Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Liten uppdate om mina refund-cases med BA.
Jag fick besked i måndags att mitt flyg den 25-26:e var inställt, pengarna tillbaka på AMEX kortet idag.
Jag har tidigare skrivit om min andra refund och voucher case som ännu inte är klara, nu har jag via @trekker fått en förklaring då han fick info från BA att resor som POUG:ats (Pro-active Online Upgrade) hanteras manuellt och har 3-4 veckors handläggningstid.
Bra FYI för er med cases hos BA.

EK
 
Jag väntar fortfarande på pengar tillbaka från hotels.com. Jag avbokade fullt avbokningsbara hotell för 12 dagar sedan, ännu ingen återbetalning.

Väntar också på återbetalning från SAS, där har jag väntat i 8 dagar. Dels en poängresa där poängen kom tillbaka direkt men inte ens ett mail om refund ännu. Dels en icke avbokningsbar biljett som SAS ställde in avgången på. Där skulle jag få full återbetalning men ännu ingenting.
 

Skogi

Medlem
Försökte det också. Nej, var svaret.
De dumpar honom på Arlanda, där är de "klara".

Knivig situation, tveksamt om det är Force Majure.. Sverige har varken stängt gräns eller liknande. Anledningen till att de ursprungligen ställt in HEL-GOT är väl med största sannolikt ekonomisk.

Tycker definitivt ni skall fortsätta pressa dem. Ring som om det inte fanns någon morgondag. Tillslut måste ni få tag i någon lite mer förstående. Annars be att få prata med manager. Och kan de inte boka om så precis som @SK989 skrev så gäller fortfarande EU-förordningen och dem bör iallafall pröjsa mat och logi.
 

HCas

Medlem
Försökte det också. Nej, var svaret.
De dumpar honom på Arlanda, där är de "klara".

Riktigt kasst av Finnair. Jag förstår att det är tuffa tider men det är inte okej att lämpa av en passagerare 40 mil från den flygplats man har löst biljett till utan att ens visa minsta intresse för att lösa situationen.

Det ska jag hålla i minnet om jag bokar en Finlandsresa framöver.
 

Samosaguas

Medlem
Skulle ju åkt till Vietnam och Kambodja med familjen imorgon. Sitter istället och försöker städa upp i olika bokningar. Alla hotell är avbokade med lösningar som passar mig fint.

Vi hade dock flygbiljetter bokade med Vietnam Airlines från Ho Chi Minh till Siem Reap i Kambodja och sedan från Da Nang tillbaka till Ho Chi Minh. Första benet avbokades av Vietnam Airlines, men jag har inte fått något svar på e-post så idag ringde jag flygbolaget. Kom fram och fick prata med en kvinna på mindre än 2 minuter. Hon lovade (på mycket knackig engelska) att hela kostnaden skulle återbetalas till mitt kreditkort inom en vecka. Bara att hålla tummarna att det funkar som det ska.

Med Cambodia Ankor Air, som vi har en resa mellan Siem Reap och Da Nang med, går det än så länge inte lika bra. Fick efter två veckor svar på e-post att de bara vill flytta biljetten i tid och inte återbetala något. Har svarat att jag vill ha en återbetalning och att deras bokningsregler faktiskt säger att man ska få pengarna tillbaka vid inställd flygning. Får se hur det går!
 
Skulle ju åkt till Vietnam och Kambodja med familjen imorgon. Sitter istället och försöker städa upp i olika bokningar. Alla hotell är avbokade med lösningar som passar mig fint.

Vi hade dock flygbiljetter bokade med Vietnam Airlines från Ho Chi Minh till Siem Reap i Kambodja och sedan från Da Nang tillbaka till Ho Chi Minh. Första benet avbokades av Vietnam Airlines, men jag har inte fått något svar på e-post så idag ringde jag flygbolaget. Kom fram och fick prata med en kvinna på mindre än 2 minuter. Hon lovade (på mycket knackig engelska) att hela kostnaden skulle återbetalas till mitt kreditkort inom en vecka. Bara att hålla tummarna att det funkar som det ska.

Med Cambodia Ankor Air, som vi har en resa mellan Siem Reap och Da Nang med, går det än så länge inte lika bra. Fick efter två veckor svar på e-post att de bara vill flytta biljetten i tid och inte återbetala något. Har svarat att jag vill ha en återbetalning och att deras bokningsregler faktiskt säger att man ska få pengarna tillbaka vid inställd flygning. Får se hur det går!
Ungefär samma erfarenhet som mig med Vietnam Airlines. Hade 5 inrikesflyg i ett till Taipei bokat med dem nu i påsk. Flyget till Taipei ställdes in så mailade på den adressen de säger på hemsidan att jag ville ha pengar tillbaka. Tog kanske 1,5v att få svar. Fick svar att jag skulle få tillbaka allt vilket var positivt då de haft lite olika villkor beroende på vilka flyg de varit. Bekräftade de o sitter nu o väntar på återbetalning som dock inte verkar vara bekräftad ännu då jag fortfarande får mail om ändrade flyg. Men gissar att de tar ett tag innan de läser mailet.

Men håller tummarna för att de funkar. Skönt att kunna få tillbaka allt kopplat till den resan. Tur man hade avbokningsbara hotel via hotels.com, dock mer tur än skicklighet då de ingick utan extra kostnad på de flesta. Brukar normalt aldrig ha det.

Så nu väntar man på den planerade Parisresan till Valborg. Inget avbokningsbart hotell o SAS ännu inte ställt in flygen men är väl tidsfråga. svårt att se att man skulle komma iväg där. Känns som man kommer få bråka lite mer där för att få tillbaka lite cash.
 

Homer

Medlem
Chinese county says in lockdown after coronavirus cases - Reuters

mer här
Chinese county goes into coronavirus lockdown as country tries to get back to work amid fear of second wave | South China Morning Post
Henan province in central China has taken the drastic measure of putting a mid-sized county in total lockdown as authorities try to fend off a second coronavirus wave in the midst of a push to revive the economy.

Curfew-like measures came into effect on Tuesday in Jia county, near the city of Pingdingshan, with the area’s roughly 600,000 residents told to stay home, according to a notice on the country’s official microblog account.
 

JAONHA

Medlem
Screenshot_20200401-212456__01.jpg
SAS flaggar för stopp för inrikestrafiken
Källa SVT.se
 
Toppen