Senaste nytt

Dag 3 med "SAS finest" (A350)

Det var idag det skulle ske.

Jag skulle få uppleva det finaste SAS har. En resa i business class i deras nya flaggskepp. Airbus A350-900 XWB. Vad skulle kunna gå fel!?

Tanken var att skriva en live-rapport, men planets Wifi hade redan lyckats gå sönder så… jag fick klara mig utan. Eller som en ur cabin crew sa ”ibland är det nog bra att inte vara uppkopplad också.”
Jo, förvisso. Men när man förväntar sig att saker och ting ska funka på ett nytt plan så… kanske man inte har förberett sig.
Wifi-pikéerna lyste med sin frånvaro.

När dagen för ”jungfrufärden” var inne, följde jag live-tåden här med stort nöje.

Efter att ha läst synpunkterna i den tråden visste jag på ett ungefär vad jag hade att vänta mig. Serveringen kunde vara seg, toaletterna mindre, bättre stol osv.

För att kolla om serveringen var bättre eller sämre idag, roade jag mig med att kolla klockan vid varje moment.


Men först:

2020-01-30 14.50.23.jpg

Boardingen kom igång ca en kvart sent. Jag var nästan först in i planet och snabbade mig på att knäppa några bilder innan kabinen fylldes.

2020-01-30 15.15.30.jpg

2020-01-30 15.16.24.jpg

2020-01-30 15.16.05.jpg

2020-01-30 15.16.40.jpg


Satte mig till rätta och började bli sugen på champagne. Tyckte dock att det dröjde ovanligt länge innan välkomstdrinken kom. A ja… inte hela världen, men det blev svårt att njuta av den när cabin crew sen stressade fram och tillbaka med brickan, med en blick som sa ”är du klar?”.
A ja… Petitesser.

Vi fick även ut menyer, varav den ena stoltserade med vad som skulle vara ett mycket utsökt kaffe. Det såg jag fram emot att dricka.

2020-01-30 22.55.40.jpg

Vi lyfte kl 16:06 vilket var 26 minuter efter ordinarie avgångstid. Allt lugnt!

Nåväl…

Uppe i luften och det var dags att klocka servicen.

Så:

16:25 kom den varma handduken.

16:30 En duk lades på bordet

16:45 Drinkvagnen rullade fram. Jag beslöt mig för att testa Beets by Tjoget. Det var dock inte riktigt min kopp med te så jag bad att få byta den mot ett glas champagne istället. Inga konstigheter.

2020-01-30 16.51.27.jpg
Här försöker jag få med texten på glaset - utan att hälla ut innehållet.

Nu skulle man tydligen ta drycken man ville ha till maten också. Jag valde en Mikkeller öl (som CC tyvärr öppnade), en cola och ett glas vatten (finfin blandning). Tänkte mig sippa på bubblet tills maten kom och då ta ölen till den.

17:26 (!!) Brödkorgen räcktes fram och man anmodades att ta bröd efter tycke och smak.
Ölen som stått i 40 minuter var nu avslagen. (kunde förstås ha bett om en ny – får skylla mig själv)

17:36 Förrätten rullades fram och jag valde Kalix löjrom. Kanon!

2020-01-30 17.39.29.jpg

17:42 Mera bröd!

18:04 Undanplockning av tallrikar/glas

18:13 Huvudrätten kom ut. Jag valde ”Venison ballotine with cider and pepper sauce, baked potato with Jerusalem artichoke, gooseberries and pickled carrot strips” Smakade fint! Krävde dock lite extra krydda (som så ofta i luften).

2020-01-30 18.15.45.jpg

18:34 Undanplockning av porslin mm.

18:41 Desertvagnen rullade ut tillsammans med (tom) kaffekopp. Jag valde glass, frukt och någon sorts tosca-ruta. ”Vill du ha kaffe?” Ja tack!
Koppen fylldes exakt 17 minuter efter det jakande svaret. Alltså kl 18:58
Min rad (A/D) fick bryggkaffe. Andra raden (E/H?) fick gott (?) press-kaffe. Undrar varför vi fick olika.

19:19 Avdukning och serveringen var avslutad.

Jag hade sett på film fram till nu och tänkte passa på att jobba lite.
Fördelen med stolarna där bordet är på höger sida, är att det finns en naturlig plats för mus och nummer-pad. Pallar inte med Excel utan dessa prylar.

20:39 gick jag bort till baren för att ta lite fika-fika. Känns det inte som att det fattas lite här…?

2020-01-30 21.53.31.jpg

Var inte tanken att det skulle finnas så man kunde blanda sig en drink här? Eller ta sig en öl? Läsk? Vatten? En chokladbit? Nötter?

Jag fick be om en cola och en flaska vatten, vilka plockades fram ur en låst vagn.

21:55 gick jag tillbaka till baren. Fortfarande i princip tomt.
Jag hittade en flygvärdinna som satt bakom hörnet, och bad henne om en kopp kaffe.
Hon plockade fram en påse pulverkaffe:

2020-01-30 22.54.57.jpg

...och hällde på måfå ner lite i en mugg, visade mig innehållet och frågade om jag trodde att det skulle bli för starkt. Jag frågade om hon inte hade något sånt där press-kaffe, men det hade hon inte. Pulverkaffe var det enda hon kunde erbjuda (!!!)

På riktigt!?? Pulverkaffe i business class?! När dom innan start har lämnat fram en särskild trycksak som beskriver vilket FANTASTISKT kaffe dom har med sig?!
Jag tog ett par kakor (eftersom det inte fanns något annat att välja på) och gick och satte mig. Försökte intala mig att ”kaffe är ju alltid kaffe” – och det är det ju.

Men istället för en fin känsla ände jag mig mest ”mäh!”.

Hur kan det bli såhär fel?
Det fanns inte ens pappershanddukar på toan mot slutet av flygningen. Inga våtservetter heller.

Det här är ju något dom gör VARJE dag – om än med sakerna på andra platser. Så hur kan det bli så fel? Det finns ju buffé på 330/340 också och den brukar aldrig vara så fattigt uppdukad.

Varför tar allt så lång tid? (om än inga 4 timmar som vid premiären)
Varför är inte CC mer på tårna? Stolta?
Varför ser dom inte till att baren är full med det som ska finnas?
Varför vill dom inte visa planet och sig själva från sin absolut bästa sida?
Fattar inte.

Jag förstår att det för den oinvigde verkar gnälligt, men alltså… hade jag betalat fullpris för biljetten hade jag varit vansinnig.
Nu ska det väl egentligen inte spela någon roll hur man fått tag på biljetten. Poängen (som i mitt fall idag) har ju inte kommit gratis liksom, men jag kan inte låta bli att känna mig lite ”tacksam” som får följa med. Ni vet… ”inte ska väl jag…?” …när det handlar om award-resor.

Och grejen är den att egentligen gillar jag ju SAS. Jag ville egentligen inte skriva den här rapporten. Ville ju skriva hur positivt allt var och så.

Planet i sig är ju kanon. Nytt och fräscht. Bra stol. Stora fönster. Tyst. Fint. Bränslesnålt och allt det där…

2020-01-30 22.54.24.jpg

2020-01-30 20.32.41.jpg

2020-01-30 20.32.56.jpg

Men det kan inte vara såhär. Känns pinsamt inför utländska resenärer – som kanske inte är vana vid vad SAS kan hitta på när dom har en dålig dag.
Personalen kan inte skylla på att grejerna är nya (vilket några av dom faktisk gjorde gång efter gång). Är dom osäkra måste dom ju ta upp det med sin arbetsgivare. Få mer träning. Bättre instruktioner i vad som förväntas av dom osv.
Efter att ha slagit sig för bröstet med hur grymt allt med det här planet är, får dom inte slarva bort allt med en urusel service på det här sättet.

Skandal(?)

2020-01-31 00.35.26.jpg

2020-01-31 00.36.32.jpg

Konstigt nog kändes det ganska bra att komma fram en halvtimme före ordinarie ankomsttid. Jag såg en möjlighet att få lite lite mer tid i Chicago innan det är dags att åka hem imorgon igen.

Den tiden åts dock upp av att vi fick stå och vänta i ungefär en halvtimme på att på kliva av planet. Vi fick efter 10-15 minuter veta att det berodde på att man inväntade CBP och paramedics, som av någon anledning skulle kliva ombord innan vi fick gå av, men att det bara skulle ta någon minut.

Känner såklart inte att det är något man kan lasta SAS eller personalen för.
Jag vet inte vad det var för sjukdomsfall, och givetvis är det absolut viktigaste att personen i fråga blev omhändertagen och mår bra nu.

Återkommer...
 
Last edited:
Väl ute ur planet gick det extremt smidigt. Jag tror att det tog ungefär 7 minuter från gate till bussen som skulle ta mig till terminal 1. Skön att bara resa med carry on-bagage.

Gick bort till tunnelbanan (?) och åkte in till stan.

Checkade in på Radisson Blu Aqua som tog väl hand om mig ;)
Hade bokat en bonus-natt och blev uppgraderad till en Ambassador suite.
Riktigt trevligt!!

2020-01-31 02.55.06.jpg

2020-01-31 03.02.43.jpg

2020-01-31 03.04.25.jpg

2020-01-31 03.04.44.jpg

2020-01-31 03.05.34.jpg

2020-01-31 03.12.57.jpg

Jag fick tillträde till loungen men missade happy hour med några minuter. Får ta igen det på frullen imorgon.
Nu är det läggdags.
 
Varför tar allt så lång tid? (om än inga 4 timmar som vid premiären)
En middagsservering på under 2 timmar om jag räknat rätt får väl ändå anses som hyfsat bra. Jag skulle gissa att skulle de göra det snabbare skulle någon annan klaga att personalen stressade och plockade undan innan man ätit klart.

Den tiden åts dock upp av att vi fick stå och vänta i ungefär en halvtimme på att på kliva av planet. Vi fick efter 10-15 minuter veta att det berodde på att man inväntade CBP och paramedics, som av någon anledning skulle kliva ombord innan vi fick gå av, men att det bara skulle ta någon minut.

Känner såklart inte att det är något man kan lasta SAS eller personalen för.
Jag vet inte vad det var för sjukdomsfall, och givetvis är det absolut viktigaste att personen i fråga blev omhändertagen och mår bra nu.
Skönt att höra att du ändrat dig, lät ju tidigare som att du tyckte SAS gjorde fel som inte släppte av er.

Gällande kaffe, under all kritik, fick du någon förklaring?

Att Wifi inte fungerade kan ju inte kommit som en överraskning, stod väl till och med i premiärtråden att det just nu testas?
 

Link

Medlem
Att Wifi inte fungerade kan ju inte kommit som en överraskning, stod väl till och med i premiärtråden att det just nu testas?

Med tanke på hur hårt SAS pushar sitt WiFi i all marknadsföring så är det under all kritik att det inte fungerar. Det är ju inte direkt något de är först med i världen utan "know-how" borde finnas i överflöd. Att de sedan har tagit på sig att uppfinna hjulet på nytt inhouse ska inte gå ut över kunderna. De har haft flera år på sig att utveckla, testa och implementera systemet. Att då lattja runt och använda de första flighterna som någon sorts live-test ger ett oseriöst intryck i en bransch där förtroende och kunskap är ledord.
Vill man testa något man inte är färdig med än så ska man istället lägga till det som något vid sidan om, där man känner att man blir belönad som testperson, att belöningen är något man redan har betalat för är rent bull.
 

lucasd

Medlem
Riktigt välskriven rapport!

Jag tycker självklart att man kan förlåta CC att de inte hittar i köket, men då får väl saker ta lite mer tid - så länge det som ska erbjudas, erbjuds. Kaffet som alltid serverats i Business är samma Nescafé som du fick - men när du frågar om pressskaffe borde du ju åtminstone få en ursäkt för att det är slut/inte finns. Det ska väl dessutom finnas en espressomaskin även på 350..

Absolut kan CC ha fått för lite träning för att kunna leverera snabb service, men med rätt attityd kan man ju komma undan det mesta. Man kan ju vara dålig på sitt jobb, men så länge man är glad blir man mer eller mindre förlåten.
 
3h fick jag det till från varm handduk till avdukning.
Jag räknade från brödkorgen, då det för mig signalerar början på middagen.

För mig passar upplägget bra. Flyga lite, sen en fördrink, kanske några nötter. Sen en trerätters på knappt två timmar. Vill egentligen inte äta för snabbt efter start när jag flyger västerut för att ställa om klockan.
 

squeezen

Medlem
Det ska väl dessutom finnas en espressomaskin även på 350..
.

hoppas jag absolut, en av de saker jag uppskattar väldigt. Vanliga kaffet är odrickbart enligt mig. Så i go och plus avstår kag kaffe helt. Försökt köpa espresso många gånger men de ”vet inte vad det skulle kosta eller hur man tar betalt i så fall”
 
Toppen