Senaste nytt

Barnfamiljer kommer behöva boka säten med Ryanair

Rebel

Medlem
Fast köper man biljetter på Ryanair vet man väl vad som ingår?

Inget???

Jag åker gärna Ryan när total priset är billigar än vanliga bolag. Men om alla tillägg till biljettpriset är like eller högre åker jag vanligt bolag.

Jag tror utmaningen är att Ryanair ser ett ökat antal familjer som inte får sitta tillsammans för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med platser bredvid varandra när den automatiska sittplatsallokeringen utförs. Det blir sedan ett himla liv ombord då föräldrarna kräver att få sitta bredvid sina barn (tror dessutom att barn under 12 måste sitta med målsman). Ombordpersonalen måste flytta på personer som i värsta fall betalat för sin sittplats och tjafs uppstår och den ultrasnabba turnaroundtiden hålls inte...
Men jag håller med om att det borde gå att göra smidigare även med automatik.
Samma historier utspelar sig ombord på alla andra flygbolag - kan påminna mig om minst två olika trådar här på BC där detta med att flytta på sig för att hålla ihop familjer diskuteras.

Hade Ryan inte försökt att tjäna mera pengar på att sälja speciella stolar så hade det inte vatit ett problem
Jag tror fortfarande att automatiken kan klara av att dela ut platser tlll barn och låta föreldrar sitta brevid. Det är ju bara att ge det till dom som bokar barnbiljet ungfär som när man bokar sin plats. Det är ju ingen kostnad för bolaget. Det är just bara att tjäna extra pengar. Då kan man likaväl höja priset ngt på alla biljetter för att nå det målet.
 

Rebel

Medlem
Deras affärsmodell bygger på att tjäna extra pengar från annat än själva flygbiljetter.
Gillar man inte deras affärsmodell så behöver man inte att flyga med dem. Det finns val för konsumenterna.

Tja det förstår jag, men jag vill påstå att om jag måste boka platsbilljett för extra pengar så är det del av billjet priset. Hade det varit frivilligt som Prio bording eller väska eller kaffe ombord. Ja då är det en extra kostnad jag kan välja. Det är skillnaden, ungefär som deras Eu2004/261 Tillägg de har på priset. Det kan du inte välja bort och det är inte en skatt.

Men deras flygförsäkring är ju valfri om du vill ha. Så det är ju inte en del av biljett priset utan mitt fria tillägg.

Reservering mot nga ändring Ryan har gjort sen jag åkte sist
 

Dr. Miles

Expert
Tja det förstår jag, men jag vill påstå att om jag måste boka platsbilljett för extra pengar så är det del av billjet priset. Hade det varit frivilligt som Prio bording eller väska eller kaffe ombord. Ja då är det en extra kostnad jag kan välja. Det är skillnaden, ungefär som deras Eu2004/261 Tillägg de har på priset. Det kan du inte välja bort och det är inte en skatt.

Men deras flygförsäkring är ju valfri om du vill ha. Så det är ju inte en del av biljett priset utan mitt fria tillägg.

Reservering mot nga ändring Ryan har gjort sen jag åkte sist
De som inte är barnfamilj behöver inte att betala platsavgift om man inte vill även i fortsättningen.
Det är snåla barnfamiljer (det finns barnfamiljer som betalar platsavgifter i förväg) som orsakade många problem ombord och förseningar enligt min uppfattning, så tycker jag att det är inget konstigt med att Ryanair vill ta betalt och förhindra eventuella problem.

Vill man sitta tillsammans med familjen finns det val. Antingen betalar man platsavgift eller åka med andra flygbolag som erbjuder fri platsbokning i förväg.
 

Rebel

Medlem
De som inte är barnfamilj behöver inte att betala platsavgift om man inte vill även i fortsättningen.
Det är snåla barnfamiljer (det finns barnfamiljer som betalar platsavgifter i förväg) som orsakade många problem ombord och förseningar enligt min uppfattning, så tycker jag att det är inget konstigt med att Ryanair vill ta betalt och förhindra eventuella problem.

Vill man sitta tillsammans med familjen finns det val. Antingen betalar man platsavgift eller åka med andra flygbolag som erbjuder fri platsbokning i förväg.
Du missar poängen doc. Även med Ryan köper man barnbilljett. Den är ngt billigare och man fyller hur gammal barnet är vid resan. Om jag i samma bokning köper X vuxna och Y barn så bör systemet veta att detta är en barn familj och sätta dem tillsammans. Systemet klarar ju av att sätt folk som har köpt plats och systemet vet hur många platser som finns. Det är ju bara att säga till systemet och ge kunder som köper barnbilljett tillsammans. Då är problemet löst. Att ta betalt för det är bara snålt. Och dumt för folk blir sura.

Om du nu vill hävda att de får en fördel mot kunder som inter betalar för att boka sin plats så javisst. Men Ryan sa att problemet var turn around time.
Jag tycker att det finns bättre sätt att lösa det än att öka bara vissa kunders pris och tvinga en grupp att betala mera.

Hade de inte börja sälja vissa stolplatser så hde problemet inte uppståt.
Man kan inte ha kakan och äta den

@NotRyan nu agumenterar jag mot Ryan :)
 

Dr. Miles

Expert
Du missar poängen doc. Även med Ryan köper man barnbilljett. Den är ngt billigare och man fyller hur gammal barnet är vid resan. Om jag i samma bokning köper X vuxna och Y barn så bör systemet veta att detta är en barn familj och sätta dem tillsammans. Systemet klarar ju av att sätt folk som har köpt plats och systemet vet hur många platser som finns. Det är ju bara att säga till systemet och ge kunder som köper barnbilljett tillsammans. Då är problemet löst. Att ta betalt för det är bara snålt. Och dumt för folk blir sura.

Om du nu vill hävda att de får en fördel mot kunder som inter betalar för att boka sin plats så javisst. Men Ryan sa att problemet var turn around time.
Jag tycker att det finns bättre sätt att lösa det än att öka bara vissa kunders pris och tvinga en grupp att betala mera.

Hade de inte börja sälja vissa stolplatser så hde problemet inte uppståt.
Man kan inte ha kakan och äta den

@NotRyan nu agumenterar jag mot Ryan :)
Jag förstår inte din poäng överhuvudtaget.

Ryanair ÄR snål och de tjänar pengar på allt extra.
Tycker man att de är snåla och illa om dem så behöver man inte att flyga med dem. Vad är problemet?
 

Agö

Medlem
Toppen