Senaste nytt

Bröllop i fara pga Corona

crown

Medlem
Hej alla!

Skriver åt en vän som skall ha sitt bröllop i Filippinerna nu i början av Mars och de har hamnat i en tråkig situation pga. Corona-viruset. För några månader sedan så bokade de flyg Göteborg till Hong Kong (direkt via Lufthansa) och därifrån separat biljett från Hong Kong till Cebu (direkt via Cebu Pacific).

För någon vecka sedan kom beskedet att Cebu Pacific ställer in sina flygningar mellan Hong Kong och Cebu. Därefter blossade Corona-situationen upp och Filippinerna införde förbud mot att resa in om man varit i eller kommer via Hong Kong, Kina, Macau (och numera även Taiwan).

De är ett helt sällskap och åker ner 6-7 personer totalt på denna bokningen. Lufthansa är totalt oförstående och vägrar göra något.

Vad gör man? Eller är det helt kört tror ni och bara köpa helt nya biljetter (och då kan troligen inte alla åka med)?

Som jag förstått det så har de föreslagit att Lufthansa kan boka om de till annan destination t.ex. Singapore så de uppfyller inresekraven till Filippinerna samt även frågat om det är möjligt att avboka biljetten med pengarna tillbaka. Men Lufthansa säger nej till allt som sagt.

Bruden (to be) ringde nyss igen och efter alla nej så bad hon bli kopplad till någon annan som kanske kunde hjälpa, men då bröts samtalet istället (troligen lade man på istället) och nu är hon så förstörd att hon bara känner mörker. Hon har senaste veckan ringt flera gånger men kommer som sagt ingenstans.
 

palmen

Moderator
Vilken tråkig situation. Tyvärr behöver man nog veta lite mer om biljetterna, vilken gate basis det är för att kunna titta upp villkor som gäller.

Är det billigaste ekonomi kan man dock gissa att de inte går att boka om eller få pengar tillbaka på om inte Lufthansa slutar flyga till Hong Kong.

Kanske går att testa att ringa Sverige-kontoret och se vad de kan göra.
 

Hachans

Medlem
Eftersom ni fått nej på ombokning av Lufthansa så antar jag era biljetter är oflexibla och då är det ingenting att göra så länge flygbolaget inte slutar flyga till Hong Kong. Och inte ens då är det säkert att de kommer vilja boka om er till en helt annan destination men ni får tillbaka pengarna iaf.

Så det är sura läropengar om genomgående biljetter och så kolla med försäkringsbolagen (både hem och kort) om det finns något att hämta där som ni kan använda för att boka om era biljetter.
 

jsn

Medlem
Kolla även om det finns lösningar typ HKG-XXX-CEB som kan var giltiga och prisvärda. Hänger förstås på om mellanlandning på HKG räknas som "varit i HongKong", men kan vara värt att kolla upp.
 

crown

Medlem
Vilken tråkig situation. Tyvärr behöver man nog veta lite mer om biljetterna, vilken gate basis det är för att kunna titta upp villkor som gäller.

Är det billigaste ekonomi kan man dock gissa att de inte går att boka om eller få pengar tillbaka på om inte Lufthansa slutar flyga till Hong Kong.

Kanske går att testa att ringa Sverige-kontoret och se vad de kan göra.

Billig och oflexibel ekonomi, så Lufthansa gör ju helt rätt enligt villkoren. Samtidigt tycker man att de borde kunna ha lite förståelse för situationen, men det är väl ett önsketänkande i mitt huvud. Hela syftet med resan upphör ju om de flyger på LHs biljett eftersom de då inte får ta sig in i Filippinerna på 14 dagar.

Eftersom ni fått nej på ombokning av Lufthansa så antar jag era biljetter är oflexibla och då är det ingenting att göra så länge flygbolaget inte slutar flyga till Hong Kong. Och inte ens då är det säkert att de kommer vilja boka om er till en helt annan destination men ni får tillbaka pengarna iaf.

Så det är sura läropengar om genomgående biljetter och så kolla med försäkringsbolagen (både hem och kort) om det finns något att hämta där som ni kan använda för att boka om era biljetter.

Jag ska dubbelkolla, men jag tror de redan kollat med de försäkringsbolag de har utan resultat.

Kolla även om det finns lösningar typ HKG-XXX-CEB som kan var giltiga och prisvärda. Hänger förstås på om mellanlandning på HKG räknas som "varit i HongKong", men kan vara värt att kolla upp.

Jag har försökt forska i det och min uppfattning har blivit att det spelar ingen roll ifall man varit inne i landet eller endast gjort transfer på flygplatsen tyvärr. Sedan även om man kör ett hopp någonstans så finns ju risken att man får frågan i immigration i Filippinerna eller en hälsodeklaration man får fylla i med samma fråga och då är det ju inte rekommenderat att ljuga. Så även om lösningen är finurlig så tror jag inte det är något att rekommendera. Men jag kanske har missuppfattat och att transfers via ett hopp är tillåtna?
 

mha321

Medlem
Billig och oflexibel ekonomi, så Lufthansa gör ju helt rätt enligt villkoren. Samtidigt tycker man att de borde kunna ha lite förståelse för situationen, men det är väl ett önsketänkande i mitt huvud. Hela syftet med resan upphör ju om de flyger på LHs biljett eftersom de då inte får ta sig in i Filippinerna på 14 dagar.
Tyvärr är deras svar nog, och lika så tyvärr helt korrekt, i det läget att om de faktiskt hade en Lufthansa-biljett till Filippinerna, så hade Lufthansa fixat ombokning. Men de har bara Lufthansa-biljett till Hongkong, och där är det inte några restriktioner. Hade de bokat Lufthansa hela vägen så hade det säkert blivit dyrare, men det är ju precis den typen av "försäkring" som man betalar för med genomgående biljett. För det mesta funkar det, men när det inte gör det så har man inget att hämta.

Enda chansen att hämta något där är nog som nämnts om det skulle bli restriktioner på själva Hong Kong och Lufthansa ställer in de flygen. Så om de bokar andra biljetter bör de hålla kvar de in i de sista, för om de ställs in bör de åtminstone få pegarna tillbaka isåfall. (Dumt att avboka tidigt om man ändå inte får något tillbaka)

Jag har försökt forska i det och min uppfattning har blivit att det spelar ingen roll ifall man varit inne i landet eller endast gjort transfer på flygplatsen tyvärr. Sedan även om man kör ett hopp någonstans så finns ju risken att man får frågan i immigration i Filippinerna eller en hälsodeklaration man får fylla i med samma fråga och då är det ju inte rekommenderat att ljuga. Så även om lösningen är finurlig så tror jag inte det är något att rekommendera. Men jag kanske har missuppfattat och att transfers via ett hopp är tillåtna?

Jag skulle definitivt inte chansa på det om jag inte var väldigt säker på att det vore OK. Risken är dessutom att även de reglerna ändras igen innan inresan, även om det är kort tid nu. Och absolut inte ljuga på en hälsordeklaration. Och det räcker ju att de kollar stämplarna i passet...
 

crown

Medlem
Ett alternativ är ju att förlägga bröllopet till Hong Kong och sedan ta bröllopsresan till Cebu någon gång i framtiden!?

Nu är ju bröllopet "bokat" i Filippinerna redan, så jag misstänker att det inte är speciellt enkelt att ändra på då mycket planering och förberedelser gjorts. Men helt klart en intressant tanke som jag inte alls tänkt på! Men skulle säga att köpa helt nya biljetter troligtvis står högre i kurs (för de som då kan åka).

http://immigration.gov.ph/images/News/2020_Yr/02_Feb/2020Feb05_Press-b.pdf

"Morente also said that passengers of flights coming from China and their Special Administrative Regions shall automatically be denied entry, including transit passengers." Dock passerar du väl inte HK Immigration om du är i transit på HKG, men det kan ju synas på andra sätt..

Ja, det är det jag läst och tolkat som att det är kört även med en lösning där man flyger t.ex. Hong Kong - Bangkok - Cebu. Jag skulle gissa att det minst förutsätter att man får ljuga om att man varit/passerat i Hong Kong och i värsta fall som du säger att de kanske kan se det och då blir det ännu värre. Så inget alternativ dessvärre.
 
Toppen