Senaste nytt

Curve betalkort

mha321

Medlem
Har jag inte sagt heller. «Liknande» skrev jag. Tänkte om man ville ha en Wallet. (Dock utan rfid skydd) Jag använder min alltid så förstår det. Utsäkta att jag lägger ner energi på att hjälpa.
Nej för tusan, din hjälp och information är absolut bra!

Däremot kan man tycka att curve har varit dåliga (igen) I sin information om det (när man beställde), men det är ju på inget sätt ditt fel!

Och till skillnad från curves kundtjänst så svarar du ju när folk ställer frågor :)
Jag läste någonstans att behåller man plånboken får man £25 tillbaka av de £50.
Det låter som en ganska rimlig värdering.
 

M.K

Medlem
Håller 100% med om det. De skulle uppbemannat sin kundtjänst kraftigt!

Ingen business vinner kunder på att vara seg/otillgänglig.
 

aikelo

Medlem
Hur blir det nu för oss som skaffade Black innan nya appen/prisplanen. Blir vi kvar på svart utan månadsavgift eller måste man nedgradera till blue?
 

ekf

Medlem
Hur blir det nu för oss som skaffade Black innan nya appen/prisplanen. Blir vi kvar på svart utan månadsavgift eller måste man nedgradera till blue?
Du behöver meddela dem om att du vill bli flyttad till "Legacy Black" från "new Subscription Black" som du blivit tvångsflyttad till.

"How do I become grandfathered and move from subscription to Curve Legacy Black? Customers Support will help you. You can contact them via app or via support@imaginecurve.com. We will send out an email in due time and remind you."
January Launch FAQs - Curve News and Updates - Curve Community
 

gneken

Medlem
Hur stor säkerhet tror ni det är att använda Curve egentligen? Vad händer om kortet blir skimmat? Då gäller det att Curve har koll på det som våra banker har? Är dåligt påläst, men ersätter Curve deras kunder om kortet blir skimmat och man förlorat en stor summa pengar?

Tanken slog mig då SEB såg en mystisk transaktion på mitt SAS EB MC från en restaurang på 2 USD och bad mig ringa dem för att stämma av detta. Mitt kort verkade iallafall blivit skimmat på något sätt och jag hoppas Curve har lika bra system som exempelvis SEB på att upptäcka sånt.
 
Hur stor säkerhet tror ni det är att använda Curve egentligen? Vad händer om kortet blir skimmat? Då gäller det att Curve har koll på det som våra banker har? Är dåligt påläst, men ersätter Curve deras kunder om kortet blir skimmat och man förlorat en stor summa pengar?

Tanken slog mig då SEB såg en mystisk transaktion på mitt SAS EB MC från en restaurang på 2 USD och bad mig ringa dem för att stämma av detta. Mitt kort verkade iallafall blivit skimmat på något sätt och jag hoppas Curve har lika bra system som exempelvis SEB på att upptäcka sånt.

Curve, som alla andra kortutgivare, behöver följa Visa eller MC regler som inkludera en skydlighet att skydda kunder från bedrägeri, och betala tillbaka till kunden om man blir drabbad, så länge man har inte varit grovt försumligt (t.ex skrivit PIN på kortet eller gett kortet till någon annan).
Det jag undrar över är konsumentskydd utöver det. Curve är baserad i Storbritannien, som har mycket strängare regler (till fördel för kunderna) när det gäller konsumentskydd än vi har i Sverige. Om Consumer Credit Act gäller även för oss har vi bättre skydd mot saker som vi köper på kortet som inte levereras, saker som är trasiga, och företag som går i konkurs utan att leverera. Googla "Section 75" för att se alla intressanta fall

EDIT: Med det sagt är det här inte ett kreditkort, utan debit.. då tror jag att CCA gäller inte, men skydd från Visa eller MC finns absolut.
 
Jag gjorde idag ett litet test som bestod av följande.

Jag gjorde ett köp på 50 SEK i Sverige med mitt Curve Black kl 09:20.

Som underliggande kort hade jag ett kort (Travelwallet) som jag har valt att debitera i USD.

Det jag ville testa var vilken kurs jag får för växlingen mellan SEK-USD eftersom Curve utger sig för att inte göra några påslag eller ta ut några avgifter för växlingen när marknaden är öppen (som den var när jag gjorde köpet). Anledningen till att jah har valt USD på det underliggande kortet (Travelwallet) är för att inte behöva betala någon växlingsavgift eller valutapåslag för transaktionen på det underliggande kortet, då det kortet har en valutaplånbok i USD.

Jag jämförde sedan (samma minut) valutakursen med Revolut. Här är resultatet.

Curve debiterar mig 5,40 USD för 50 SEK.
d030a25003c9033a995dfe77d660073c.jpg


Revolut ger mig denna kurs
b3deb867171cd5d7d638d444de987bc3.jpg
ba50d55a373786467400ab1d228cbcb8.jpg


Summering
Hur kommer det sig att Revolut ger bättre kurs när både säger dig ge mig Interbank-rate? Varierar interbank-rate mellan olika företag?

Curve
”You can make purchases in foreign currency converted at the real exchange rate i.e. the rate at which banks exchange money, also known as the interbank rate or mid-market rate. There are certain limits on the amount up to which you can make fee free transactions or ATM withdrawals, after which charges will apply.”

Revolut
”If you exchange currencies on weekdays (Mon-Fri UTC) you will receive the interbank exchange rate without any markup”
 
Ja det var säkert hela 10 sekunder mellan dessa referenspunkter. Jag tycker ändå det är märkligt att kurserna inte matchar, kan stå med revolut appen öppen i flera minuter och den skiljer sig konstant från Curve.

Det är ingen big deal, mest intresserad av att veta varför.
 
Toppen