Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Agö

Medlem
Tänkte bara förtydliga för alla att det i nuläget handlar om ett varsel. Inga personer har sagts upp ännu. Det görs först efter förhandlingar med facket. I många fall så brukar man i slutänden säga upp ett färre antal än vad man varslat.
Japp. Här handlar det ju dock om att man gör sig av med en viss verksamhet - dvs. flygplan i en given kategori och all personal som är specifikt knuten till den verksamheten, som det verkar i syfte att istället införa wetlease. Så i just det här fallet talar nog det mesta för att det inte blir annat utfall än att uppsägningar följer varsel.
 

mha321

Medlem
Japp. Här handlar det ju dock om att man gör sig av med en viss verksamhet - dvs. flygplan i en given kategori och all personal som är specifikt knuten till den verksamheten, som det verkar i syfte att istället införa wetlease. Så i just det här fallet talar nog det mesta för att det inte blir annat utfall än att uppsägningar följer varsel.
Kan väl möjligen vara någon deal där personalen får gå över till en wetlease-operatör, som en del av ett avtal. Inklusive omskolning på någon ny flygtyp (för det finns väl knappast wetleast-operatörer som flyger eller vill börja flyga gamla Avro?)
 

Agö

Medlem
Kan väl möjligen vara någon deal där personalen får gå över till en wetlease-operatör, som en del av ett avtal. Inklusive omskolning på någon ny flygtyp (för det finns väl knappast wetleast-operatörer som flyger eller vill börja flyga gamla Avro?)
Så kan det säkert bli men de är ju fortfarande uppsagda då och väck från BRAs böcker s.a.s.
 

doc

Medlem
Jag slutade i princip flyga BRA när de slutade vara Malmö Aviation. Jag förklarade för dem att de må vara BRA nu, men de var bättre förr. ATR till Umeå tar 1:25 att flyga istället för 55 min i en RJ100 och en fullstor handbagageväska rymmer man ju inte heller. Att de nu enbart kommer flyga ATR tror jag är en miss om de vill behålla affärsresenärer. De skulle inte sagt upp avtalet om att köpa CS100/A220. Med nya fräscha (och snabba) plan och utan övrig serviceförsämring hade jag säkerligen fortsatt flyga med dem.
 

ulagun

Medlem
Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.

Hur gör de sig av med dem? Går de att sälja, eller återstår bara att skrota dem (reservdelar)
Finns väl inget bolag i civiliserade världen som flyger med dessa uråldriga (men trevliga)maskiner längre?
 
Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.
Du ligger nog inte långt ifrån sanningen, gissar jag.

Tror också stenhårt på att flygskatten kom väldigt lämpligt för bolaget i en tid då det redan ryktades om att man inte visste om man kunde fullfölja ordern på C-series. Perfekt att skylla allt på flygskatten och vinna lite gratis PR.
 

apknug

Medlem
Du ligger nog inte långt ifrån sanningen, gissar jag.

Tror också stenhårt på att flygskatten kom väldigt lämpligt för bolaget i en tid då det redan ryktades om att man inte visste om man kunde fullfölja ordern på C-series. Perfekt att skylla allt på flygskatten och vinna lite gratis PR.
Fast var framgår det att det är flygskatten som är anledningen till att de slutar flyga jet?
 
Toppen