Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Vad är skillnaden mellan hyrbilsförsäkringen på elite kontra platinum?

Det är väl lite konstigt att jag ska betala allt som har med min resa att göra för att få försäkringen, huvudsaken är väl att betala hyrbilen med platinum.
Detta är inte en paket resa, allt bokas enskilt hos varje aktör.

Skillnaden är ganska stor. Med Elite finns det ingen hyrbilsförsäkring överhuvudtaget :)

Hyrbilsförsäkringen med Platinum är inte en fristående försäkring utan ett moment i reseförsäkringen, så därför måste reseförsäkringen gälla (dvs man har betalat 75% av resan med Platinum), OCH man ska ha betalat hyrbilen med Platinum.
 

PP4EH

Medlem
Har du läst försäkringsvillkoren för dina respektive kort? Gör det och jämför vilken försäkring som täcker dina behov. En skillnad är exempelvis att Elite inte har en hyrbilsförsäkring.

Din resa måste betalas till 75% med ditt Platinum eller MR för att försäkringen ska gälla. Utöver det måste 75% av hyrbilen betalas med Platinum eller MR för att hyrbilsdelen ska gälla.

Här finner du försäkringsvillkoren. Läs på och bilda dig din egna uppfattning om vilket kort du ska betala med för att du ska bli täckt enligt dina önskemål: Reseförsäkring som ingår i ditt kort
super information, tackar!!!
 

samet

Medlem
Sitter och ska boka F1, hotell , flyg och hyrbil till SPA belgien.

Har ett Amex plat och ett Amex Elite, funderar lite på hur jag ska göra.
Om hemsidorna för dom olika aktörerna quotar priset i Euro tar dom helt säkert betalt i Euro då?
Isåf är det värt med Amex Plat för utländsk valuta ger mer poäng.
Ska det ge lika mycket poäng som Amex Elite så är det ju mer värt att köra på Elite, så man närmar sig vouchern dvs.

Vad tycker ni? och vad vet ni?

Plockar du ihop det själv eller köper du ett färdigt paket?

Inte varit på Belgiens GP... ännu... men förstått att det är svårt med boende och långa restider varje dag.

Vill gärna tanka av dina erfarenheter när allt är klart.

Jäkligt avis!
 

PP4EH

Medlem
Plockar du ihop det själv eller köper du ett färdigt paket?

Inte varit på Belgiens GP... ännu... men förstått att det är svårt med boende och långa restider varje dag.

Vill gärna tanka av dina erfarenheter när allt är klart.

Jäkligt avis!
Plockar ihop det själv, fick en quote på 8300 silver biljetter fre-sön samt hotell.
Plockade ihop flyg från Gbg till dus, hotell i Aachen bil och F1 biljetter för samma peng!

Boende är ett helvete nära banan, svin dyrt!
Men aachen ligger 50-60km ifrån och det finns hotell runt 1000 per natt. Nära nog tror jag, man får nog åka med en 3-4 Tim marginal trotts att det bara är 60km.. för att vara på säkra sidan.

Återkommer med sammanställning efter racet!
 

PP4EH

Medlem
Är det någon som vet om det finns en överblick på hur var och när MR poängen kommer in på Amex Plat kortet?
Ungefär som överblicken man får på ett Amex Elite?

Vad jag kan se så är det bara totalen som står.
 

Pelle44

Medlem
Fundering kopplat till försäkring med Platinum. Åker på en "långresa" i sommar. Blir borta 4 veckor i USA. Gissar att resa kostar ca 100´ totalt. Har betalt utresa med Eurobonuspoäng, hemresa med mitt Amex premium (13´).

Kommer ju ha en del kostnader kopplat till hyrbil, hotell och andra löpande kostnader under resan, både sådant som betalas innan men som också kommer betalas under resans gång. Om jag bokar hotell (lägger in i bokning att betalning ska ske med Platinum), planerar betala hyrbilar med Platinum så kommer jag slutändan upp i att ca 75% av att resan betalas med Platinum.

Vad händer om jag i början av resa får ex en försening? Jag har ju inte betalt några kostnader med Platinum, men jag planerar ju att göra detta, får jag då ta del av Platinums försäkringsvillkor?
 

Renato

Medlem
Jag skulle inte rekommendera det upplägget, det är ett rejält brott mot avtalsvillkoren att du använder hennes kort. Skulle ni få ett försäkringsfall är det stor risk att det upptäcks, och då skulle jag tro att alla försäkringsanspråk avslås rakt av.
Jag pratade med amx de sa att om det är din sambo så är personen automatisk försäkrad allt det sambon har så har du det också. Dock så är huvudinnehavaren betalnings ansvarig.
 

Renato

Medlem
Tjaba alla BC älskare! Jag har en fråga. Jag beställde tillslut ett amx platinum kort, metal kortet var nice. Dock så har jag en fråga, kortet har kommit hem och är aktiv men de sa att PP kortet skulle komma också. Dock har det ej kommit, jag åker till Paris 24 timmar, äter lite gott sen blir det Zanzibar på fredag 15 dagar sen blir det AMS 24 timmar och äter lite gott där också. Brukar alltid boka minst 1 24 timmar resa i en resa för att krydda på resan lite =) Ett tips till er.
Min fråga är följande jag är lite osäker om det kommer men går det att komma in på PP loungerna på ett annat sätt, tex. att visa upp amx platinum kortet? uppskattar tips.
 

adhoc76

Medlem
De flesta loungerna accepterar PP-appen. Men det är du inte hjälpt av för du behöver ha tillgång till ditt pp-nummer. Om jag minns rätt så syntes numret på Platinum-sidan (där man kan trycka på enrol) innan jag fick det fysiska kortet. Det tog inte så väldigt lång tid innan det syntes, men det varierar kanske. Om du har numret så kan du lägga upp din profil i PP-appen. Och nej - du kommer inte in i PP-lounger genom att visa Platinumkortet.
 

GOTBound

Medlem
Tjaba alla BC älskare! Jag har en fråga. Jag beställde tillslut ett amx platinum kort, metal kortet var nice. Dock så har jag en fråga, kortet har kommit hem och är aktiv men de sa att PP kortet skulle komma också. Dock har det ej kommit, jag åker till Paris 24 timmar, äter lite gott sen blir det Zanzibar på fredag 15 dagar sen blir det AMS 24 timmar och äter lite gott där också. Brukar alltid boka minst 1 24 timmar resa i en resa för att krydda på resan lite =) Ett tips till er.
Min fråga är följande jag är lite osäker om det kommer men går det att komma in på PP loungerna på ett annat sätt, tex. att visa upp amx platinum kortet? uppskattar tips.

PP kortet kom efter ca två veckor, däremot tar Mrs. GOTBounds PP kopplat till extra kortet, vilket behöver ansöka om en väldans tid, hon fick mail från PP den 2/5 med ett kontonummer och att ett fysiskt kort snart kommer på posten. Jag har ringt PP och de vägrar skickar nytt för de kan upp till 14 arbetsdagar för ett kort att transporteras från England till Sverige anser de.

Det som de kunde göra vara att lämna ut den fyrsiffriga registreringskoden vilket innebar Mrs. GOTBound kunde skapa PP kontot och på så sätt få ett digitalt kort.

Att visa upp AMEX kortet eller bara kontonumret för PP accepteras inte av loungerna men det skall inte vara något problem för dig att få det digitala kortet, du kan även få hjälp av AMEX om du inte vill ringa PP själv.

EK
 
Toppen