Senaste nytt

Delta Sky Club verkar ha lite för många medlemmar

Vaniljvodka

Medlem
Vet ej. UA-flighten var bokad via SAS.

Hur funkar det förresten med EB-poäng för den? Jag har fått 10k x 2 för ARN-EWR och EWR-ARN i C men ingenting för FLL-EWR.
 

Senator

Moderator
Vi stod i boarding group 2 som *G. Hade jag känt till det här med complimentary upgrades tidigare så hade jag såklart signat upp för det, UA hade ju riktig C-kabin på FLL-EWR. Jag tror de hade samma system med väntelista för upgrades på DL.

OBS! Det gäller bara för medlemmar i UAMP eller DL SkyMiles. Dit EBG ger inte denna förmån på UA.
 

Alx

Medlem
Dock kan man med *G, som inte är amerikanskt, komma in i Untied Club och US, vad den nu heter. Så är man i USA och kör UAMP kan ju ett A3*G vara rätt bra antar jag, eller status-matcha till ett TK*G.

Ja det är snarare där "problemet" med överbefolkade lounger ligger. Man ser allt fler amerikaner med ett A3*G eller TK*G kort i plånboken. Jag själv är med och bidrar till detta med mitt A3*G. Dock brukar UA vara hyfsat noggranna med att A3 kortet ligger inne. Vilket innebär att man tappar uppgraderingen. Så loungen brukar få stryka på foten till förmån för domestic F de gånger de insisterar på att byta kort i profilen.
 

Senator

Moderator
Ja det är snarare där "problemet" med överbefolkade lounger ligger. Man ser allt fler amerikaner med ett A3*G eller TK*G kort i plånboken. Jag själv är med och bidrar till detta med mitt A3*G. Dock brukar UA vara hyfsat noggranna med att A3 kortet ligger inne. Vilket innebär att man tappar uppgraderingen. Så loungen brukar få stryka på foten till förmån för domestic F de gånger de insisterar på att byta kort i profilen.

En fråga; när jag var UAMP Premier Executive och CO Gold fick jag med adress i Europa Red Carpet Club och Continental Club kortet gratis då jag ej bodde i USA. Är det inte så längre?
 

Alx

Medlem
Vi stod i boarding group 2 som *G. Hade jag känt till det här med complimentary upgrades tidigare så hade jag såklart signat upp för det, UA hade ju riktig C-kabin på FLL-EWR. Jag tror de hade samma system med väntelista för upgrades på DL.

Precis som redan har nämnts så är detta endast en förmån för medlemmar i det egna programmet. På UA (antagligen även AA, US och DL) så sker uppgraderingen automatiskt i turordning efter status, bokningsklass osv. Detta påbörjas flera dagar innan avresa. Så har man högre status än t.ex. Silver så vet man ofta om sin uppgradering några dagar innan avfärd. Mycket praktiskt. Man måste faktiskt typ "signa av" sig från uppgradering om man nu av någon konstig anledning INTE skulle vilja ha en.

Nyfiken: Vilka europeiska bolag brukar också ha långa köer vid sin C-incheckning?

De allra flesta större flygbolag som lyckas fylla sina flygplan och har många avgångar samtidigt. T.ex. Turkish Airlines, Lufthansa och British Airways är exempel på tre flygbolag jag har rest med där kön till ekonomi incheckningen vid enstaka tillfällen har varit betydligt kortare än den till business incheckningen.

Jag skulle dock inte vilja påstå att det hör till vanligheterna med extremt långa köer till C/F incheckningen på vare sig amerikanska eller andra flygbolag. Det måste ha funnits någon förklaring till de köerna den gången.

Vet ej. UA-flighten var bokad via SAS.

Hur funkar det förresten med EB-poäng för den? Jag har fått 10k x 2 för ARN-EWR och EWR-ARN i C men ingenting för FLL-EWR.

Du ska få EB-poäng även för FLL-EWR under förutsättning att det var en betald biljett. Alla UA bokningsklasser ger minst 100% till EB. Du behöver antagligen efterregistrera dessa poäng om de inte kommit in på någon vecka.
 

Alx

Medlem
En fråga; när jag var UAMP Premier Executive och CO Gold fick jag med adress i Europa Red Carpet Club och Continental Club kortet gratis då jag ej bodde i USA. Är det inte så längre?

Det är inget jag har hört talas om. Eftesom jag fram tills nyligen hade min amerikanska adress på mitt medlemskap så har jag antagligen inte klassats som europeisk medlem. Men nu när jag har bytt (pga nya spendkravet) så bör jag ju kolla upp om det fortfarande är så.
 

Vaniljvodka

Medlem
De allra flesta större flygbolag som lyckas fylla sina flygplan och har många avgångar samtidigt. T.ex. Turkish Airlines, Lufthansa och British Airways är exempel på tre flygbolag jag har rest med där kön till ekonomi incheckningen vid enstaka tillfällen har varit betydligt kortare än den till business incheckningen.

Jag skulle dock inte vilja påstå att det hör till vanligheterna med extremt långa köer till C/F incheckningen på vare sig amerikanska eller andra flygbolag. Det måste ha funnits någon förklaring till de köerna den gången.

Ja det kan ju såklart haft med snöovädret som drabbade östkusten att göra, men jag har ändå svårt att förstå varför det ska bli sån köbildning. Man har väl förmodligen planerat in för få incheckningsdiskar på alldeles för många avgångar. Får det till att Terminal D på LGA har 10 gater och om jag minns rätt så var det väl cirka 5 bag drop-, 4 group check in- och 3-4 Sky Club-diskar. Tror även att Delta-resenärer kunde checka in här för att sedan resa från Terminal C som man delade med US Airways och WestJet. Jag valde ju LGA istället för JFK för jag dels ville ha närmare från Manhattan och för att jag tänkte att den flygplatsen skulle vara mindre och smidigare än JFK, men mindre var nog bara negativt i det här fallet.

Du ska få EB-poäng även för FLL-EWR under förutsättning att det var en betald biljett. Alla UA bokningsklasser ger minst 100% till EB. Du behöver antagligen efterregistrera dessa poäng om de inte kommit in på någon vecka.

Ah, tack för svar - då får jag avvakta och se. Har kvar boardingkortet i alla fall.
 

AABack2ARN

Medlem
Om man läser artikeln som den ursprungliga posten handlar om förstår jag inte riktigt hur detta skulle göra en så stor skillnad. Visst de verkar justera priset uppåt med $100 (?) om man vill ha med sig gäster och sänka priset lite men då inte ha möjligheten till gäster. Visst lite skillnad borde det ju göra men jag tror flertalet som tar sig in i "de glorifierade väntrummen" gör det själva... På helger och i anslutningar är det självklart fler gäster eftersom man har familjen med sig.

Men det är så klar några kanske dessutom är såpass priskänsliga att de faktiskt inte skaffar nytt medlemsskap men det tjänar ju knappast DL på?
 
Toppen