Senaste nytt

Ditt reseår 2018

Senator

Moderator
Med ca. två veckor kvar, och en resa kvar kan jag färdigställa det som blir reseåret 2018. Rätt förvånad med tanke på att jag blev pappa i april att det trots allt har blivit såhär mycket.
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 66 segment, där 14 är interkontinentala (räknar inte JNB-ADD som interkontinental, men ADD-ARN som interkontinental). 8 av 14 i First, det resterande 6 i Business. Av de resterande 52 segment, är 3 SAS Plus, medan allt annat är antingen regional eller inrikes Business (jag har valt kalla American och United för Business och inte First), med två undantag. Nämligen två segment med Singapore Airlines First mellan HKG-SIN t/r.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 108.972 förvånade mig
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa (18), Swiss (13), United (9), Air Canada (6), British Airways (5), SAS (4), American (3), Ethiopian (2), Singapore (2), South African (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : EZE (Buenos Aires) och TLL (Tallinn)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Nope
  6. Nya besökta länder? : Argentina och Estland
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 50 Hilton + 5 kommande Hiltonnätter + 9 på andra hotell
  8. Bästa hotellvistelse? : Helt klart Upper House i GBG. Bara frukosten är värt besöket.
  9. Sämsta hotellvistelse? : En sovandes bebis, då ca 4mnd mellan sambon och jag på Seljord Hotell i Norge
  10. Bästa reseminnet? : Bilresan till barndomshemmet i Norge. Att det gick så smidigt med Mini och att vi kunde bo på hotell med A/C under "The Great Scandinavian Heat Wave" :)
  11. Sämsta reseminnet? : Jag har inte skrivit klart berättelsen om hemresan från USA i mars när jag fastnade i stormen. Jag får återkomma med den snart.
  12. Största överraskningen? : Hur mediokert jag tyckte Singapore Airlines Private Room är.
  13. Annat "första gången" under året? : Min första AMEX voucher med SAS som jag har bränt helt på eget nöje med min EZE trip när sambon gav mig ett s.k. "Hall Pass". Och självklart: min första Lifetime Status med Hilton. Min första köpta SAS Businessbiljett
  14. Mål för 2019? : Från att ha rest 12-15 interkontinentala resor per år 2015-17, blev det trots allt förvånansvärt många med tanke på att jag var de facto hemma från 1:e mars till 15:e augusti med ett undantag. Nästa år försöker jag ligga på varannan månad, och styr om en del F2F-möten till Skype. Jag kommer nog ha en del Barcelona, gissar månatligt.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Mycket bra tips för resor med Mini
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: För mig är det som alltid kul att se alla relationer som har bildats under åren. Nu har jag inte själv möjlighet att hänga på Lounge Hopping, Hong Kong galopp, eller Barcelona G&T helgen. Men ta bort alla poäng, affärsklass och dyl så är det människor som har träffats med ett brinnande intresse. Det är det hägtigaste med hela BC i mitt tycke.
  2. Bästa loungen: I år är det chockerande att utnämna 3 lounger i Nordamerika som "bästa" (eftersom de är nya): United Polaris - Newark, Air Canada Signature Suite - Toronto, och American Flagship - LAX. Singapore Private Room hamnar inte på listan, då jag tyckte den inte lever upp till hypen. Den som fortfarande jag trivs bäst i är dock Swiss First E i Zurich.
  3. Sämsta loungen: Delat bottenplats för mig är Star Alliance loungeutbudet i Miami samt jag tyckte Star Alliance loungen i EZE var ett skämt.
Så här summerar vi året annars:
Januari: 23,359 Great Circle Mapper

Februari: 20,289 Great Circle Mapper

Mars: 7,230 Great Circle Mapper

Juni: 9,274 Great Circle Mapper

Juli: 487 Great Circle Mapper

Augusti: 9,715 Great Circle Mapper

September: 12,655 Great Circle Mapper

Oktober: 12,791 Great Circle Mapper

November: 4,160 Great Circle Mapper

December: 9,012 Great Circle Mapper

Sambon har fått ihop 19 segment och 21.382 miles som är imponerade med tanke på graviditet, mammaledig och inga resor från början av januari till början av juli.

Mini har innan sin 9 månadersdag flugit 15 segment och 14.095 miles
Great Circle Mapper
 
Last edited:

richard87

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 85
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 115.158
  3. Vilka flygbolag har du flugit?
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
  5. Nya flygbolag testade under året? :
  6. Nya besökta länder? :
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ett hundratal
  8. Bästa hotellvistelse? :
  9. Sämsta hotellvistelse? :
  10. Bästa reseminnet? : FCT
  11. Sämsta reseminnet? : Rundtur i Sydamerika
  12. Största överraskningen? : Att Swiss business inte var något vidare.
  13. Annat "första gången" under året? : First class
  14. Mål för 2019? : 100 besökta länder. Singapore First (bokat)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Något annat än ekonomi
map
 

Lukas2

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 31
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 46264
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, SAS, Swiss, British Airways, Cathay Pacific, Cathay Dragon, Logan Air, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Glasgow-GLA, Sumburgh-LSI, Aberdeen-ABZ, Berlin Schönfelt-SXF
  5. Nya flygbolag testade under året? : Logan Air, Norwegian
  6. Nya besökta länder? : Australien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? :25
  8. Bästa hotellvistelse? :-
  9. Sämsta hotellvistelse? :-
  10. Bästa reseminnet? : Perth och resan dit, se quakka och klappa kängru
  11. Sämsta reseminnet? : Stå i kö i 1 timme, för att checka in väska och säkerhetskontrollen på SXF
  12. Största överraskningen? : Uppgraderad vid gate till Business, HKG-LHR med CX
  13. Annat "första gången" under året? : Vara på södra halvklotet. :)
  14. Mål för 2019? : Att genomföra min First Class resa när jag fyller år.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? :-
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:-
  2. Bästa loungen: The Pier, Hong Kong Airport
  3. Sämsta loungen: Asiana lounge, Busan
 

bnr

Medlem
Händelserikt år... tyvärr både första Norwegian och första charterresan någonsin... men men. :D
"Fuskar" lite och inkluderar en resa som kommer om några dagar, det blir årets sista flight.
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 82
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 79773
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : ANA, Austrian Airlines, British Airways, Iberia, LOT, Lufthansa, Norwegian Air International, Scandinavian Airlines, Swiss International Airlines, Thomas Cook Airlines Scandinavia
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Helsinki / Vantaa (HEL/EFHK), Nice / Nice Cote D'Azur (NCE/LFMN), Sofia / Sofia (SOF/LBSF), Phuket International Airport, (HKT/VTSP)
  5. Nya flygbolag testade under året? : ANA, Iberia, Norwegian Air International, Thomas Cook Airlines Scandinavia
  6. Nya besökta länder? : Bulgarien, Swaziland, Thailand
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ungefär 40?
  8. Bästa hotellvistelse? : Hotel St. George Helsinki
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Market Barcelona
  10. Bästa reseminnet? : Jumpseat ARN-NCE och ARN-DUS samt landning HKG-ARN
  11. Sämsta reseminnet? : 25 EUR adminavgift + 9 EUR adminavgift + 11 EUR böter för att ha kört någon km/h för fort i NL på 130-väg.
  12. Största överraskningen? : ANA får till en jävligt bra biff ombord...
  13. Annat "första gången" under året? : Jumpseat!
  14. Mål för 2019? : Resa mindre och bättre. Kanske klämma in en AF F på 77W.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Missbruket hade inte fortsatt :D
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelona-resan!
  2. Bästa loungen: Lufthansa First Class Terminal
  3. Sämsta loungen: SAS Lounge ARN T4
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Med två barn så har det blivit lite andra prioriteringar. Men några få legs har jag fått ihop. Räknar även med de två vi har på annandagen.


  1. Hur många flygningar har du gjort? : 35
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ca 60,000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : British Airways, Lufthansa, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, Thomas Cook Airlines Scandinavia, American Airlines, TAP, Jettime, Air Wisconsin, SAS Ireland, United Airlines, PSA Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Greensboro, Austin och Morrköping
  5. Nya flygbolag testade under året? : PSA, Air Wisconsin och SAS Ireland
  6. Nya besökta länder? : Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ungefär 35
  8. Bästa hotellvistelse? : Marriot Miami
  9. Sämsta hotellvistelse? : Park Södertälje (haft en del bra också)
  10. Bästa reseminnet? : Nöjet av att upptäcka världen med barnen.
  11. Sämsta reseminnet? : Ohyra
  12. Största överraskningen? : American Airlines är rätt bra..
  13. Annat "första gången" under året? :
  14. Mål för 2019? : Behålla EBG
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? :
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: Polaris Chicago
  3. Sämsta loungen: Efter att ha gjort några resor utan lounge så måste jag säga att det finns inga dåliga lounger
 
1.Hur många flygningar har du gjort? 11 ToR
2.Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Inte en susning.
3.Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Norwegian, Direktflyg, Pegasus, TUI
4.Nya flygplatser besökta under året? Split, Malta & Sveg.
5.Nya flygbolag testade under året? Direktflyg & Pegasus
6.Nya besökta länder? Malta.
7.Antal hotellnätter/övernattningar? ca 55
8.Bästa hotellvistelse? Finns ingen utmärkande direkt. Men mest chill blir väl någon av dom vid stranden i Thailand.
9.Sämsta hotellvistelse? - Har ingen.
10.Bästa reseminnet? Har flera och kan inte välja ut en enskild. Varje resa har sin charm beroende på sällskap och målet.
11.Sämsta reseminnet? Byter rubriken till ”sämsta flygupplevelse: Direktflyg från Arn upp till Sveg, den var en rysare.
12.Största överraskningen? Jag råkade visst få mitt livs första GULD kort förra veckan.
13.Annat "första gången" under året? Har fått EBG för första gången i
mitt liv. Tadaa. ;)
14.Mål för 2019? Åka på min första award bokade Business resa.
15.Detta hade inte hänt utan BC under 2018? Hade inte fått min dotter med på *jaga euorobonuspoäng tåget*. Nu har hon fått ihop så att hela familjen kan åka business till USA. Nåväl hon har lååång väg att gå innan hon uppnår detta gäng här inne. ;)

Bonusfrågor:

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Har läst så många fantastiska reseskildringar som inspirerar. Även icke att förglömma all den ovärderliga kunskap som finns på detta forum.
Tack alla som bidrar med eran kunskap och tålamod.

Bästa loungen: Senator loungen på EWD. Inget svårt val då variationerna endast har varit 3 olika sammanlagt.

Sämsta loungen: -
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Hur många flygningar har du gjort? 91
2.Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 116,551 (4,7x runt jorden)
3.Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, Lufthansa, Austrian, KLM, Asiana, Thai, Thai Air Asia, Thai Lion Air, Indonesia Air Asia, British Airways, BRA,
4.Nya flygplatser besökta under året? Los Angeles (LAX), Austin (AUS), Gibraltar (GIB), Wien (VIE), Skopje (SKP), Ålborg (AAL), Ängelholm (AGH), Bromma (BMA), Vagar (FAE), Seoul (ICN), Seoul (GMP), Osaka (KIX), Bangkok (DMK), Phuket (HKT), Jakarta (CGK), Denpasar (DPS),
5.Nya flygbolag testade under året? Austrian, Asiana, Thai, Thai Air Asia, Thai Lion Air, Indonesia Air Asia, Bra.
6.Nya besökta länder? Makedonien, Färöarna, Sydkorea, Indonesien
7.Antal hotellnätter/övernattningar? 143
8.Bästa hotellvistelse? Error-farevistelsen på Hilton Phuket
9.Sämsta hotellvistelse? Quality Hotel Sarpsborg var inte det mest exotiska hotell jag har bott på.
10.Bästa reseminnet? First First var såklart en upplevelse, men tror nog ändå att det får bli Austinresan. Trodde aldrig att så många skulle hoppa på detta när jag hittade biljetterna!
11.Sämsta reseminnet? Alla tidiga fakirflyg...
12.Största överraskningen? Att det blev så mycket resande som det blev. Trodde inte det när jag kritade på nytt jobb i december!
13.Annat "första gången" under året? Första riktiga jobbet efter plugget, vilket verkligen har möjliggjort en helt nytt sätt att planera resande osv.
14.Mål för 2019? Besöka 10 nya länder.
15.Detta hade inte hänt utan BC under 2018? Allt poängjagande (optimerande?) som har renderat i att en stor mängd poäng har ramlat in, både hos Eurbonus (tack Avis Bromma...) och Hilton (Tack era sjuka kampanjer).

Bonusfrågor:

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Austinresan, utan tvekan.
Loungeresan och Hongkong är också trevliga traditioner.
Bästa loungen: FCT Frankfurt (Speciellt omnämnanden går också till Coral-lounges på DMK och HKT - bästa PP-loungerna jag har testat!)
Sämsta loungen: Spenderat allt för många timmar i en överfyllt SAS-lounge på HEL...
 
Last edited:

Lagerman

Medlem
Har ju sista resan kvar (Bali över nyår via SIN) men lägger ändå in min rapport. Har varit ett kul år med många OP-UPS och ett intensivt men tack vare BC mer medvetet resande!


1. Hur många flygningar har du gjort? : 81

2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 87 741

3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Swiss, ANA, Finnair, Norsken

4. Nya flygplatser besökta under året? : NGO (Nagoya), CTS (Sapporo), TOY (Toyama), BGO (Bergen), TRD (Trondheim), TFS (Tenerife South), SIN (Singapore), DPS (Bali), LGW (Gatwick).

5. Nya flygbolag testade under året? : ANA

6. Nya besökta länder? :

7. Antal hotellnätter/övernattningar? : ”För många”. Har tyvärr ett resemönster som gör det extremt svårt att optimera efter en spcifik kedja. Är nu ”silver” hos typ alla kedjor… Här behövs coaching av BC 2019!

8. Bästa hotellvistelse? : Dött lopp mellan Ritz Carlton Abama Resort (Tenerife) och The Prince Sakura Tower (Tokyo).

9. Sämsta hotellvistelse? : Sen bokning av ”måstemöte” i Turku resulterade i bokning av Omena Hotel. Typ vandrarhemsstandard med mycket skumma typer i korridorerna….

10. Bästa reseminnet? : Alla Op-Ups under året. Den bästa på LH från Premium Eco till Business HND-FRA!

11. Sämsta reseminnet? : Faktiskt samma som ovan. Hade en roddig bokning kring vårens arbetsresa till Japan. Jag var helt övertygad att den tidigare bokade flighten hem från NRT gällde. Så var såklart inte fallet utan det var HND som gällde. En taxifärd med svagt spritluktande taxichaffis NRT-HND i morgonrusning men trots det hisnande hastigheter fick upp pulsen…

12. Största överraskningen? : Spenderade höstlovet med familjen i Peking och fem av sex dagar var smogfria!

13. Annat "första gången" under året? : EBD kvalades in sista månaden. Första *A Business award bokad. Första SK Biz samt LH Biz (båda longhaul via OP-UP) Tack BC!

14. Mål för 2019? : Behålla EBD samt uppgradera ovanstående Biz-award till First

15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : EBD samt fin poängskörd på Avisbokningar (alla i tjänsten så inget okynnesbokande )

Bonusfrågor:

16. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla fantastiska reserapporter! @Senator s galna tur till LAX var stor underhållning! Sen är ju kunskapen här på forumet en guldgruva för mer medvetet resande!

17. Bästa loungen: Då jag (ännu) inte fått äran att åka förstaklass så måste jag ändå säga att jag diggar LH´s Senatorlounger i både MUC och FRA skarpt.

18. Sämsta loungen: SAS ARN T4 är ju självskriven men Swiss Senator alternativ de erbjöd under ombyggnaden på ZRH var inget vidare heller…
 
Toppen