Senaste nytt

Avis levererade en helt ostädad bil - vad göra?

Maja

Medlem
Hämtade ut vår hyrbil i Jersey City, NJ igår. Det dumma med detta kontor är att kontoret är inne i ett shoppingcenter och sedan får du gå själv till ett parkeringsgarage och köra ut. Det finns ingen fysisk person att påpeka några felaktigheter.

När vi hämtade ut nycklarna fick vi reda på att vi fått en ny Jeep Grand Cherokee som inte hade gått många mil alls. Det var mörkt i garaget, men vi kunde redan där se att bilen troligen var helt otvättad.

När vi väl har kört ut och kommer ut i dagsljus så ser vi att bilen verkligen inte är tvättad efter den förra uthyrningen. Den är skitig såväl invändigt som utvändigt. Det är rejäla lerstänk på hela bilen, det är granbarr inne i bilen samt grus och sand, hela instrumentpanelen är dammig etc. Med andra ord, helt orörd sedan förra gästen.

Känns inte okej, men frågan är vad man kan göra och vart man bör vända sig? Har letat efter någon form av kundtjänst att maila in till men gått bet på det. Knepigt när man sitter via mobilen bara.

Tar tacksamt emot input från er!
 

Alf

Medlem
Vilken otur du har Maja, först trasig flygstol och så detta. Ta bilder på eländet och begär en rejäl rabatt. Alternativet är att du åker in till en bemannad station hos denna biluthyrare och får bilen utbytt.
 

Hachans

Medlem
Hade exakt detta problem med Avis i USA. Klaga direkt om du orkar. Jag klagade vid återlämningen och fick 50 dollar i voucher varpå jag sa att det inte var i närheten av tillräckligt och fick en uppgraderingsvoucher också.

Sannolikheten är väl stor att du kan få prisavdrag istället, men jag pallade inte ställa mig i monsterkön och gick och drack bubbel istället.
 

spritfet

Medlem
Råkade ut för liknande på Klarabergsvägen (Stockholm) där bilen var smutsig invändigt och otankad! Ringde ett kontor som hade öppet (Arlanda) och de mailade ärendet vidare med mig på CC, sen bifogade jag bilder. Fick halva hyran som kompensation.
 

Maja

Medlem
Tack för input. Har mailat Avis med bilder och krävt kompensation. På min 2 veckorshyra plus envägstillägg á $300 så tror jag inte de kommer ge mig halva hyran dock!

@Alf Materiella saker, men lite strul blir det. Njuter dock av kvalitetstid med familjen!
 

JimmyH

Medlem
Råkade också ut för en skitig bil på Avis i Miami Beach nyss , tyvärr var jag lite slarvig när jag hämtade ut den och noterade först efteråt att den var full med chokladfläckar på passagerar sidan och i baksätet samt att man kinde känna att dom rökt i bilen. Klagade när jag lämnade tillbaka den men orkade inte ta nån större diskussion just där och då. Fick mail efter att jag lämnat feedback på nätet men inget mer än en ursäkt så här långt. Hade även vi lite otur på planet men det är en annan historia.
 

chazzie

Medlem
Råkade också ut för en skitig bil på Avis i Miami Beach nyss , tyvärr var jag lite slarvig när jag hämtade ut den och noterade först efteråt att den var full med chokladfläckar på passagerar sidan och i baksätet samt att man kinde känna att dom rökt i bilen. Klagade när jag lämnade tillbaka den men orkade inte ta nån större diskussion just där och då. Fick mail efter att jag lämnat feedback på nätet men inget mer än en ursäkt så här långt. Hade även vi lite otur på planet men det är en annan historia.

Kronan på verket här är väl om ni får sota för den tidigare gästens synder och blir krävda på ersättning för choklad på sätet och cigg-doftande kupé...
 

Maja

Medlem
Avis tackade för mitt mail och beklagade att de inte levt upp till den standard de skulle. That's it! :mad:

Mailade tillbaka och efterlyste min kompensation. Återstår att se vad som händer där.
 

chazzie

Medlem
Avis tackade för mitt mail och beklagade att de inte levt upp till den standard de skulle. That's it! :mad:

Mailade tillbaka och efterlyste min kompensation. Återstår att se vad som händer där.

Där levererade faktiskt Hertz när jag klagade och det var lite mer vagt, mer att bilen var sliten och gick dåligt, men jag fick en voucher på $100 att begagna vid kommande hyra, kändes ändå helt OK, det viktiga oftast är att man får någon kompensation.

Hoppas de steppar upp och ersätter skäligt!
 

Maja

Medlem
Än så länge helt tyst efter mitt andra mail där jag efterlyste kompensationen. De imponerar inte direkt på mig för tillfället.
 
Toppen