Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Taggen

Medlem
Hur arbetar BRA med transfers idag? Jag har själv aldrig haft transfer på Bromma flygplats så jag har ingen uppfattning om hur vanligt det är.
Vad jag förstått från personer jag träffat som flög VXO-UME med byte i Bromma så har det ultrakorta transfertider på en del flyg. Jag har fått nämnt för mig så korta transfer tider som 10-15 min, dvs att du i princip promenerar av din flight och går till nästa utan att ens passera terminalen.
 

mha321

Medlem
Helt rätt, fast problemet har varit att de två benen inte kan få ihop ekonomin var för sig, utan de behöver varandra.
Prisfråga. "Sverigeflyg-delen" har ju på de flesta sträckor ingen konkurrens, så de kan nog klara betydligt mer. Jet-delen flög väl i princip enbart på sträckor där det fanns ganska hård konkurrens om man räknar STO som destination och inte ARN/BMA.

Vad jag förstått från personer jag träffat som flög VXO-UME med byte i Bromma så har det ultrakorta transfertider på en del flyg. Jag har fått nämnt för mig så korta transfer tider som 10-15 min, dvs att du i princip promenerar av din flight och går till nästa utan att ens passera terminalen.
Aldrig flygit med byte där själv heller (däremot halvkorta byten BMA-ARN, vilket blri den riktigt kassa effekten av att "sverige-flyg-delen" flyger på BMA men det finns nästan noll utrikesanslutningar där -- resultatet blir taxitransfer till den riktiga flygplatsen), men har noterat mycket korta tider.

Det är väl det som också är anledningen att man pratar om att "arlanda klarar inte av att ta hand om trafiken från bromma i rusningstid". Just i rusning har de extremt "bankade" avgångar just för att få korta transfers, vilket leder till väldigt många rörelser på väldigt kort tid.

(Däremot tror jag nog du måste in och vända i terminaldörren för att få ditt boardingpass scannat nuförtiden. Tycker mig sett andra göra det. Men det kan såklart vara olika.)
 

henrik l

Medlem
Hur arbetar BRA med transfers idag? Jag har själv aldrig haft transfer på Bromma flygplats så jag har ingen uppfattning om hur vanligt det är.

Nu är det ett tag sedan jag flög men på UME-BMA-GOT, eller om det var MMX, satt man kvar i planet medan pax gick av och på. Var mycket snabbt och smidigt
 

henke12

Medlem
BRA har väl I princip stått på två ben. Dels gamla Malmö aviation vara koncept var Bromma. Dels gamla Sverigeflyg, vara koncept var att flyga på småflygplatser dit de stora bolagen inte brydde sig.

Bort med jet slår väl rejält lot den första men knappast mot den andra, där har det ju alltid varit prop.

Några andra poänger än de två har väl BRA i princip inte haft?

Ett ben har även _varit_ fullservice, allt ingår! Från bagage till mat ombord!

Hur arbetar BRA med transfers idag? Jag har själv aldrig haft transfer på Bromma flygplats så jag har ingen uppfattning om hur vanligt det är.
Det är skapligt mycket transfer, även en hel del transfer till BRU+HEL (SN+AY) och vidare ut i världen.


Nu är det ett tag sedan jag flög men på UME-BMA-GOT, eller om det var MMX, satt man kvar i planet medan pax gick av och på. Var mycket snabbt och smidigt
Stämmer, UME-GOT gick 4 av 5 turer från Umeå(vardagar) som transit där passagerarna fick sitta kvar ombord! UME-MMX har alltid varit transfer där de fick kliva av och byta flygplan
 

mha321

Medlem
Ett ben har även _varit_ fullservice, allt ingår! Från bagage till mat ombord!
Det stämmer absolut att de har haft det, men det är knappast det som man har stått på. Det är nog inte många som valt dem av anldningen att man får mat(ish) ombbord. Det är en trevlig touch, men särskilt på så korta flighter så är det BMA som drivit, inte maten.
 

maswan

Medlem
Det stämmer absolut att de har haft det, men det är knappast det som man har stått på. Det är nog inte många som valt dem av anldningen att man får mat(ish) ombbord. Det är en trevlig touch, men särskilt på så korta flighter så är det BMA som drivit, inte maten.

Jag känner folk som alltid tittade efter BRA/MA först från Ume efter det att SAS slutade med frukost till alla på morgonen. Det gick över efter några år, men det verkade vara en populär attityd (speciellt att undvika "snål-SAS") så även om det kanske inte var det stabilaste benet så verkade det inte obetydligt heller.
 

Jönsson

Medlem
Jag känner folk som alltid tittade efter BRA/MA först från Ume efter det att SAS slutade med frukost till alla på morgonen. Det gick över efter några år, men det verkade vara en populär attityd (speciellt att undvika "snål-SAS") så även om det kanske inte var det stabilaste benet så verkade det inte obetydligt heller.
Vet de som först kollade på BRA/MA för att priserna var lägre där. Inget annat. Låg sedan SAS priser lägre på någon avgång så valde man istället SAS.
 

LPC123

Medlem
Jag har fått höra från två olika anställda på BRA att planen är att lägga ner BRA. Man har tydligen planen att långsamt avveckla hela bolaget. Om detta är sanning låter jag vara osagt men nu har jag fått höra det från två olika anställda på BRA. undra vad som händer med Bromma då?
 

Fredrik

Medlem
Då händer det som ändå skulle hända med Bromma.

Om det här stämmer låter det som att BRA:s ägare ändå inte ser någon långsiktig överlevnad för bolaget, förmodligen för att de inte kommer få Arlanda att funka, och då passar på att avveckla själva.
 
Toppen