Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Agö

Medlem
Tuffa tider för inrikesflyget för all del. Vet inte om jag skulle klassa linjer med 1,3 respektive 1,1 miljoner resenärer som helt döda dock.
Nej men absolut, siffrorna finns alltjämt där. Men konkurrensen gör att någon kommer att kasta in handduken. Och stalltipset är att det blir BRA Flyg som denna tråd handlar om. De ligger, s.a.s., helt fel i tiden och detta varsel är ju skapligt omfattande. Och rimligtvis är det inte övriga flygbolag som lyckas plocka upp resterna.

Kan för övrigt tipsa om nedan smått desperata "hvidbog" från de danska flygplatserna som kom i veckan. Spännande läsning för den som är intresserad av regionalpolitik och inrikesflyg.

https://cph-prod-cdn.azureedge.net/...ph_vibinderdanmarkbedresammen_publikation.pdf
 

Plus

Medlem
Att någon får kasta in handduken och att denna någon är BRA, det är jag helt enig i.
Släpper de Göteborg först?

Tror att varslet är början på slutet för BRA. Går de över till wet lease?
 

fred80

Medlem

intuition

Medlem
Varför är dessa linjer döda tror du? Jag flyger regelbundet Got - Arn och anser det som ett mycket bättre alternativ än tåget. Nyfiken på din motivation bara?
Precis. Den som tycker tåget mellan STO-GOT är ett bra alternativ har aldrig hamnat bakom Alingsåspendeln...
Det är iaf min erfarenhet. Är snabbtåget mer än 5 minuter sent åker man sista 3 milen i snigelfart eftersom det inte finns spår tillräckligt för att köra om. Tror aldrig att jag har rest STO-GOT med tåg och kommit fram i tid.
 

LPC123

Medlem
Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:

- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.

- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.

- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.

- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.

Jag håller med dig till viss del men inte fullt ut. Tåget är den dagen man kan lita på att komma fram på utsatt tid ett bra substitut och tiden är ungefär den samma då. Men än så länge är det rena lotteriet att åka tåg och jag har inte råd att missa viktiga möten i Stockholm pga att det är signal fel eller rälsbrott när jag ska till Stockholm. I Danmark flygs det ju en del fortfarande både Ålborg och Århus. Dit åker jag också en del. Kan flyga direkt från Gbg till Århus med Sunjet men det kostar skjortan så oftast blir det via Köpenhamn. Miljö tänket talar för tåg till Stockholm och där behöver flyget agera snabbare med nya bränslen etc för att överleva då främst på inrikes.
Ja jag vet inte men jag flyger hellre och det gör mina kollegor också. Kanske är lättare att motivera flyget i en multinationell koncern där det flygs generellt mycket än i ett mindre bolag?
 

Jönsson

Medlem
Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:

- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.

- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.

- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.

- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.
Förbaskat vettigt inlägg. Kan inte annat än hålla med.
 

Jönsson

Medlem
Jag håller med dig till viss del men inte fullt ut. Tåget är den dagen man kan lita på att komma fram på utsatt tid ett bra substitut och tiden är ungefär den samma då. Men än så länge är det rena lotteriet att åka tåg och jag har inte råd att missa viktiga möten i Stockholm pga att det är signal fel eller rälsbrott när jag ska till Stockholm. I Danmark flygs det ju en del fortfarande både Ålborg och Århus. Dit åker jag också en del. Kan flyga direkt från Gbg till Århus med Sunjet men det kostar skjortan så oftast blir det via Köpenhamn. Miljö tänket talar för tåg till Stockholm och där behöver flyget agera snabbare med nya bränslen etc för att överleva då främst på inrikes.
Ja jag vet inte men jag flyger hellre och det gör mina kollegor också. Kanske är lättare att motivera flyget i en multinationell koncern där det flygs generellt mycket än i ett mindre bolag?
Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.
 

LPC123

Medlem
Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.

Eller åkt mycket tåg och blivit hårt drabbad av långa förseningar.
 
Toppen