Senaste nytt

Bagageförsening vid hemresa

Canadien

Medlem
Man kan ju tycka att flygbolagen kunde göra som bilfirmorna, att man får en låneväska tills den riktiga kommer. Det finns ju ingen som lämnar sin bil på reparation som kräver att få köpa en ny bil ifall reparationerna tar 2-3 dagar extra, utan då får man en gratis lånebil.
 

Mr Basic

Medlem
- Jag ringde supporten och frågade om jag kunde köpa en ny väska då jag inte har någon bra väska för att använda på min tjänsteresa. De sa att det var skäligt då jag skulle resa dagen efter. Jag köpte därmed en ny väska för 2k dkr för min tjänsteresa.
Ursäkta en trög en, vilken support ringde du som sa att det var skäligt att köpa en ny väska? :rolleyes:
 

Pho

Medlem
Man kan ju tycka att flygbolagen kunde göra som bilfirmorna, att man får en låneväska tills den riktiga kommer. Det finns ju ingen som lämnar sin bil på reparation som kräver att få köpa en ny bil ifall reparationerna tar 2-3 dagar extra, utan då får man en gratis lånebil.

Man skulle ju också kunna tänka sig att det är rimligt att anta att man har mer än en resväska hemma om man nu har resor som ligger så tätt inpå varandra.
Jag utgår ifrån att det är detta som försäkringsbolagen tänker när de säger att de inte ersätter försenat bagage på hemresan...
 

Hachans

Medlem
Man skulle ju också kunna tänka sig att det är rimligt att anta att man har mer än en resväska hemma om man nu har resor som ligger så tätt inpå varandra.
Jag utgår ifrån att det är detta som försäkringsbolagen tänker när de säger att de inte ersätter försenat bagage på hemresan...

Javisst är det så. De förväntar sig att man har grejer hemma, om det inte är något unikt eller dyrt som du måste ha.
 
För att bli ersatt för något så måste du visa att du lidit skada av det.

Kan du bevisa att du led någon skada av att du inte hade Rimowaväska gentemot billigaste från Clas Ohlson under din enda resa du gjorde med din väska?

Hade din kostym kommit bort och du ska på affärsresa. Det är rimligt att köpa nytt. Tiger för hur mycket pengar som helst? Knappast. Dressmannkostym - möjligen. Kanske hade du inte kunnat gå på mötet utan kostym, men en skitdyr behövs knappast.

Förlåt, men det är ju en sån attityd som gör att vi inte kan ha fina saker. Min/maxandet hela tiden som gör att premier går upp och förmåner försvinner.

Jag delar din åsikt angående utnyttjande av förmåner/ersättningar till absurdum.

Om jag hade fått/köpt en Clas Ohlsson väska så hade den blivit nyttjad en endaste gång.
Bättre då o köpa något som jag skulle använda i framtiden tänker jag.
 

Hachans

Medlem
Jag delar din åsikt angående utnyttjande av förmåner/ersättningar till absurdum.

Om jag hade fått/köpt en Clas Ohlsson väska så hade den blivit nyttjad en endaste gång.
Bättre då o köpa något som jag skulle använda i framtiden tänker jag.

Jag håller med dig i princip av ideologiska skäl. Men det är ju inte bolagets roll att förse dig för framtida behov.
 

Daichan77

Medlem
Ursäkta en trög en, vilken support ringde du som sa att det var skäligt att köpa en ny väska? :rolleyes:

Jag ringde vanliga supporten, dock är jag diamant men vet inte om man hamnar hos någon speciell person/avdelning.

Har blivit en del jobb så jag claimade inte förrän i onsdags. Vi får la se hur det går ^.^

För övrigt har jag haft extrem otur de senaste vändorna men ett flertal förseningar samt en rundtur till Stockholm för att ta mig till CPH från GOT. Sedan vill jag bara tacka alla för all information som finns på den här sidan, det har öppnat sig en ny värld för mig.

Peace
 

Mr Basic

Medlem
Jag ringde vanliga supporten, dock är jag diamant men vet inte om man hamnar hos någon speciell person/avdelning.

Har blivit en del jobb så jag claimade inte förrän i onsdags. Vi får la se hur det går ^.^

För övrigt har jag haft extrem otur de senaste vändorna men ett flertal förseningar samt en rundtur till Stockholm för att ta mig till CPH från GOT. Sedan vill jag bara tacka alla för all information som finns på den här sidan, det har öppnat sig en ny värld för mig.

Peace
Ok, då är jag med. SAS support sa (finns detta dokumenterat?) alltså att det var ok att du köpte en ny väska. Nu är snarare frågan om SAS anser 2000DKK är skäligt? I värsta fall, om du inte har samtalet dokumenterat, säger väl SAS att de inte gett ok till ngt och du får stå för hela väskan själv.
Om du kan eller inte behöver styrka att du fått ok från supporten, kan du (i bästa fall) få hela summan ersatt alt del av den.
Återmata gärna. :)
 

AndersSt

Medlem
Om jag hade fått/köpt en Clas Ohlsson väska så hade den blivit nyttjad en endaste gång.
Bättre då o köpa något som jag skulle använda i framtiden tänker jag.

Mina 2 cent:
Om syftet är att man ska ha en väska att använda en enda gång, i väntan på att den försvunna väskan ska komma till rätta, då tycker jag det vore helt OK att faktiskt få köpa en väldigt billig väska som man använder en gång och sedan skänker bort eller t o m kasserar? På samma tema som med bilverkstaden, du lämnar in din BMW på service och får låna en VW Lupo under tiden, det är väl helt OK?
 

Daichan77

Medlem
Ok, då är jag med. SAS support sa (finns detta dokumenterat?) alltså att det var ok att du köpte en ny väska. Nu är snarare frågan om SAS anser 2000DKK är skäligt? I värsta fall, om du inte har samtalet dokumenterat, säger väl SAS att de inte gett ok till ngt och du får stå för hela väskan själv.
Om du kan eller inte behöver styrka att du fått ok från supporten, kan du (i bästa fall) få hela summan ersatt alt del av den.
Återmata gärna. :)

Sorry för sen återkoppling. SAS skötte allting väldigt snyggt. Väskan kom hem dagen efter vid 23:00. De svarade snabbt på min claim och återbetalade hela summan för väskan som jag köpte. Bra jobbat SAS.
 
Toppen