Vi stod i boarding group 2 som *G. Hade jag känt till det här med complimentary upgrades tidigare så hade jag såklart signat upp för det, UA hade ju riktig C-kabin på FLL-EWR. Jag tror de hade samma system med väntelista för upgrades på DL.
Precis som redan har nämnts så är detta endast en förmån för medlemmar i det egna programmet. På UA (antagligen även AA, US och DL) så sker uppgraderingen automatiskt i turordning efter status, bokningsklass osv. Detta påbörjas flera dagar innan avresa. Så har man högre status än t.ex. Silver så vet man ofta om sin uppgradering några dagar innan avfärd. Mycket praktiskt. Man måste faktiskt typ "signa av" sig från uppgradering om man nu av någon konstig anledning INTE skulle vilja ha en.
Nyfiken: Vilka europeiska bolag brukar också ha långa köer vid sin C-incheckning?
De allra flesta större flygbolag som lyckas fylla sina flygplan och har många avgångar samtidigt. T.ex. Turkish Airlines, Lufthansa och British Airways är exempel på tre flygbolag jag har rest med där kön till ekonomi incheckningen vid enstaka tillfällen har varit betydligt kortare än den till business incheckningen.
Jag skulle dock inte vilja påstå att det hör till vanligheterna med extremt långa köer till C/F incheckningen på vare sig amerikanska eller andra flygbolag. Det måste ha funnits någon förklaring till de köerna den gången.
Vet ej. UA-flighten var bokad via SAS.
Hur funkar det förresten med EB-poäng för den? Jag har fått 10k x 2 för ARN-EWR och EWR-ARN i C men ingenting för FLL-EWR.
Du ska få EB-poäng även för FLL-EWR under förutsättning att det var en betald biljett. Alla UA bokningsklasser ger minst 100% till EB. Du behöver antagligen efterregistrera dessa poäng om de inte kommit in på någon vecka.