Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Ricci

Medlem
Då händer det som ändå skulle hända med Bromma.

Om det här stämmer låter det som att BRA:s ägare ändå inte ser någon långsiktig överlevnad för bolaget, förmodligen för att de inte kommer få Arlanda att funka, och då passar på att avveckla själva.
Frågan är om ägarna vill sälja bolaget eller bara låta det långsamt tyna bort.
 

NotRyan

Medlem
Jag tror att det bästa BRA kunde göra om man vill fortsätta existera är att försöka komma med i Oneworld. Frågan är hur det skulle fungera att operera från Bromma, men Arlanda T2 skulle vara ett bra alternativ, givet att det som fungerar i Göteborg med gemensam terminal för domestic/Schengen även skulle fungera i Stockholm. Då skulle dom kunna ta en del transfer till AY/BA/IB/QR (även om nu QR kör från T5). Det skulle även ge dom en starkare ställning gentemot SK.
 

Plus

Medlem
Jag tror att det bästa BRA kunde göra om man vill fortsätta existera är att försöka komma med i Oneworld. Frågan är hur det skulle fungera att operera från Bromma, men Arlanda T2 skulle vara ett bra alternativ, givet att det som fungerar i Göteborg med gemensam terminal för domestic/Schengen även skulle fungera i Stockholm. Då skulle dom kunna ta en del transfer till AY/BA/IB/QR (även om nu QR kör från T5). Det skulle även ge dom en starkare ställning gentemot SK.

Skulle inte T3 även kunna fungera åt BRA?
De borde väl ivara i jämförbar storlek med Skyways (när de var som störst)?
 

Ricci

Medlem
Helt klart skulle BRA tjäna på att gå med i OW dock är de väl lite för små för det?
Nåsta år står de alltså utan jetmaskiner och kommer förlora en businessvolym.
Ärligt talat så tror jag inte de är kvar på marknaden om 2-3 år om nu inget annat händer t ex uppköp etc...
 

NotRyan

Medlem
Det är synd. Jag har alltid sett Per G. Braathen som en bra och seriös aktör. Tyvärr tror jag inte SAS kommer att rädda honom den här gången. Dom nog varken kan, vill eller får göra det...
 

Taggen

Medlem
Det är synd. Jag har alltid sett Per G. Braathen som en bra och seriös aktör. Tyvärr tror jag inte SAS kommer att rädda honom den här gången. Dom nog varken kan, vill eller får göra det...
De kan slå ihop sig med Wideroe och bilda Nordens största regionalbolag och så kastar de in Norra i det paketet också så får de ett intressant nätverk.
 

fcx

Medlem
Jag tror att det bästa BRA kunde göra om man vill fortsätta existera är att försöka komma med i Oneworld. Frågan är hur det skulle fungera att operera från Bromma, men Arlanda T2 skulle vara ett bra alternativ, givet att det som fungerar i Göteborg med gemensam terminal för domestic/Schengen även skulle fungera i Stockholm. Då skulle dom kunna ta en del transfer till AY/BA/IB/QR (även om nu QR kör från T5). Det skulle även ge dom en starkare ställning gentemot SK.

Eller uppköpta av KLM och kombinera inrikes med matartrafik.
 

Plus

Medlem
De kan slå ihop sig med Wideroe och bilda Nordens största regionalbolag och så kastar de in Norra i det paketet också så får de ett intressant nätverk.
Du är inne på något intressant där.

Både Wideroe och BRA har samarbete med Finmair.
Säg att BRA (väldigt hypotetiskt) skulle komma till ARN. Då skulle de kunna nyttja FI till både HEL samt till Bergen och därmed få tillgång till det norska nätverket.
 

NotRyan

Medlem
Du är inne på något intressant där.

Både Wideroe och BRA har samarbete med Finmair.
Säg att BRA (väldigt hypotetiskt) skulle komma till ARN. Då skulle de kunna nyttja FI till både HEL samt till Bergen och därmed få tillgång till det norska nätverket.
Icelandair? Ett tips är att det är bra att försöka undvika förkortningar/koder, speciellt om man inte kan dom ;)
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Du är inne på något intressant där.

Både Wideroe och BRA har samarbete med Finmair.
Säg att BRA (väldigt hypotetiskt) skulle komma till ARN. Då skulle de kunna nyttja FI till både HEL samt till Bergen och därmed få tillgång till det norska nätverket.
Samtidigt är Wideroe väldigt tätt knutet med SAS och att de skulle närma sig OW/Finnair tror jag inte skulle gynna relationen med SAS dvs core business att vara matarbolag...
 
Toppen