Senaste nytt

Ditt reseår 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var det slutrest för i år, rapport följer, önskar er alla ett gott nytt flygår!
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 141, trodde inte det skulle bli så många i år då jag försökt dra ner på resandet men tydligen blev det några stycken ändå.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 88 692.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Thai, Lufthansa, Austrian, Swiss, Turkish, Norweigan, VietJet, Vietnam Airlines, United, Alaska.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Saigon, Phu Quoc, Istanbul
  5. Nya flygbolag testade under året? : VietJet, Vietnam Airlines, Turkish
  6. Nya besökta länder? : Vietnam
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 90
  8. Bästa hotellvistelse? : Jämnt skägg mellan W Austin och Radisson Blu Phu Quoc, ett city-hotell och en resort men båda extremt bra.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Ett råtthål i Örebro som jag förträngt namnet på.
  10. Bästa reseminnet? : Egentligen tacksamheten att man har möjlighet att resa i högre klasser och bo på lite bättre hotell.
  11. Sämsta reseminnet? : Flygningen mellan Saigon och Phu Quoc med VietJet, är normalt inte det minsta flygrädd men den här var direkt otäckt, väldigt gammalt och, vad det verkade, dåligt underhållet plan med extremt oengagerad (rysk) crew. Säkerhetsgenomgången avklarad långt innan vi kommit ombord.
  12. Största överraskningen? : Hur mycket jag tyckte om Turkish business på long-haul, hört en del klagomål om bristen på privacy man jag gillade utrymmet, extremt gott om plats.
  13. Annat "första gången" under året? : Lyckades seata oss i First-kabinen på Thai mellan Bangkok och Phuket, naturligtvis bara business-service men hyfsade säten för en dryg timmas flygning.
  14. Mål för 2020? : Försöka få in någon av BC-träffarna, missade tyvärr samtliga i år.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : -

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Som vanligt alla reserapporter, alltid kul att läsa!
  2. Bästa loungen: Turkish Business, Istanbul new airport, första besöket och den är faktiskt otrolig men mycket är nog nyhetens behag, får se hur den står sig vid nästa besök.
  3. Sämsta loungen: ARN T4. Hade för mig att det nämnts att den skulle renoveras under 2019 men så verkar det ju inte ha blivit…
 

ekf

Medlem
Nu är året nästan slut, bara några få timmar återstår. Jag har räknat med dem nedan...

  1. Hur många flygningar har du gjort? : 33
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 42332
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Air New Zealand (NZ), Thai Airways (TG), Lufthansa (LH), Brussels Airlines (SN), SAS (SK), Ethiopian Airlines (ET), Air Seychelles (HM), Turkish Airlines (TK), Vueling (VY), Easyjet (EC)
  4. Nya besökta länder? : Litauen, Hong Kong, Seychellerna
  5. Nya flygplatser besökta under året? : Queenstown (ZQN), Wellington (WLG), Vilnius (VNO), Hong Kong (HKG), Addis Ababa (ADD), Mahe Island (SEZ), Praslin Island (PRI), Istanbul (IST), Barcelona (BCN)
  6. Nya flygbolag testade under året? : Air New Zealand (NZ), Ethiopian Airlines (ET), Air Seychelles (HM), Turkish Airlines (TK), Vueling (VY), Easyjet (EC)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 52 övernattningar
  8. Bästa hotellvistelse? : Ibis Vilnius Centre, inget extravagant på något sätt, men trevligt
  9. Sämsta hotellvistelse? : Inget särskilt utmärkande i år
  10. Bästa reseminnet? : Queenstown i allmänhet
  11. Sämsta reseminnet? : Sjöborren i benet på Seychellerna
  12. Största överraskningen? : Temperaturen i Barcelona sista helgen i september (varmt)
  13. Annat "första gången" under året? : Hang gliding under besöket i Queenstown
  14. Mål för 2020? : Vi får väl se... ;)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Jag hade inte åkt LCC t&r till Berlin på en vanlig helg för att besöka en ölbars "födelsedagsfest"...

  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse : Ingen enskild, men återigen stort tack till alla er som satt ihop alla reserapporter. Det är väldigt uppskattat.
  2. Bästa loungen : Turkish Airlines Business Lounge på Istanbuls nya flygplats
  3. Sämsta loungen : Ethiopian Cloud Nine lounge på Addis Ababas flygplats
 

Benz

Medlem
Flygningen mellan Saigon och Phu Quoc med VietJet, är normalt inte det minsta flygrädd men den här var direkt otäckt, väldigt gammalt och, vad det verkade, dåligt underhållet plan

Vore intressant att veta hur det märktes att planet var dåligt underhållet? Var det invändigt eller utvändigt?
 
Vore intressant att veta hur det märktes att planet var dåligt underhållet? Var det invändigt eller utvändigt?
Så klart helt omöjligt att veta och jag baserar det bara på en känsla, därför 'vad det verkade'. Det kan naturligtvis vara Asiens bäst underhållna kärra men med tanke på den extremt slitna kabinen, allmänt risiga utsidan och de märkliga ljuden under flygning och framförallt när landningsställen skulle fällas så kändes det inte så.
 

mjulven

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 20
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 34404
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, KL, AF, Easyjet
  4. Nya flygplatser besökta under året? : AMS, CDG, YYZ, TXL, LAX (Har varit där tidigare och lämnat av folk)
  5. Nya flygbolag testade under året? : KL, AF, Easyjet
  6. Nya besökta länder? : Kanada, Nederländerna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 26
  8. Bästa hotellvistelse? : Abba hotell, Berlin. Rent, stilrena rum, bra frukost och bra närområde.
  9. Sämsta hotellvistelse? : -
  10. Bästa reseminnet? : Var i Toronto på konferens samtidigt som dom vann NBA slutspelet. Euforin i stan när dom vann var magisk.
  11. Sämsta reseminnet? : Behövde besöka akuten i USA under en resa dit. Var en underlig upplevelse men allt gick bra.
  12. Största överraskningen? : Hur bra KLM och AF är att flyga med.
  13. Annat "första gången" under året? : Första gången jag besökte en storstad privat två gånger under samma år (Berlin)
  14. Mål för 2020? : Minst 1 resa i affärsklass eller högre.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Hade inte fått för mig att åka tillbaka till Los Angeles, men det var ju billigt under en friends and family och dom har ju en till skyarna höjd lounge.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla dessa reserapporter
  2. Bästa loungen: KLM crown lounge non schengen, AMS
  3. Sämsta loungen: Star Alliance loungen, AMS. Inget större fel på den, men utbudet när jag var där var minst sagt magert.
 

GOTATH

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 47 (14 ekonomi, 28 premium ekonomi, 5 business)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 54 637 (nytt personbästa i år igen!)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Sas (36), Turkish (2), Lufthansa (2), Aegean (2), Singapore (2), Brussels (1), BRA (1), EVA (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Miami, Longyearbyen, Singapore, Taipei, Moskva DME, Istanbul nya, Kiruna, Helsinki, Malta
  5. Nya flygbolag testade under året? : EVA Air, Singapore Airlines
  6. Nya besökta länder? : Taipei, Malta
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 32
  8. Bästa hotellvistelse? : Hilton Malta
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Bourg Tibourg Paris. Visst var hotellet lite mysigt, men för 260€/natt förväntar jag mig ett rum där man kan röra sig utan att behöva klättra över möbler, slippa partyljud från gatan och lite mer perks.
  10. Bästa reseminnet? : Haft många bra resor i år, men det som stack ut mest var Svalbard i maj.
  11. Sämsta reseminnet? : Blev nedgraderad från business till ekonomi när jag skulle till Miami. Hade plusgradeat mig, men Sas hade lyckats överboka uppgraderingarna så de puttade ner mig igen. Fick dock gott om kompensation för detta :)
  12. Största överraskningen? : Att nästan 70% av mina resor har gjorts i premiumkabiner.
  13. Annat "första gången" under året? : Åkt på två långresor själv (Miami och Taipei). I Miami vågade jag till och med att köra bil vilket jag inte gjort tidigare.
    Nytt höjdrekord med N78 på Svalbard.
  14. Mål för 2020? : Använda de Lifemiles jag köpte 2013... Minst ett nytt land. Återkvala diverse statusar. Och kanske lyckas att flyga first first :)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : BC bidrar så mycket till vardagen med all kunskap, alla intressanta och roliga inlägg samt alla trevliga BC-are man springer på runt om i världen!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: LHR loungehopping var trevligt!
  2. Bästa loungen: Turkish nya lounge i Istanbul. Wow!
  3. Sämsta loungen: Sas Arn T4 som alltid ohotad etta
 

ACervin

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 30 tal
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 251 328 km vilket blir 156 167 miles, lite mer än vanligt (120 000-140 000 normalt)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Swiss,Lufthansa, Qantas, SAS, Singapore Airlines, Virgin, Delta, American Airlines, Norwegian, Easy Jet
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Nix gamla fotspår
  5. Nya flygbolag testade under året? : Nope
  6. Nya besökta länder? : Andorra
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 40
  8. Bästa hotellvistelse? : Klassisk bad hotell i Alassio, Hotel Lido
  9. Sämsta hotellvistelse? : Inget särskilt
  10. Bästa reseminnet? : Ligurien, bergsby vistelse följt av klassisk strandhotell
  11. Sämsta reseminnet? : Inget särskilt som utmärker sig
  12. Största överraskningen? : Sydafrika fortfarande billigt!
  13. Annat "första gången" under året? : Seglat från Cape Town till Fremantle
  14. Mål för 2020? : Tillbaka till Japan
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Alla trevliga reseberättelser
 

igelkotten

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 39 (26 ekonomi, 5 premium ekonomi, 8 business)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 61 100
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (16), Singapore Airlines (8), Aegean (3), Tiger Airways (3), Vietnam Airlines (2), Norwegian (2), British Airways (1), Turkish Airlines (1), United Airlines (1), Jetstar 3K (1) och Olympic Air (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Angelholm AGH, Hong Kong HKG, Phu Quoc PQC, Tokyo NRT, Osaka KIX, Istanbul ISL, Billund BLL, Phuket HKT, Rhodos RHO
  5. Nya flygbolag testade under året? : Vietnam Airlines och Olympic Air
  6. Nya besökta länder? : Hong Kong (Kina), Japan,
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ingen aning - ca 30?
  8. Bästa hotellvistelse? : Avista Hideaway by MGallery i Phuket Patong
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hilton Scranton (inte daligt, men tuff konkurrens)
  10. Bästa reseminnet? : Manga trevliga resor men bast var anda Tokyo och Osaka.
  11. Sämsta reseminnet? : Singapore Airlines japanska speciallada i business KIX-SIN, som jag blev illamaende av.
  12. Största överraskningen? : Mycket premiumklass!
  13. Annat "första gången" under året? : Forsta gangen jag gjort "normala" resor (inte maximerande) i premiumklass - otroligt avslappnande att njuta av bra service utan nagot bekymmer..
  14. Mål för 2020? : Satta mig in i BAEC och bli atminstone Silver i ar. Kopa min forsta revenue i business long haul.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Min sommarresa fran Singapore till Europa - allt fran tips till amexvarvning. Och inget nederlanskt Amex heller...
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: @Robert flysas julinsamling.
  2. Bästa loungen: JAL Lounge pa KIX. Jag hade last negativa recensioner pa ANAs lounge pa KIX, och var installd pa en relativt trist upplevelse dar nar jag flog i C-klass hem med Singapore Airlines. Singapore Airlines tycks vara lika besvikna pa ANAs lounge, for vid incheckningen rekommenderade de mig att ga till JALs istallet. Fenomenal mat i den loungen. Turkish nya pa ISL ligger tva.
  3. Sämsta loungen: Samst lounge ar nar man inte har nagon lounge, shout out till PQC, AGH, RHO. Men om jag maste valja, United Club pa EWR pa den terminal United opererar EWR-LHR. Trist lounge, trist terminal.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen