Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Trevlig ny bekantskap för att kicka gång helgen

Visa bifogad bild 107916
Inspirerades av valet och öppnade 2002 från Fleury. Väldigt fin och mogen med inslag av torkad frukt, fortfarande hög syra och bra längd i smaken. Störde mig initialt lite på att det malolaktiska men när den fick lite luft så var det inte lika påtagligt. Bra köp för några år sedan för €40, den kostade då också kring femhundringen i Sverige men nu 700 vilket gör det mer tveksamt om det är bra värde för pengarna.
DAC21F10-B263-4BEF-94D1-9D949EEFDEE2.jpeg
 
GossetGM1999.jpg

Börjar bli dags att tulla lite oftare i källaren inser man när denna gynnare öppnas, finns fortfarande en del små fina bubblor av de friskare slaget. Gult äppligt med tydligt inslag av oxidation men som sagt en viss fräschör kvar vilket gör att vinet fortfarande är klart drickbart, hade varit att föredra att poppa den för ett par tre år sedan men det är ju lätt att säga nu :)
Ändå roligt att dricka saker med viss ålder, blir trots allt en annorlunda upplevelse och med sikromstoast kommer detta att bli en bra lördag eftermiddag.
 

GOTBound

Medlem
F2944CBE-4B2B-423E-BB7F-64EA482E15EB.jpeg
Special Club Hervieux-Dumez 2014.

Mycket trevlig, mjuk och rund, citrus, påminner lite om riesling i smaken. Överlag väldigt trevligt vin!

Vinet passade utmärkt till kvällens Bun Thit från vår favorit Vietnames, jag kostade på mig en extra biltur för att stödja dem nu i de svåra tiderna.

EK

EDIT: nu är bilden med...
 

MTheC

Medlem
Jag provade Launois 2012 häromdagen med. Måste säga att den är mycket trevlig. Ganska lik H-D 2012 jag provade nyligen. Även lik den årgångslösa, men bättre på nåt sätt.

Visa bifogad bild 107937
Om den håller en utvecklingskurva ens i närheten av 2008 (riktigt bra år men tror att 2012 också kommer vara bra, inte samma klass) så skulle jag förespråka att hålla på den några år till - tror att den vinner en hel del på det.
 
Köpte Duval-Leroy Rose på catawiki i helgen för totalt 347kr/flaskan (4st) . Får anses som ett fynd tycker jag. Rekommenderar er denna auktions-app för lite udda fynd ibland. Oftast mycket billigare än bukowskis.
 
Köpte Duval-Leroy Rose på catawiki i helgen för totalt 347kr/flaskan (4st) . Får anses som ett fynd tycker jag. Rekommenderar er denna auktions-app för lite udda fynd ibland. Oftast mycket billigare än bukowskis.
Är det privatpersoner som säljer där?

Finns Dompa 2008 för 100 EUR vilket känns lite fishy.....
 
Toppen