp, då vi fick det (jag) vi förväntade oss
  9. Bästa reseminnet? : Att resa med min glada kille är sjukt mysigt, men han vinner inte i år. Det gör farfar. Att vi klarade få min pappa att tro han skulle till Aten fram till Swiss FCL E, samt den barnsliga förtjusningen min far hade på hela resan var helt fantastisk. Att få åka Lufthansa, Swiss och Singapore First på en och samma resa med en som maximera som min bror, samt min pappa som tjatade sönder alla på flygplatsen och ombord lever vi alla länge på.
  10. Sämsta reseminnet? : Min sambo och jag blev matförgiftat samtidigt näst-sista natten i Thailand. Tur vi hade morfar/mormor med oss
  11. Största överraskningen? : Det året jag blev Lifetime Diamond är också det året där jag har bott flest nätter, spenderat mycket mer pengar på Hilton. Jag undrade på varför, men det är en kombination av sjukt bra kampanjer, mycket CORP DEALS på affärsresande och en del bra redemptions. Den andra överraskning är att när året är slut, kommer jag upp i ungefär 275.000 status miles på M&M. Det är nästan 3x kravet för Senator, men inte nära HON eftersom jag åker för mycket andra bolag
  12. Annat "första gången" under året? : köpa 3 First-billjetter på samma resa. Resa 3 gånger på Lufthansa/Swiss 2-for-1 First deals samma år.
  13. Mål för 2020? : Jag har inga mål, men med tanke på att jag är 60% på väg mot Lifetime BAEC Gold, har nu EBG 6 år, med de ändringar som kommer till M&M så blir det nog ingen 275.000 igen på M&M, men ser till att bygga vidare mot Lifetime BAEC där priser, villkor och tidtabeller är snarlika. Jag skulle gärna se ett mer planerat affärsresande, det blir lite hattigt.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? :Mycket skratt. Jag försöker hänga med ungdomen i deras eskapader.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: för mig handlar detta om två saker. Först "normaliseringen av det onormala". Med det menar jag alla sjuka reserapporter om galenskapen som medlemmarna hittar på. Det andra, och viktigaste för mig, är glädjen att se relationer som skapats där Businessclass.se har varit mötesplatsen. Både här och i andra sociala medier ser jag ofta medlemmar på vift som jag vet har träffats här. Det gör mig extra glad.
  2. Bästa loungen: Som förra året, en överraskning. Nämligen American Flagship Dining i Miami. Det var en överraskning att jag fick komma in, det är max 30-35 gäster per dag. Det jag åt och drack (Krug!) var grymt bra.
  3. Sämsta loungen: Allt är relativt, men British Airways First Dining i Chicago var en stor besvikelse. Detta dagen efter mitt Miami-besök. Det liknar det jag skulle tro att ett kommunalt fikarum i Ockelbo ser ut som.
Januari: Great Circle Mapper
Februari: Great Circle Mapper
Mars: Great Circle Mapper
April: Great Circle Mapper
Maj: Great Circle Mapper
Juni: Great Circle Mapper
Juli: Great Circle Mapper
Augusti: Great Circle Mapper
September: Great Circle Mapper
Oktober: Great Circle Mapper
November: Great Circle Mapper
December: Great Circle Mapper

En liten ändring på grund av faux pas från SAS den 20:e december vid inställt ARN-BGO som blev ARN-OSL-BGO. Nej, inte nöjd med flera Eurobonuspoäng. Hade varit bättre att åka direkt.
133 segment
84 inom Europa där 14 är SAS Plus

GCMAP räknar ARN-OSL-BGO samma som ARN-BGO så totala distansen samma. Dock blir hela december såhär:
Great Circle Mapper
 

Frisk78

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 4 tor
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 14104
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Scandinavian Airlines, Turkish Airlines, Maldivian Airlines, Braathens Regional Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Istanbul (IST), Malé (MLE), Paris (CDG)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Turkish Airlines, Maldivian Airlines
  6. Nya besökta länder? : 2, Frankrike och Maldiverna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 17
  8. Bästa hotellvistelse? : Barefoot Eco Resort (Haa Dhaalu Atol) och Hôtel Crayon Rouge (Paris)
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Garden (Malmö), fick min nyckel gick till rum 307. Där bodde det visst någon redan... I övrigt rätt kasst affärshotell om jag jämför med övriga hotellbesök under 2019.
  10. Bästa reseminnet? : Paris var faktiskt riktigt, riktigt bra men Maldiverna var ju något helt outstanding!
  11. Sämsta reseminnet? : Avbokad på en billig biljett på ett SK-flyg till ett BRA-biljett. Tack så jäkla mycket!
  12. Största överraskningen? : Paris
  13. Annat "första gången" under året? :
  14. Mål för 2020? : 3 resor inbokade än så länge under 2020, målet nu är att få ihop 200 000 Eurobonuspoäng och en 2-4-1 voucher.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Jag har kunnat boka min första långresa med poäng! Jag är väldigt tacksam över kompetensen på detta forum! Tack!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Reserapporterna, alltid bra!
  2. Bästa loungen: Hittills så är det Pontus in the Air, har för avsikt att prova lite fler Internationella lounger inom kort.
  3. Sämsta loungen:
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 27st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : inte räknat
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Scandinavian Airlines, Braathens Regional Airlines, Singapore Airlines, Sunclass Airlines, Garuda Indonesia
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Singapore (SIN), Bali (DPS), Teneriffa South (TFS), Milano (MXP)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Singapore Airlines, Sunclass Airlines, Garuda Indonesia
  6. Nya besökta länder? : Singapore och Bali
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 39
  8. Bästa hotellvistelse? : Pearl of Trawangan, Gili Trawangan, Indonesien
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hade inget som var riktigt dåligt i år som tur var
  10. Bästa reseminnet? : Bali och Singapore och såklart min första förstaklassresa med Singapore Airlines på vägen dit
  11. Sämsta reseminnet? : Någon dålig mat i Singapore som gjorde en kass i magen, som tur var vart det sista dagen på semestern.
  12. Största överraskningen? : Teneriffa. Hittade faktiskt riktigt bra restauranger, vädret lvar agom varmt på vintern och det var inte heller så överöst med svenskar som jag hade förväntat mig så överlag blev det en väldigt positiv överraskning.
  13. Annat "första gången" under året? :
  14. Mål för 2020? : Besöka fler spännande länder och resa så mycket jag kan.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Resan bokades visserligen 2018 men utan BC hade jag nog aldrig fått för mer att få till förstaklassresan till Bali. Så ett stort tack för all inspiration och hjälp som man kan hitta här på forumet
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Reserapporterna är väldigt uppskattade. Sedan gillar jag att kolla på alla lyckade bonusresor då det ger en väldigt bra inspiration på resmål och vilken routing som är möjlig.
  2. Bästa loungen: The Private Room
  3. Sämsta loungen: Aspire på CPH måste nog kvalificera sig i bottenskiktet.
 

JohnnyWilde

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? :12 - 4 First, 5 Plus, 3 Business dvs inte ett enda eco-segment
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 25434
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Singapore, Air China
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Munchen
  5. Nya flygbolag testade under året? : -
  6. Nya besökta länder? : Nej
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 3
  8. Bästa hotellvistelse? : Egna boendet i Spanien
  9. Sämsta hotellvistelse? : Somnade på polarens soffa och han gjorde dåligt kaffe på morgonen
  10. Bästa reseminnet? : Första resorna med dottern
  11. Sämsta reseminnet? : 1 åriga dottern bajsar precis efter boarding
  12. Största överraskningen? : Att FCL Munchen inte var bättre
  13. Annat "första gången" under året? : The Iron Maidens i Uppsala
  14. Mål för 2020? : Hålla min non-economy streak
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Jag hade haft mer tid över
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Jag hann med en inofficiell träff och öla lite
  2. Bästa loungen: The Private Room Singapoore
  3. Sämsta loungen: Ingen var direkt värdelös i år och efter att ha varit i Air Berlins Exclusive Waiting area på Tegel så är jag inte så kinkig längre
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? : drygt 30
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ?
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, BRA, Lufthansa, Thai, Singapore, Norwegian, Vietnam Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Budapest, Saigon, Phu Quoc, Shanghai
  5. Nya flygbolag testade under året? : Vietnam Airlines
  6. Nya besökta länder? : Vietnam, Ungern
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 50
  8. Bästa hotellvistelse? : The Langham Shanghai Xintiandi club level. Perfekt service och en mycket bra lounge med god mat och dryck
  9. Sämsta hotellvistelse? : Radisson Blu New World Shanghai, kanske inte sämst men oerhört stor kontrast från Langham som vi bodde på innan. En lounge med obefintlig service och obefintligt utbud. Rummet och hotellet verkade vara från Mad Mens tid. Prisskillnaden var dessutom bara någon eller par hundralappar per natt.
  10. Bästa reseminnet? : Någon av fotbollsresorna med sönerna, tex när vi först såg Sverige vs Malta i Stockholm för att dagen efter åka till Madrid för att kolla Spanien vs Sverige någon dag senare. Grym stämning bland svenska fansen
  11. Sämsta reseminnet? : Någon av resorna mellan Halmstad-Stockholm med BRA i lätt turbulens hela vägen kanske inte är någon höjdare
  12. Största överraskningen? : Positivt, att det funkar alldeles utmärkt att dricka champagne stor del av dygnet till nästan all mat. Negativt, att inredningen i Lufthansas first class är rejält sliten på vissa håll och färgerna gul/beige/ljusbrun/vit? kanske inte är den snyggaste kombinationen av färger. Men smaken kan ha varit en smula champagnepåverkad?
  13. Annat "första gången" under året? : Betald first
  14. Mål för 2020? : Behålla guld på SAS och komma ett år närmare lifetime, har 8 år nu. Samla ihop tillräckligt med poäng för att få ihop en familjesemester i Business mha Amex 2-4-1. Uppskatta förmånen att få bo på hotell och vara i en lounge istället för att gnälla och fokusera på det som kunde ha varit bättre i loungen/hotellet.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Hade inte skaffat ytterligare ett Amex via Cdon.
Konstaterar att 2019 är nog första gången på drygt 10 år som jag inte åkt till USA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen