Onelifetolive
Medlem
Det var idag det skulle ske.
Jag skulle få uppleva det finaste SAS har. En resa i business class i deras nya flaggskepp. Airbus A350-900 XWB. Vad skulle kunna gå fel!?
Tanken var att skriva en live-rapport, men planets Wifi hade redan lyckats gå sönder så… jag fick klara mig utan. Eller som en ur cabin crew sa ”ibland är det nog bra att inte vara uppkopplad också.”
Jo, förvisso. Men när man förväntar sig att saker och ting ska funka på ett nytt plan så… kanske man inte har förberett sig.
Wifi-pikéerna lyste med sin frånvaro.
När dagen för ”jungfrufärden” var inne, följde jag live-tåden här med stort nöje.
Efter att ha läst synpunkterna i den tråden visste jag på ett ungefär vad jag hade att vänta mig. Serveringen kunde vara seg, toaletterna mindre, bättre stol osv.
För att kolla om serveringen var bättre eller sämre idag, roade jag mig med att kolla klockan vid varje moment.
Men först:
Boardingen kom igång ca en kvart sent. Jag var nästan först in i planet och snabbade mig på att knäppa några bilder innan kabinen fylldes.
Satte mig till rätta och började bli sugen på champagne. Tyckte dock att det dröjde ovanligt länge innan välkomstdrinken kom. A ja… inte hela världen, men det blev svårt att njuta av den när cabin crew sen stressade fram och tillbaka med brickan, med en blick som sa ”är du klar?”.
A ja… Petitesser.
Vi fick även ut menyer, varav den ena stoltserade med vad som skulle vara ett mycket utsökt kaffe. Det såg jag fram emot att dricka.
Vi lyfte kl 16:06 vilket var 26 minuter efter ordinarie avgångstid. Allt lugnt!
Nåväl…
Uppe i luften och det var dags att klocka servicen.
Så:
16:25 kom den varma handduken.
16:30 En duk lades på bordet
16:45 Drinkvagnen rullade fram. Jag beslöt mig för att testa Beets by Tjoget. Det var dock inte riktigt min kopp med te så jag bad att få byta den mot ett glas champagne istället. Inga konstigheter.
Här försöker jag få med texten på glaset - utan att hälla ut innehållet.
Nu skulle man tydligen ta drycken man ville ha till maten också. Jag valde en Mikkeller öl (som CC tyvärr öppnade), en cola och ett glas vatten (finfin blandning). Tänkte mig sippa på bubblet tills maten kom och då ta ölen till den.
17:26 (!!) Brödkorgen räcktes fram och man anmodades att ta bröd efter tycke och smak.
Ölen som stått i 40 minuter var nu avslagen. (kunde förstås ha bett om en ny – får skylla mig själv)
17:36 Förrätten rullades fram och jag valde Kalix löjrom. Kanon!
17:42 Mera bröd!
18:04 Undanplockning av tallrikar/glas
18:13 Huvudrätten kom ut. Jag valde ”Venison ballotine with cider and pepper sauce, baked potato with Jerusalem artichoke, gooseberries and pickled carrot strips” Smakade fint! Krävde dock lite extra krydda (som så ofta i luften).
18:34 Undanplockning av porslin mm.
18:41 Desertvagnen rullade ut tillsammans med (tom) kaffekopp. Jag valde glass, frukt och någon sorts tosca-ruta. ”Vill du ha kaffe?” Ja tack!
Koppen fylldes exakt 17 minuter efter det jakande svaret. Alltså kl 18:58
Min rad (A/D) fick bryggkaffe. Andra raden (E/H?) fick gott (?) press-kaffe. Undrar varför vi fick olika.
19:19 Avdukning och serveringen var avslutad.
Jag hade sett på film fram till nu och tänkte passa på att jobba lite.
Fördelen med stolarna där bordet är på höger sida, är att det finns en naturlig plats för mus och nummer-pad. Pallar inte med Excel utan dessa prylar.
20:39 gick jag bort till baren för att ta lite fika-fika. Känns det inte som att det fattas lite här…?
Var inte tanken att det skulle finnas så man kunde blanda sig en drink här? Eller ta sig en öl? Läsk? Vatten? En chokladbit? Nötter?
Jag fick be om en cola och en flaska vatten, vilka plockades fram ur en låst vagn.
21:55 gick jag tillbaka till baren. Fortfarande i princip tomt.
Jag hittade en flygvärdinna som satt bakom hörnet, och bad henne om en kopp kaffe.
Hon plockade fram en påse pulverkaffe:
...och hällde på måfå ner lite i en mugg, visade mig innehållet och frågade om jag trodde att det skulle bli för starkt. Jag frågade om hon inte hade något sånt där press-kaffe, men det hade hon inte. Pulverkaffe var det enda hon kunde erbjuda (!!!)
På riktigt!?? Pulverkaffe i business class?! När dom innan start har lämnat fram en särskild trycksak som beskriver vilket FANTASTISKT kaffe dom har med sig?!
Jag tog ett par kakor (eftersom det inte fanns något annat att välja på) och gick och satte mig. Försökte intala mig att ”kaffe är ju alltid kaffe” – och det är det ju.
Men istället för en fin känsla ände jag mig mest ”mäh!”.
Hur kan det bli såhär fel?
Det fanns inte ens pappershanddukar på toan mot slutet av flygningen. Inga våtservetter heller.
Det här är ju något dom gör VARJE dag – om än med sakerna på andra platser. Så hur kan det bli så fel? Det finns ju buffé på 330/340 också och den brukar aldrig vara så fattigt uppdukad.
Varför tar allt så lång tid? (om än inga 4 timmar som vid premiären)
Varför är inte CC mer på tårna? Stolta?
Varför ser dom inte till att baren är full med det som ska finnas?
Varför vill dom inte visa planet och sig själva från sin absolut bästa sida?
Fattar inte.
Jag förstår att det för den oinvigde verkar gnälligt, men alltså… hade jag betalat fullpris för biljetten hade jag varit vansinnig.
Nu ska det väl egentligen inte spela någon roll hur man fått tag på biljetten. Poängen (som i mitt fall idag) har ju inte kommit gratis liksom, men jag kan inte låta bli att känna mig lite ”tacksam” som får följa med. Ni vet… ”inte ska väl jag…?” …när det handlar om award-resor.
Och grejen är den att egentligen gillar jag ju SAS. Jag ville egentligen inte skriva den här rapporten. Ville ju skriva hur positivt allt var och så.
Planet i sig är ju kanon. Nytt och fräscht. Bra stol. Stora fönster. Tyst. Fint. Bränslesnålt och allt det där…
Men det kan inte vara såhär. Känns pinsamt inför utländska resenärer – som kanske inte är vana vid vad SAS kan hitta på när dom har en dålig dag.
Personalen kan inte skylla på att grejerna är nya (vilket några av dom faktisk gjorde gång efter gång). Är dom osäkra måste dom ju ta upp det med sin arbetsgivare. Få mer träning. Bättre instruktioner i vad som förväntas av dom osv.
Efter att ha slagit sig för bröstet med hur grymt allt med det här planet är, får dom inte slarva bort allt med en urusel service på det här sättet.
Skandal(?)
Konstigt nog kändes det ganska bra att komma fram en halvtimme före ordinarie ankomsttid. Jag såg en möjlighet att få lite lite mer tid i Chicago innan det är dags att åka hem imorgon igen.
Den tiden åts dock upp av att vi fick stå och vänta i ungefär en halvtimme på att på kliva av planet. Vi fick efter 10-15 minuter veta att det berodde på att man inväntade CBP och paramedics, som av någon anledning skulle kliva ombord innan vi fick gå av, men att det bara skulle ta någon minut.
Känner såklart inte att det är något man kan lasta SAS eller personalen för.
Jag vet inte vad det var för sjukdomsfall, och givetvis är det absolut viktigaste att personen i fråga blev omhändertagen och mår bra nu.
Återkommer...
Jag skulle få uppleva det finaste SAS har. En resa i business class i deras nya flaggskepp. Airbus A350-900 XWB. Vad skulle kunna gå fel!?
Tanken var att skriva en live-rapport, men planets Wifi hade redan lyckats gå sönder så… jag fick klara mig utan. Eller som en ur cabin crew sa ”ibland är det nog bra att inte vara uppkopplad också.”
Jo, förvisso. Men när man förväntar sig att saker och ting ska funka på ett nytt plan så… kanske man inte har förberett sig.
Wifi-pikéerna lyste med sin frånvaro.
När dagen för ”jungfrufärden” var inne, följde jag live-tåden här med stort nöje.
Efter att ha läst synpunkterna i den tråden visste jag på ett ungefär vad jag hade att vänta mig. Serveringen kunde vara seg, toaletterna mindre, bättre stol osv.
För att kolla om serveringen var bättre eller sämre idag, roade jag mig med att kolla klockan vid varje moment.
Men först:
Boardingen kom igång ca en kvart sent. Jag var nästan först in i planet och snabbade mig på att knäppa några bilder innan kabinen fylldes.
Satte mig till rätta och började bli sugen på champagne. Tyckte dock att det dröjde ovanligt länge innan välkomstdrinken kom. A ja… inte hela världen, men det blev svårt att njuta av den när cabin crew sen stressade fram och tillbaka med brickan, med en blick som sa ”är du klar?”.
A ja… Petitesser.
Vi fick även ut menyer, varav den ena stoltserade med vad som skulle vara ett mycket utsökt kaffe. Det såg jag fram emot att dricka.
Vi lyfte kl 16:06 vilket var 26 minuter efter ordinarie avgångstid. Allt lugnt!
Nåväl…
Uppe i luften och det var dags att klocka servicen.
Så:
16:25 kom den varma handduken.
16:30 En duk lades på bordet
16:45 Drinkvagnen rullade fram. Jag beslöt mig för att testa Beets by Tjoget. Det var dock inte riktigt min kopp med te så jag bad att få byta den mot ett glas champagne istället. Inga konstigheter.
Här försöker jag få med texten på glaset - utan att hälla ut innehållet.
Nu skulle man tydligen ta drycken man ville ha till maten också. Jag valde en Mikkeller öl (som CC tyvärr öppnade), en cola och ett glas vatten (finfin blandning). Tänkte mig sippa på bubblet tills maten kom och då ta ölen till den.
17:26 (!!) Brödkorgen räcktes fram och man anmodades att ta bröd efter tycke och smak.
Ölen som stått i 40 minuter var nu avslagen. (kunde förstås ha bett om en ny – får skylla mig själv)
17:36 Förrätten rullades fram och jag valde Kalix löjrom. Kanon!
17:42 Mera bröd!
18:04 Undanplockning av tallrikar/glas
18:13 Huvudrätten kom ut. Jag valde ”Venison ballotine with cider and pepper sauce, baked potato with Jerusalem artichoke, gooseberries and pickled carrot strips” Smakade fint! Krävde dock lite extra krydda (som så ofta i luften).
18:34 Undanplockning av porslin mm.
18:41 Desertvagnen rullade ut tillsammans med (tom) kaffekopp. Jag valde glass, frukt och någon sorts tosca-ruta. ”Vill du ha kaffe?” Ja tack!
Koppen fylldes exakt 17 minuter efter det jakande svaret. Alltså kl 18:58
Min rad (A/D) fick bryggkaffe. Andra raden (E/H?) fick gott (?) press-kaffe. Undrar varför vi fick olika.
19:19 Avdukning och serveringen var avslutad.
Jag hade sett på film fram till nu och tänkte passa på att jobba lite.
Fördelen med stolarna där bordet är på höger sida, är att det finns en naturlig plats för mus och nummer-pad. Pallar inte med Excel utan dessa prylar.
20:39 gick jag bort till baren för att ta lite fika-fika. Känns det inte som att det fattas lite här…?
Var inte tanken att det skulle finnas så man kunde blanda sig en drink här? Eller ta sig en öl? Läsk? Vatten? En chokladbit? Nötter?
Jag fick be om en cola och en flaska vatten, vilka plockades fram ur en låst vagn.
21:55 gick jag tillbaka till baren. Fortfarande i princip tomt.
Jag hittade en flygvärdinna som satt bakom hörnet, och bad henne om en kopp kaffe.
Hon plockade fram en påse pulverkaffe:
...och hällde på måfå ner lite i en mugg, visade mig innehållet och frågade om jag trodde att det skulle bli för starkt. Jag frågade om hon inte hade något sånt där press-kaffe, men det hade hon inte. Pulverkaffe var det enda hon kunde erbjuda (!!!)
På riktigt!?? Pulverkaffe i business class?! När dom innan start har lämnat fram en särskild trycksak som beskriver vilket FANTASTISKT kaffe dom har med sig?!
Jag tog ett par kakor (eftersom det inte fanns något annat att välja på) och gick och satte mig. Försökte intala mig att ”kaffe är ju alltid kaffe” – och det är det ju.
Men istället för en fin känsla ände jag mig mest ”mäh!”.
Hur kan det bli såhär fel?
Det fanns inte ens pappershanddukar på toan mot slutet av flygningen. Inga våtservetter heller.
Det här är ju något dom gör VARJE dag – om än med sakerna på andra platser. Så hur kan det bli så fel? Det finns ju buffé på 330/340 också och den brukar aldrig vara så fattigt uppdukad.
Varför tar allt så lång tid? (om än inga 4 timmar som vid premiären)
Varför är inte CC mer på tårna? Stolta?
Varför ser dom inte till att baren är full med det som ska finnas?
Varför vill dom inte visa planet och sig själva från sin absolut bästa sida?
Fattar inte.
Jag förstår att det för den oinvigde verkar gnälligt, men alltså… hade jag betalat fullpris för biljetten hade jag varit vansinnig.
Nu ska det väl egentligen inte spela någon roll hur man fått tag på biljetten. Poängen (som i mitt fall idag) har ju inte kommit gratis liksom, men jag kan inte låta bli att känna mig lite ”tacksam” som får följa med. Ni vet… ”inte ska väl jag…?” …när det handlar om award-resor.
Och grejen är den att egentligen gillar jag ju SAS. Jag ville egentligen inte skriva den här rapporten. Ville ju skriva hur positivt allt var och så.
Planet i sig är ju kanon. Nytt och fräscht. Bra stol. Stora fönster. Tyst. Fint. Bränslesnålt och allt det där…
Men det kan inte vara såhär. Känns pinsamt inför utländska resenärer – som kanske inte är vana vid vad SAS kan hitta på när dom har en dålig dag.
Personalen kan inte skylla på att grejerna är nya (vilket några av dom faktisk gjorde gång efter gång). Är dom osäkra måste dom ju ta upp det med sin arbetsgivare. Få mer träning. Bättre instruktioner i vad som förväntas av dom osv.
Efter att ha slagit sig för bröstet med hur grymt allt med det här planet är, får dom inte slarva bort allt med en urusel service på det här sättet.
Skandal(?)
Konstigt nog kändes det ganska bra att komma fram en halvtimme före ordinarie ankomsttid. Jag såg en möjlighet att få lite lite mer tid i Chicago innan det är dags att åka hem imorgon igen.
Den tiden åts dock upp av att vi fick stå och vänta i ungefär en halvtimme på att på kliva av planet. Vi fick efter 10-15 minuter veta att det berodde på att man inväntade CBP och paramedics, som av någon anledning skulle kliva ombord innan vi fick gå av, men att det bara skulle ta någon minut.
Känner såklart inte att det är något man kan lasta SAS eller personalen för.
Jag vet inte vad det var för sjukdomsfall, och givetvis är det absolut viktigaste att personen i fråga blev omhändertagen och mår bra nu.
Återkommer...
Last edited: