Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Kimmen00

Medlem
Jag har, under min tid som Diamond, flugit SAS longhaul 10 gånger, varav 8 i GO, 1 i PLUS (Plusgrade uppgradering) och 1 i BUSINESS (Plusgrade uppgradering). Trots 9 möjligheter till CU så har jag inte fått någon. Jag hävdar fortfarande att jag "diskrimineras" pga specialkost. Om det är på det viset så tycker jag att det är ett mycket bättre alternativ med vouchers.

Ja det är väl allmänt erkänt att all specialkost etc gör att man diskas för CU..
 

Jay

Medlem
Jag har, under min tid som Diamond, flugit SAS longhaul 10 gånger, varav 8 i GO, 1 i PLUS (Plusgrade uppgradering) och 1 i BUSINESS (Plusgrade uppgradering). Trots 9 möjligheter till CU så har jag inte fått någon. Jag hävdar fortfarande att jag "diskrimineras" pga specialkost. Om det är på det viset så tycker jag att det är ett mycket bättre alternativ med vouchers.
Håller med dig om voucher systemet, vore mycket smidigare och framför allt mer rättvist.
 

Auragentum

Ny medlem
Jag reser ungefär hälften i go och hälften i plus på longhaul på betalda biljetter. Aldrig fått courtesy från plus, bara från go.
En courtesy upgrade är ingen rättighet utan något som kommer ibland och alltid lika uppskattat. Hade det inte funnits hade du fått 0 uppgraderingar så du har ändå tjänat på det. Man får komma ihåg att det är en inofficiell förmån och inget annat.

Det kan godt værre at det er uofficielt benefit, men når det bliver uddelt meget ubalanceret og uigennemsigtigt, bør man heller strukturere det og gøre det officielt. Alt andet opfordrer kun til spekulation og utilfredshed. Hvis nu EBD havde en masse brugbare benefits var forventningen og ønsket om CU nok en del mindre. Men når EBD nu er så dårligt et program som det er vs. EBG, så er SAS sgu nødt til at tage sig sammen. Det kunne de så gøre ved at gøre CU officielt og kræve at optjening til EBD kun kan ske via SK metal.


No offence, men 10 resor varav 50% i C blir 5 i C. Om 5% är i ekonomi av de totalt 10 så är det 0.50 resor. Och ändå tycker du att den uppgraderingen du fick är för lite? Jag kallar det maximal utdelning. Om nu inte min matematik är helt av banan.

Din matematik er gået i ged.

Hvis du læser mit indlæg igen nævner jeg 7 sektorer/flights der rent faktisk kan opgraderes. De andre 7 er på Business. Dvs. 7 tur-retur rejser = 14 sectorer/flights

De 10 rejser til/fra Asien er hvad jeg rejser gennemsnitligt på et år. Hvis der var tale om 10 rejser er der 20 sektorer/flights. Nu har jeg så kun rejst 7 long haul tur-retur siden jeg blev Diamond i januar 2016 - altså 14 sectorer/flights.
 
Last edited:

Auragentum

Ny medlem
Rättvist? Det är inte välgörenhet det handlar om. CU är ingen rättighet utan ett sätt för SAS att visa uppskattning till EBD/EBP OM utrymme finns. En voucher är en annan sak.

Man kan sagtens kombinere en voucher med din "OM utrymme finns" bemærkning. SAS kan give EBD/EBP x antal vouchers som man så kan anvende HVIS der er plads. Pladsproblemet er IKKE problemet. Måden CU muligheder bliver håndteret ER problemet.

Du siger det handler om at SAS viser påskønnelse? Problemet er at de ikke er konsistente med deres måde at vise påskønnelse. Hvis de viser samme påskønnelse for alle EBD/EBP ved at give alle samme antal vouchers, så vil alle føle sig påskønnet uanset om de gør brug af dem eller ej.
 

Dr. Miles

Expert
Man kan sagtens kombinere en voucher med din "OM utrymme finns" bemærkning. SAS kan give EBD/EBP x antal vouchers som man så kan anvende HVIS der er plads. Pladsproblemet er IKKE problemet. Måden CU muligheder bliver håndteret ER problemet.

Du siger det handler om at SAS viser påskønnelse? Problemet er at de ikke er konsistente med deres måde at vise påskønnelse. Hvis de viser samme påskønnelse for alle EBD/EBP ved at give alle samme antal vouchers, så vil alle føle sig påskønnet uanset om de gør brug af dem eller ej.
Problemet är snarare vissa av ers attityd mot Courtesy Upgrade.
Som texten tyder, det är välvilja från SAS sida och der är ingen rättighet. Med andra ord, får man vara tacksam om man får uppgradering men inget man KRÄVER.
Som det står i @agehalls tio budord, vill man sitta i en viss kabinklass (t ex Business class) så köper man den kabinklassen från början. Annars har man inte rätt till den kabinklassen oavsett hur ni tycker.

Med vouchern blir det garanterat ännu mer problem då många kommer säkert att anse att ha RÄTT till uppgradering med en voucher.
 

Auragentum

Ny medlem
Problemet är snarare vissa av ers attityd mot Courtesy Upgrade.
Som texten tyder, det är välvilja från SAS sida och der är ingen rättighet. Med andra ord, får man vara tacksam om man får uppgradering men inget man KRÄVER.
Som det står i @agehalls tio budord, vill man sitta i en viss kabinklass (t ex Business class) så köper man den kabinklassen från början. Annars har man inte rätt till den kabinklassen oavsett hur ni tycker.

Med vouchern blir det garanterat ännu mer problem då många kommer säkert att anse att ha RÄTT till uppgradering med en voucher.

Der er ligeså meget galt med din attitude den anden vej.

Som du kan læse i min tidligere post køber jeg altid Business når jeg kan og ellers Plus. Men det er dejligt ufedt at der er en skævvridning af opgraderingsmuligheder. Som nævnt er EBD et dårligt program med få benefits og derfor har folk forventninger ift. CU uanset om det er uofficielt benefit.
 
Toppen