Senaste nytt

Checka ut i förtid poängvistelse

jumbooze

Medlem
Hej,
Innan jag går bort till receptionen och säger att jag behöver checka ut i förtid, är det något jag behöver tänka på?

Jag är nu på hotellet och har påbörjat min 5-nätter vistelse men kommer behöva checka ut i förtid på torsdag istället för på lördag. ( bokade en poäng bokning)

Jag vet om man är no-show på en poäng bokning så kan man få betala cash för första natten men finns det något motsvarande för förtidig utcheckning?
( jag struntar i poängen för oanvända nätter)

Tack och hej från Bali
 

Berglund

Medlem
Det har jag aldrig varit med om. Det finns tillfällen då jag har behövt avvika tidigare och helt enkelt bara lämnat rummet en dag eller två i förväg. Har aldrig hört något från dessa hotell annat än att slutfakturan ofta mailas ut på den ordinarie utcheckningsdagen.
 

mcleif

Medlem
Hvad skulle komme at ske, om du checker ud tidligere? Det sker ofte, at folk må forlade hotellet tidligere - eller forlænge opholdet.
Jeg ville gå i receptionen og checke ud på dagen, du skal forlade hotellet. Du kan også gå i receptionen for forhånd, og fortælle at du muligvis skal forlade hotellet tidligere, og om der er særlige omstændigheder i denne forbindelse. Det kan ingen andre en dem selv, jo fortælle med sikkerhed.
Du vil jo ikke være no-show, da du er checket ind på hotellet.

Jeg har selv checket ud tidligere flere gange af forskellige årsager. I Asien er eneste reaktion normalt, om jeg har været utilfreds med noget under mit ophold, siden jeg checker tidligere ud.
 
@jumbooze vad är det du oroar dig över/tänker kan gå fel? Är du intresserad av att få pengar tillbaka för oanvända nätter? Att få poäng för oanvända nätter verkar du inte bry dig om; men du bör/lär få poäng för de nätter du betalar för - vare sig du checkar ut tidigare eller inte.

Jag har bokstavligen aldrig varit med om något problem i samband med tidig utcheckning, eller ens kommit på tanken på att bara knalla iväg några dagar tidigare utan att meddela front desk (what?? var det ett skämt?). Det ska vara ett udda hotell som inte har enkla och klara rutiner för gäst som checkar ut tidigare än bokat.

Exakt så skulle jag göra. aktivera DND också för att minimera risker.
Kanske rentav inte kolla mejlen på flera veckor för att vara på den säkra sidan...
 

Tonton

Medlem
@jumbooze vad är det du oroar dig över/tänker kan gå fel? Är du intresserad av att få pengar tillbaka för oanvända nätter? Att få poäng för oanvända nätter verkar du inte bry dig om; men du bör/lär få poäng för de nätter du betalar för - vare sig du checkar ut tidigare eller inte.

Jag har bokstavligen aldrig varit med om något problem i samband med tidig utcheckning, eller ens kommit på tanken på att bara knalla iväg några dagar tidigare utan att meddela front desk (what?? var det ett skämt?). Det ska vara ett udda hotell som inte har enkla och klara rutiner för gäst som checkar ut tidigare än bokat.


Kanske rentav inte kolla mejlen på flera veckor för att vara på den säkra sidan...


Alltså Hilton tar ut Early Departure fees på vissa hotell. Det är ju det man är orolig för. Utöver det så får man då inte poäng/stays för de nätter man inte där där.

Här kan du läsa Hilton T&C: Hilton Reservation Rules and Restrictions

Här kan du läsa en FlyerTalk-tråd om det: Early Departure Fee - FlyerTalk Forums

Här kan du läsa en recension från en som råkat ut för det: Early departure fee - seriously??? - Review of DoubleTree by Hilton Hotel Downtown Wilmington - Legal District, Wilmington - TripAdvisor

Så nej, man bör inte få poäng för de nätter man betalar för. Snarare kan det bli så att man bor färre nätter men får betala mer samt får mindre poäng!
 

jumbooze

Medlem
Hej,
Lite återkoppling, jag sprang ut bakvägen;)

Nej, till slut så vägde jag för och nackdelar och tänkte jag behövde säkerställa att betalningen för det jag satt på rummet blev rätt så jag checkade ut när jag väntade på shuttle och mycket riktigt så hade de rört till notan och satt upp fel saker på den.
( frukost fast jag valt Diamond förmån frukost)
 
Alltså Hilton tar ut Early Departure fees på vissa hotell. Det är ju det man är orolig för. Utöver det så får man då inte poäng/stays för de nätter man inte där där.

Här kan du läsa Hilton T&C: Hilton Reservation Rules and Restrictions

Här kan du läsa en FlyerTalk-tråd om det: Early Departure Fee - FlyerTalk Forums

Här kan du läsa en recension från en som råkat ut för det: Early departure fee - seriously??? - Review of DoubleTree by Hilton Hotel Downtown Wilmington - Legal District, Wilmington - TripAdvisor

Så nej, man bör inte få poäng för de nätter man betalar för. Snarare kan det bli så att man bor färre nätter men får betala mer samt får mindre poäng!
Inga av de exemplen verkar ju styrka att man kan få betala mer för att man checkar ut tidigt? Är det inte det vi diskuterar?
 

Tonton

Medlem
Inga av de exemplen verkar ju styrka att man kan få betala mer för att man checkar ut tidigt? Är det inte det vi diskuterar?

Länk 1 (Hilton T&C): "Should you depart early prior to the departure date confirmed for any reason, hotels may impose an early departure fee." Fee = avgift = betala mer. Min erfarenhet tyder på att det allt som oftast är 50% av en natt.

Säg att du har en 5-nätters bokning:
natt 1. 100 USD
natt 2. 100 USD
natt 3. 100 USD
natt 4. 100 USD
natt 5. 100 USD

Du kan inte mitt i din vistelse avboka din bokning och få tillbaka pengarna. Således har du redan låst upp dig till 500 USD. lämnar du exmpelvis efter tredje natten så kan du åka på en early departure fee. Den blir då i detta exemplet 50 USD. Således blir din slutnota 550 USD trots att du bara bor på hotellet i tre nätter.
 
Toppen