Senaste nytt

Debiterat och reserverat belopp på samma gång på AMEX Elite

hg1980

Medlem
Hej,

är så arg så jag inte vet vad jag skall ta vägen, men skall försöka att skriva sansat. Har spenderat två timmar med kundtjänst på AMEX Elite och BA.

Bokade i tisdags flygbiljetter för XXXXXkr på ba.com och betalade med mitt AMEX Elite. Beloppet blev sekunden senare reserverat. Allt gott so far.

Dagen efter, ser jag beloppet (uppdelat i antalet resenärer) debiterat på mitt konto, fine. Problemet är att reservationen ligger kvar (och således gör att mitt kreditutrymme är dubbelbelastat). Detta är också fallet idag, nu tre dagar efter jag gjorde köpet.

AMEX säger att en reservation/hold kan ligga kvar i 10(!) dagar. BA säger att det fått sina pengar och inte har någon hold.

Någon som varit med om detta? Nu har jag bara haft AMEX i en månad, men på de typ 50-100 transaktionerna jag gjort hittils (inklusive flygbokningar på sas.se, AMEX Kundtjänst sa att resebiljetter är annorlunda), har de snyggt gått från en reservation till en transaktion dagen efter. Har använt Eurocard i 15 år och aldrig varit med om något liknande.

Problemet (och anledningen till att jag blir så upprörd) är att jag laddat på rätt så rejält första månaden, och ligger nu för nära kreditlimiten för att kunna boka en biljett jag behöver köpa idag, allt detta pga den extra reservationen.

Blir också rejält orolig för framtiden, om alla flygbokningar på ba.com skall ligga dubbelt i 10 dagar, blir ohållbart att använda AMEX då.

Input? :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

blobloblo

Medlem
Hjälper kanske inte
Så där kan det bli med alla kort. Enda lösningen är att ha högre limit så att du kan hantera det.

Lite rough kanske. Han kan (ja, jag vet att man inte får sätta in pengar på kreditkortet då Amex inte är någon bank och får inte ha inlåning) sätta in det belopp som flygresan kommer kosta. Vänta 1, max 2 bankdagar och göra köpet. Är det inga jättebelopp så kommer amex inte göra något åt det.

Ping: @hg1980
 

hg1980

Medlem
Hjälper kanske inte


Lite rough kanske. Han kan (ja, jag vet att man inte får sätta in pengar på kreditkortet då Amex inte är någon bank och får inte ha inlåning) sätta in det belopp som flygresan kommer kosta. Vänta 1, max 2 bankdagar och göra köpet. Är det inga jättebelopp så kommer amex inte göra något åt det.

Ping: @hg1980
Jo, absolut, får ju planera med det. Jag skjutsa in en sexsiffrig slant till AMEX idag i all panik, men det tar ju till typ tisdag innan de ser pengarna.. vill ju så ogärna använda ett annat kort till en bokning på 30k som dessutom är på sas.se.. många poäng jag går miste om där :(
 

marbe166

Medlem
Jo, absolut, får ju planera med det. Jag skjutsa in en sexsiffrig slant till AMEX idag i all panik, men det tar ju till typ tisdag innan de ser pengarna.. vill ju så ogärna använda ett annat kort till en bokning på 30k som dessutom är på sas.se.. många poäng jag går miste om där :(
Skicka in en screenshot på inbetalningen till AMEX så borde de kunna höja din limit temporärt.
 

Mediana

Medlem
Här skulle jag testa att ringa igen och prata med någon annan för att se om de kan höja limiten temporärt.
 

Delayed

Medlem
Nu vill jag inte vara negativ men ibland verkar det som Amex håller på att ta rygg på COOP-kortet i en måttligt lockande nedförsbacke. :(
 
Toppen