Senaste nytt

"Byte" i Shanghai efter awardresa

varva77

Medlem
Jag har en SAS-awardresa till Shanghai men skall/vill vidare till Seoul samma dag. Detta är ju egentligen aldrig att rekommendera när det är separata biljetter men jag tycker det är värt att chansa för att slippa spendera ytterligare en/halv dag med menlös dötid för att ta mig vidare.

Har någon erfarenhet vad som skulle vara bästa alternativet med tanke på eventuella terminalbyten, bagagehantering, immigration, loungevistelser etc? Finns en hel del Skyteamalternativ men även ett mindre antal Asiana. Vad skulle ni säga är marginalen man behöver? Landar 10:55 på PVG och skulle eventuellt kunna klara mig med handbagage men helst inte. Har ingen status på Skyteam men på Star Alliance så väntetid skulle kunna spenderas i lounge om man håller sig inom dem.
 

Traveller

Medlem
Om du kommer in med SAS och åker vidare med Skyteam så får du snällt byta terminal för de flesta alternativ. Varför har du inte en award hela vägen till Seoul med t.ex Asiana om du vill flyga via SHA? Om du väljer att flyga vidare så rekommenderar jag dig att inte välja något av de skyteamalternativ som finns (utom Korean Airlines) då de flesta är Kinesiska och serviceutbudet klart lägre än jämförbara *alliance eller one world. Men, om du har fler poäng att använda så byt till Asiana och fortsätt din resa.
 

Dr. Miles

Expert
Vad skulle ni säga är marginalen man behöver?
Minst 4 timmar skulle jag säga. Helst mer.
Behöver du att byta terminal skulle jag föreslå minst 6 timmar.

Vill du inte ha långa meningslösa väntetid (enligt dig) i Shanghai, skulle jag rekommendera dig att boka allt som en biljett. (= bonusresa hela vägen)
 

agehall

Medlem
Separata awardbiljetter => minst ett dygn där du byter.

Problemet är att ifall något händer och din flight ställs in, så kan du snabbt bli bortåt ett dygn försenad.
 

varva77

Medlem
Tackar för tipsen, vet att det är oklart varför jag inte bokat till Seoul direkt men kom på detta långt i efterhand (tänkte ta några dagar i Shanghai på vägen hem) och SAS-metall är ju billigare i poäng men det kanske är värt om det finns några platser. Får kolla runt eller chansa ordentligt...
 
Toppen