Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Här kommer en "rolig" story om Malaysia airlines. Har en sedan länge sen gjord bokning med dem om två veckor KUL-SIN, som jag såklart inte kan utnyttja. Det var en del av en resa som får göras i en annan framtid. Ringde första gången för nån månad sen och ville avboka. Nej det gick inte. Testade i helgen igen. Omöjligt. Inget erbjudande om vouchers eller liknande. Idag kom det email om att flighten är inställd och att jag måste ringa in. Jäääääättelång telefonkö. Jag vaskar nog den här summan, redan inställd på det, men varför kunde dom inte varit lite smidigare tidigare som andra bolag...
 

Sir Lemon

Medlem
Riktigt ruskigt på Newarks flygplats. Nästan allt stängt. Ett ställe på min avgångspir öppet. När jag köpt en cola avslutade försäljaren med gasmasksliknande attribut med att säga: Det här kan va min sista dag.
 

samet

Medlem
En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.

Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.

Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.

Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.

Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.

Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.

Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?
 

palmen

Moderator
En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.

Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.

Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.

Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.

Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.

Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.

Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?
Hör vad företagen som driver in detta säger. Normala fall skulle det vara glasklart, men Finnair är bland de sämsta på att följa detta och lär inte bli lättare nu.
Nu framgår det inte när resan är men mycket kan ändras, kanske går att flyga till CPH istället för att ha närmre hem?
 

mischadee

Medlem
Kan meddela för dem som är intresserade att Qatar tog ca 8 dagar på sig att skicka vouchern. De har även lagt på en ansenlig summa ca 2600 kronor samt skriver att om man väljer samma resmål så kan man få samma bokningsklass även om den är full. De har ju även generöst med giltighetstid. Vouchern är giltig i ett år men kan användas för bokningar så långt fram som det finns att boka, alltså teoretiskt för resor våren 2022 om man väntar med att boka tills nästa vår.
 

Per N

Medlem
Kan meddela för dem som är intresserade att Qatar tog ca 8 dagar på sig att skicka vouchern. De har även lagt på en ansenlig summa ca 2600 kronor samt skriver att om man väljer samma resmål så kan man få samma bokningsklass även om den är full. De har ju även generöst med giltighetstid. Vouchern är giltig i ett år men kan användas för bokningar så långt fram som det finns att boka, alltså teoretiskt för resor våren 2022 om man väntar med att boka tills nästa vår.
Fick du vouchern på mail?
 

Skogi

Medlem
En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.

Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.

Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.

Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.

Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.

Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.

Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?

Hör fall de inte kan boka om honom via BRA från Bromma.
 

SK989

Medlem
Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?

Om det föreligger extraordinära omständigheter, vilket coronaviruset och dess verkningar säkerligen är att klassa som, behöver flygbolagen inte betala extra kompensation enligt EU 261/2004 vid inställda eller försenade flyg. Däremot finns ingen begränsning vad gäller rätten till avbokning och återbetalning vid inställda flyg även om inställningen beror på extraordinära omständigheter. När det gäller rätten till kost och logi vid inställda flyg som leder till ombokning finns det inte heller där någon begränsning p.g.a. extraordinära omständigheter (det har prövats i EU-domstolen i samband med askmolnet) och man har också rätt att bli ombokad till sin destination. Dvs. har man som i aktuellt fall löst biljett till Göteborg har man rätt att bli ombokad till just Göteborg och inte bara till Stockholm. Men som andra nämnt - Finnair är urusla på att följa EU-förordningen.
 
Toppen