Senaste nytt

Bagageförsening vid hemresa

Dr. Miles

Expert
Vi har diskuterat om detta i flera trådar tidigare men vi inte har haft en dedikerad tråd just om detta.

Vanligt fall får man ingen ersättning för bagageförsening vid hemresa (i alla fall för de flesta hem-/kortförsäkringar).
Men när jag kollade min tjänstereseförsäkring står det att man kan få ersättning även för bagageförsening vid hemresa OM man har planerad tjänsteresa inom 48 timmar från ankomst.

Tjänstereseförsäkring skrev:
1.7.5.2 Bagageförsening vid hemresa

Har incheckat bagage vid hemresa blivit försenat och den försäkrade ska företa ny tjänsteresa inom
48 timmar från hemkomsten, lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga extrakostnader för inköp
av kläder och hygienartiklar om bagage inte kommit tillrätta innan den nya tjänsteresan ska företas.
Den nya tjänsteresan ska kunna styrkas med resehandlingar/biljett och förseningen med P.I.R-rapport
för att sådan ersättning ska kunna lämnas.

Högsta ersättning
Högsta ersättningsbelopp per försäkrad vid varje skada är 1500 kronor.

Det är inte något stort belopp i min försäkring men det kan vara värt att kolla er tjänstereseförsäkring.
 

Direktorn

Medlem
Vad jag kunnat se av kreditkorten är Swedbank MasterCard Platinum enda kreditkortet som täcker detta. Skulle tycka att Amex Platinum borde erbjuda detta.
 
Eurocard Platinum

”7.2 Försenat bagage vid ankomst tillbaka till boplatsen
Har vid utlandsresa den försäkrades polletterade/ incheckade bagage inte lämnats ut efter det allmänna färdmedlets ankomst till resmål i hemlandet, lämnas ersättning med högst 2 000 kr per kort för nödvändiga inköp av t ex kläder, toalettartiklar, taxi och dylikt. Kost- naderna för inköpen ska styrkas med kvitton i original.”
 

Daichan77

Medlem
Jag är ny här på forumet och skulle vilja har lite input från er gällande mitt försenade bagage på min hemresa.

Hemresan skedde enligt följande:

- Star alliance poängresa med Amex check.

- Skatter och avgifter betalades med AMEX Premium kort.

- Två incheckade bagage.

- Hemresan skedde med 3 ben. 4-5 timmar väntetid i BKK och PVG.

KBV - BKK TG
BKK - PVG TG
PVG - CPH SAS

- Anmälan upprättades i CPH där dom kunde se att mitt bagage inte kom med från PVG. Bagaget fanns alltså på PVG just då. De visste inte varför det inte kom med mitt flyg från PVG - CPH. De sa att bagaget kommer skickas hem inom 1-2 dagar.

- Tjänsteresa var inbokad dagen efter klockan 08:00 med SAS, CPH - GOT. Alltså jag hann inte få hem väskan innan jag skulle åka iväg igen.

- Jag ringde supporten och frågade om jag kunde köpa en ny väska då jag inte har någon bra väska för att använda på min tjänsteresa. De sa att det var skäligt då jag skulle resa dagen efter. Jag köpte därmed en ny väska för 2k dkr för min tjänsteresa.

Vad tror ni om mina möjligheter att få tillbaka de pengarna från SAS?

Eller borde jag ha försökt med AMEX? Hemförsäkring? Thai Airways? eller allihopa? :)

Oavsett behövde jag en ny väska eftersom jag inte hade någon imorse samt det är aldrig fel med en extra väska. Dock det skulle vara trevligt att få lite ersättning. :)

Tack på förhand ^.^ (Om jag kapade fel tråd eller om jag borde ha skapat en egen så säg gärna till)
 

agehall

Medlem
Jag köpte därmed en ny väska för 2k dkr för min tjänsteresa.
Du gick alltså och köpte en väska för 2k danska kr för att din ordinarie väska var borta? Det är högst tveksamt om SAS kommer anse är skäligt.

Det är alltid sista bolaget som skulle ha hanterat väskan, dvs SAS i ditt fall, som du ska vända dig till. Din hemförsäkring och AmEx lär inte ge något eftersom de inte brukar täcka att bagage försvinner på hemvägen.
 

Daichan77

Medlem
Jag håller med om att det troligtvis inte kommer att se det som skäligt då det går att köpa billigare väskor. Jag hoppas dock på att de i alla fall (om de ger mig något överhuvudtaget) ger mig en delmängd av de 2k dkr då de väskor som är försenade är väskor för ett liknande belopp.

Det känns inte helt optimalt för mig att köpa någon väska av sämre kvalité som bara kommer att användas som "reserv väska". Eller är det så jag ska resonera att SAS endast står för kostnaden av inköpet av en reservväska?

Det här kanske är helt självklara frågor för er veteraner men inte helt enkelt för en noob som mig att få klarhet i. :)

@agehall : Tack för inputen ^.^
 
Min åsikt, oklart om den skulle delas av SAS mfl iofs, är att du torde kunna köpa motsvarande kvalite, prisklass, som den de för tillfället slarvat bort.
För att ge ett exempel, är den väskan som är på villovägar en Rimowa modell större borde du ju kunna köpa en Rimowa modell mindre för att klara dig över tiden din är borta.
Känns ju orimligt att du ska behöva köpa nån skräpväska bara för att typ...

Jag hade iallafall stridigt för denna uppfattningen och gjort så oavsett om jag riskerade att stå med merparten av kostnaden i slutändan.
 

agehall

Medlem
Min åsikt, oklart om den skulle delas av SAS mfl iofs, är att du torde kunna köpa motsvarande kvalite, prisklass, som den de för tillfället slarvat bort.
För att ge ett exempel, är den väskan som är på villovägar en Rimowa modell större borde du ju kunna köpa en Rimowa modell mindre för att klara dig över tiden din är borta.
Känns ju orimligt att du ska behöva köpa nån skräpväska bara för att typ...
Det är inte alls speciellt rimligt. Du behöver ha en ersättningsväska för att klara dig tills din riktiga återfinns, vilket normalt sett sker ganska snabbt. Därmed är det fullt rimligt att man förväntas hålla ner kostnaderna på denna typ av ersättningsväska. Om ens riktiga bagage mot förmodan kommer bort för gott, så är det en annan femma, men det är ju inte fallet nu.
 
Det är inte alls speciellt rimligt. Du behöver ha en ersättningsväska för att klara dig tills din riktiga återfinns, vilket normalt sett sker ganska snabbt. Därmed är det fullt rimligt att man förväntas hålla ner kostnaderna på denna typ av ersättningsväska. Om ens riktiga bagage mot förmodan kommer bort för gott, så är det en annan femma, men det är ju inte fallet nu.

Jag delar inte din uppfattning här.
Jag anser det rimligt, men som sagt kan jag inse att det kan bli svårt att få ersättning fullt ut men den risken hade jag tagit.
Mitt resonemang bygger självklart på att jag hade haft resa bokat sedan tidigare likt trådskaparen.
 

Hachans

Medlem
Jag delar inte din uppfattning här.
Jag anser det rimligt, men som sagt kan jag inse att det kan bli svårt att få ersättning fullt ut men den risken hade jag tagit.
Mitt resonemang bygger självklart på att jag hade haft resa bokat sedan tidigare likt trådskaparen.

För att bli ersatt för något så måste du visa att du lidit skada av det.

Kan du bevisa att du led någon skada av att du inte hade Rimowaväska gentemot billigaste från Clas Ohlson under din enda resa du gjorde med din väska?

Hade din kostym kommit bort och du ska på affärsresa. Det är rimligt att köpa nytt. Tiger för hur mycket pengar som helst? Knappast. Dressmannkostym - möjligen. Kanske hade du inte kunnat gå på mötet utan kostym, men en skitdyr behövs knappast.

Förlåt, men det är ju en sån attityd som gör att vi inte kan ha fina saker. Min/maxandet hela tiden som gör att premier går upp och förmåner försvinner.
 
Toppen