Senaste nytt

Diners lounger eller Star Alliance lounger

Bm7

Ny medlem
Hej
Har Dinerskort sedan tidigare men nu även uppnått EBG, vet någon om det är samma lounger som disponeras för de två korten, dvs kan jag säga upp Dinerskortet eller är det bra att ha kvar Diners/Menzies alternativet?
 

JohnR

Medlem
Nej, det är i de flesta fall olika lounger. *A loungerna är i allmänhet bättre, men du får ju endast tillträde om du åker med *A, vilket betyder att det kan finnas en poäng att behålla diners om du skulle behöva åka med en annan allians.
 
  • Gilla
Reactions: pep

mha321

Medlem
Värt också att väga in att sas (som du antagligen flyger med eftersom du har ebg) dragit in lounge-tillgång på massor av flygplatser runt om i Europa. Det gör att värdet av diners eller priority pass definitivt gått upp (och värdet på ebg gått ner).
 
Ok, låter klokt med de extra hundralapparna per år det kostar att ha dubbla.
Ja, abslout. Har räddat mig ett par gånger där det inte finns Star Alliance lounger. Lätt värt 525kr per år tycker jag, och ett fritt besök per 10.000kr. Som diamant är årsavgiften gratis. (Var för guld tidigare).
 

Thornado

Medlem
Ja, abslout. Har räddat mig ett par gånger där det inte finns Star Alliance lounger. Lätt värt 525kr per år tycker jag, och ett fritt besök per 10.000kr. Som diamant är årsavgiften gratis. (Var för guld tidigare).

Dock får man då också ta i beaktande att man förlorar en del poäng på att använda Diners (istället för Amex eller Mastercard Premium) för att samla ihop till sina fria loungebesök nu när de sänkt poängintjäningen på Dinerskortet. Om du spenderar 10000 kr på Diners istället för Amex Elite för att få ett "fritt" loungebesök så går du miste om 1000 EB-poäng (vilket, utan att gå in för djupt i diskussionen om poängs värde från en annan tråd, av många värderas till 100 kr).
Om man är EBD så skadar det ju inte att behålla kortet när det inte kostar något, men om man är EBG eller lägre och även har ett Amex/MC Premium så skulle jag nog säga upp Diners och istället titta på de andra alternativ som finns för att få Priority Pass för loungetillgång (ofta något dyrare än 525 per år, men då ofta utan krav på spend för loungebesök).

(För någon som är EBD och varken har ett Amex eller Mastercard Premium så är det dock givetvis fortfarande bra att använda Diners)
 

Delayed

Medlem
Dock får man då också ta i beaktande att man förlorar en del poäng på att använda Diners (istället för Amex eller Mastercard Premium) för att samla ihop till sina fria loungebesök nu när de sänkt poängintjäningen på Dinerskortet. Om du spenderar 10000 kr på Diners istället för Amex Elite för att få ett "fritt" loungebesök så går du miste om 1000 EB-poäng (vilket, utan att gå in för djupt i diskussionen om poängs värde från en annan tråd, av många värderas till 100 kr).
1000 poäng med Amex Elite ja. Amex Premium och Mastercard Premium i Sverige (ej SAS-biljetter) "endast" 500 poäng. Dessa alternativ till Diners har alla (betydligt) högre årsavgift och (betydligt) bättre acceptans.

Min slutsats är att det är nästan omöjligt att ge generella rekommendationer då så många individuella faktorer spelar in i valet av "kortlek".
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
Min slutsats är att det är nästan omöjligt att ge generella rekommendationer då så många individuella faktorer spelar in i valet av "kortlek".
Ja jeg har opsagt Diners, da de 2-4 gange per år hvor jeg måske har brug for 3djepartlounge, hellere vil betale. Eller gå rundt og se lufthavnen.....
 
Toppen