Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Lunch på Pontus lounge men tar mig ett glas från listan från restaurangen istället. 2007 är definitivt bra att dricka nu, lagras nog fint i flera år till men riktigt bra nu. Årets bästa glas champagne hittills.
IMG_20200124_131623.jpg
 

MTheC

Medlem
OK! Bollinger Grand Anne 2008 då? Har läst att den släpps globalt nånstans i April, gäller det samma med den då att alla 2007or behöver ta slut innan de tar 2008orna?

Och sen nu till den stora frågan om när dessa ska drickas, ni som har 2008or liggandes, av diverse sorter och hus, har ni börjat dricka dem eller väntar ni på att den vassa syran ska trubbas av lite?
Jag försöker hålla på dem, har i vissa fall där jag varit förutseende köpt en låda som jag skickat på långförvaring och sen 3-6 flaskor till som jag försöker öppna för att se hur de utvecklas. Många är trevliga att dricka nu men tror att de fortsätter utvecklas fint, den som varit mest färdig att dricka av de jag har gjort det med var Louis Roederer Rosé 2008.

Testade för övrigt en Bollinger La Grande Année 2008 förra året och tyckte att den var bra men min bedömning är att den kommer utvecklas fantastiskt så tror inte jag kommer öppna nästaf förrän om tidigast 5 år.
 

MTheC

Medlem
Drack Pommery ikväll, har inte tidigare varit särskilt förtjust i den men tyckte faktiskt den var avsevärt bättre än vid tidigare tillfällen. Den hade trevlig brödighet i doften och smakmässigt lite gula äpplen med vissa brioche toner och väldigt mjuk munkänsla. Kommer kanske inte bli min nya favorit men klart positivt överraskad.
IMG_20200128_191256.jpg
 
Toppen