Senaste nytt

CDON Sas Amex Classic 30k eurobonuspoäng

Du har ringat in startdatumet för den faktura som avser perioden 7/5 till 6/6. Vet inte vad det skulle ha med "upprättades" att göra.

Min absolut första fakturaperiod avser 3:e oktober till 3:november. Den tredje oktober hade jag dock inte ens ansökt om kortet, än mindre fått det. Välkomstmail från Amex med uppmaning att aktivera kortet fick jag 21 oktober och den första transaktionen gjordes den 25 oktober.

Så du menar att jag skulle ha en faktura som omfattar en period då jag inte hade något beviljat kort? Mycket möjligt. Jag var dock övertygad om att detta var datumet för när mitt kort skapades. Men om så inte är fallet, vad är detta datum och hur kom man fram till att första fakturan skall börja räkna fr o m det datumet?
 

Delayed

Medlem
Så du menar att jag skulle ha en faktura som omfattar en period då jag inte hade något beviljat kort? Mycket möjligt.
Jag är då i varje fall rätt säker på att det är/var så för mig. Även om mitt minne skulle svika mig så känns det i mitt fall rätt osannolikt att mitt kort skulle ha skapats den 3:e oktober men att jag skulle ha testat det för första gången mer än tre veckor senare.

Jag var dock övertygad om att detta var datumet för när mitt kort skapades.
Ja så kan det naturligtvis vara för dig men det betyder inte nödvändigtvis att det är så för alla.

Men om så inte är fallet, vad är detta datum och hur kom man fram till att första fakturan skall börja räkna fr o m det datumet?
Jag har ingen aning om hur Amex bestämmer vilken faktureringsperiod/faktureringsdatum olika kortinnehavare ska ha. Vet inte heller om det finns någon koppling mellan faktureringsperiod/faktureringsdag och när ansökan gjordes/beviljades eller när kortet skapades. Vore jag Amex skulle jag nog försöka sprida faktureringsperiod/faktureringsdag så jämt som möjligt för att jämna ut belastningen på kundtjänst, då jag antar att många samtal förorsakas av fakturan. Sen har jag för mig att man kan ändra faktureringsperiod/faktureringsdag om man exempelvis föredrar att ha den i slutet av månaden.

Eurocard exempelvis verkar alltid ha faktureringsperiod ca 15:e till 15:e med betalning "den sista" så någon självklar koppling mellan "start av medlemskap" och faktureringsperiod tror jag inte man ska förutsätta.
 

jumbooze

Medlem
Hur tänker ni som har haft detta och triggat erbjudandet nu hur snabbt säger ni upp kortet?
Eller kommer ni ha kvar kortet ett tag? Funderar på att byta det till ett till Elite kort.
 

Delayed

Medlem
Din faktura skapas den 2:a varje månad (om du ansökt om ett kort efter den 12/6-2018).

Tack! Detta stämmer ju väl med:
Min absolut första fakturaperiod avser 3:e oktober till 3:november. Den tredje oktober hade jag dock inte ens ansökt om kortet, än mindre fått det. Välkomstmail från Amex med uppmaning att aktivera kortet fick jag 21 oktober och den första transaktionen gjordes den 25 oktober.
Antagligen ansökte jag runt 15/10. Fick kortet runt 20/10. Använde det första gången 25/10. Fakturan skapades 3/11 och omfattade perioden 3/10 till 3/11.

Det förklara dock inte @Mattias Holmén bild där hans startdatum verkar vara den 7:e i varje månad.

Bilden är från AMEX iOS app.

I min app stämmer det bättre med det @mry beskriver:
Screenshot from 2019-12-19 07-18-48.png



Vän av ordning kan tycka att detta är helt OT men jag tycker nog ändå att vi har rett ut så pass att vi ganska säkert kan konstatera att man inte bara genom tillgänglig information från fakturor med mera kan säga exakt när ens "tremånadersperiod" startar eller kanske väsentligare, när den slutar.

Mitt råd kvarstår. Är det viktigt att veta exakt när sista datumet i perioden infaller, ring Amex, fråga och skriv upp vem ni får besked av.
 

Axxo

Medlem
Hur tänker ni som har haft detta och triggat erbjudandet nu hur snabbt säger ni upp kortet?
Eller kommer ni ha kvar kortet ett tag? Funderar på att byta det till ett till Elite kort.


Jag uppgraderade till Preimum efter bara ett par dagar då jag triggade kortet direkt. Inga konstigheter.
 

J S

Medlem
Hur tänker ni som har haft detta och triggat erbjudandet nu hur snabbt säger ni upp kortet?
Eller kommer ni ha kvar kortet ett tag? Funderar på att byta det till ett till Elite kort.

Tänkte nog behålla kortet och eventuellt lägga lite spend i slutet på året om det passar att få en Europa 2-4-1. Drar inte in tillräckligt mycket poäng för att kunna utnyttja elite-förmånen med 2 2-4-1 i världen så möjligtvis kan det vara värt en EU-voucher.
 

Veron

Medlem
Angående faktureringsperiod så kan man välja det hos amex. Bara haft mitt en dryg månad och fått en faktura för perioden 3/11-2/12. Den har förfallodatum 27/12.

Jag ringde kundtjänst förra veckan och då ville han fråga mig som ny kund om jag hellre ville ha förfallodatum den sista varje månad. Då ändras också spendperioden till den 7:e varje månad menar jag han sa.

Så tror inte man kan utläsa startdatum för kortet utifrån det för jag fick inte mitt kort söndag den 3/11.
 
Toppen