Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Axxo

Medlem
Jag har bokat en resa till Bali i december. På hemvägen reser via DPS-SIN (Business) SIN-AMS (First) och AMS-FRA-GOT (Economy)

I går släppte SAS 2 business biljetter på samma rutt vi åker - AMS-FRA-GOT så jag ringde Tallin för att boka om våra flighter till business på dom två sista sträckorna men då sa Tallin att dom två business biljetterna inte går att boka med våran bokning.. Han påstod att dom här två biljetterna inte var bokningsbara med min bokning. Om vi ville så kunde vi avboka hela våran resa för att sedan göra ombokning på nytt och då skulle det funka men då tackade jag nej.

Nu är detta inget måste att vi ändrar till business på denna rutt men jag undar lite varför..
 

Mr Basic

Medlem
Jag har bokat en resa till Bali i december. På hemvägen reser via DPS-SIN (Business) SIN-AMS (First) och AMS-FRA-GOT (Economy)

I går släppte SAS 2 business biljetter på samma rutt vi åker - AMS-FRA-GOT så jag ringde Tallin för att boka om våra flighter till business på dom två sista sträckorna men då sa Tallin att dom två business biljetterna inte går att boka med våran bokning.. Han påstod att dom här två biljetterna inte var bokningsbara med min bokning. Om vi ville så kunde vi avboka hela våran resa för att sedan göra ombokning på nytt och då skulle det funka men då tackade jag nej.

Nu är detta inget måste att vi ändrar till business på denna rutt men jag undar lite varför..
Vet inte om mitt exempel är exakt lika men iaf liknande. Förra året bokade jag en *A-award till Sydamerika där sista benet var MUC-ARN (med LH). Samtliga sträckor utom den sista fanns vid bokningstillfället i business. Efter ett tag öppnade LH upp businessplatser på både MUC-ARN och MUC-FRA-ARN men när jag ringde (2 samtal med ngn månad mellan och ca 6-4 månader innan avresa) gick det inte att boka om till business? Upplevde ingen motvilja eller okunskap hos Tallinn, snarare tvärtom, de försökte verkligen. Pga av flygplansbyte (Avianca) ringde jag Tallinn 1 vecka innan avresa och då var det inga problem att boka om till business MUC-ARN? :rolleyes:
 

palmen

Moderator
Jag har bokat en resa till Bali i december. På hemvägen reser via DPS-SIN (Business) SIN-AMS (First) och AMS-FRA-GOT (Economy)

I går släppte SAS 2 business biljetter på samma rutt vi åker - AMS-FRA-GOT så jag ringde Tallin för att boka om våra flighter till business på dom två sista sträckorna men då sa Tallin att dom två business biljetterna inte går att boka med våran bokning.. Han påstod att dom här två biljetterna inte var bokningsbara med min bokning. Om vi ville så kunde vi avboka hela våran resa för att sedan göra ombokning på nytt och då skulle det funka men då tackade jag nej.

Nu är detta inget måste att vi ändrar till business på denna rutt men jag undar lite varför..
Varför kan inte vi svara på då vi inte kan se i systemen. Men ofta kan det vara någon form av married segment att biljeterna finns om du åker AMS-GOT men inte om du åker XYZ-AMS-GOT. Om detta är orsaken eller om det var en okunnig agent eller något annat kan dock ingen här svara på med 100% säkerhet.
 

Axxo

Medlem
Ok, tack för svar. Han såg att det fanns business men var helt säker på att jag inte kunde boka dom biljetterna. Han vill inte ge någon mer förklaring än att det inte går.

Nu såg jag att biljetterna var borta.
 

Big Birger

Medlem
Bokade igår en resa till Shanghai där poängen aldrig drogs. Märkligt tänkte jag, och höll tummarna att det var en glitch på grund av strulet igår med EuroBonus-systemet. Men idag efter lunch drogs poängen. Väntat. Crap.
 

Axxo

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SK, SQ, LH
Avreseort: ARN
Destination: MLE
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82 500 poäng (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2030 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Nov 2020
Bokad: Jan 2020

Visa bifogad bild 104938

ARN-ZRH: SK Plus A319
ZRH-SIN: SQ Business A380
SIN-MLE: SQ ECO A330-300

MLE-SIN: SQ Business A330-300
SIN-FRA: SQ First 777-300ER
FRA-ARN: LH Business A320Neo
Stämmer verkligen antal poäng när du reser first en väg ?
 

Tonton

Medlem
Vänligen ställ INGA FRÅGOR i den här tråden.
Vill ni diskutera om bokade bonusresor så har vi en tråd för detta där dessa diskussioner ska postas.
Diskussion om bokade Award-bokningar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SK, SQ, LH
Avreseort: ARN
Destination: MLE
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82 500 poäng (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2030 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Nov 2020
Bokad: Jan 2020

Visa bifogad bild 104938

ARN-ZRH: SK Plus A319
ZRH-SIN: SQ Business A380
SIN-MLE: SQ ECO A330-300

MLE-SIN: SQ Business A330-300
SIN-FRA: SQ First 777-300ER
FRA-ARN: LH Business A320Neo

Stämmer verkligen antal poäng när du reser first en väg ?

Svarar i rätt tråd.

Ja, priset stämmer. Business ut och First hem. Således ((140k*0,5)+(190k*0,5))/2
 
Toppen