Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

PP4EH

Medlem
Först och främst, riktigt gott snack på detta forum, mycket bra info.

Jag funderar på att skaffa mig ett Amex Platinum. Tänkte se om ni kan guida lite i träsket?

Min situation:
Kommer upp i en spend på 300-400K per år.

Flyger en del inom Europa med jobbet ( 4-6 resor/månad). Dessa resor är med olika bolag och betalas av jobbet. Men EBP och KLM poäng registreras.

Är borta 5 dagar i stöten gånger 2-3 veckor i månaden, så det blir en del utlandsköp på kortet.

Kommer inte upp i guld hos SAS tyvärr med dom resorna som görs, så den stora dragkraften med Platinum är dom obegränsade lounge besöken.

Tänkte ha huvudkortet på mig, extra platinum kortet på frugan, och 3 guld kort på andra familjemedlemmar.



Frågor:
1. Är detta kortet för mig? Om inte varför och vad passar min situation bättre?

2. Det står att man kan använda MR poäng för att betala faktura eller handla på tex Media Markt, hur många poäng är lika med 1kr när man handlar för poängen?

3. Priority pass kortet är det ett prestige level kort man får? och då det ingår 2st Platinum kort kan man då ta ut 2 st priority pass utan extra kostnad?

4. Angående extra korten, så kan man få 4-5 guld amex utan extra kostnad, i dessa guld kort ingår 2-4 gratis besök i loungerna, hur fungerar detta? kommer man in med Amex gold i lougerna eller får man ett lägre level priority pass utfärdat med guld korten?

5. Extra korten, står mitt namn på dessa kort, eller kan man få dom utfärdade i familjemedlemmarnas namn ?

6. Förr i tiden så tänkte man betalningssvårighet så fort man tänkte Sverige och Amex, är fallet så fortfarande eller kan man göra majoriteten av köpen på Amex kort?

7. Det talas i trådar om vouchers för resor, vad är detta 4-2-1 eller vad dom heter? är det en Euro Bounus sak där man konverterar MR poäng till Euro Bonus poäng för att köpa en voucher eller whats the deal?


PS
Jag ger mig där så att ni inte slänger in handduken så fort ni går in på tråden..:)

Tack på förhand!
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag skulle säga att alla dina frågor besvarats flera gånger om i olika trådar redan. Om AmEx Platinum är rätt kort för dig eller inte kan bara du avgöra i slutändan.

Sedan kan jag tipsa om att inte använda förkortningar om du inte är 110% säker på dem. Hint: EBP är en statusnivå.
 

PP4EH

Medlem
Jag skulle säga att alla dina frågor besvarats flera gånger om i olika trådar redan. Om AmEx Platinum är rätt kort för dig eller inte kan bara du avgöra i slutändan.

Sedan kan jag tipsa om att inte använda förkortningar om du inte är 110% säker på dem. Hint: EBP är en statusnivå.
Inte ett enda ord du skrev i det inlägget är osant. Jag skall redigera mitt inlägg och ta bort förkortningen.
Sedan får jag hoppas vidare att någon snäll människa vill svara på mina frågor trotts att svaren finns i andra trådar, och kan fås av Amex kundtjänst.

Tack
 

flybob

Medlem
1. Vad vill du ha ut? Handla på MediaMarkt eller resa för dina poäng?
6. Jag upplever att AMEX funkar på tämligen många ställen men att det definitivt inte skall vara ditt enda kort i plånboken.
7. 2-4-1,dvs. Åk två betala för en, eller betala halva poäng-priset när du flyger på bonusresor.

Skulle rekommendera att du tar en liten kik i krediktkortsfotumet. Det mesta är säkerligen besvarat.
 

PP4EH

Medlem
1. Vad vill du ha ut? Handla på MediaMarkt eller resa för dina poäng?
6. Jag upplever att AMEX funkar på tämligen många ställen men att det definitivt inte skall vara ditt enda kort i plånboken.
7. 2-4-1,dvs. Åk två betala för en, eller betala halva poäng-priset när du flyger på bonusresor.

Skulle rekommendera att du tar en liten kik i krediktkortsfotumet. Det mesta är säkerligen besvarat.

Ja du, det kvittar tänkte bara se vad poängen kan vara värda ute i riktiga livet. Vet att 12 MR poäng är lika med 1 EB poäng. Så det är lätt räknat över till en flygbiljett. Tänkte mer på vad poängen motsvarar i butikerna, gav Media Markt som exempel bara.

Jag såg att man kan bli värvad, då får man 200.000 MR poäng, som har ett värde av 1000kr om du skall dra av det på din faktura. Så kan man då generellt räkna med att om man har en spend på 400 K så är det värt 2000 riksdaler ifall man tar ut dom i rena pengar dvs?
Lönar sig då INTE att göra detta, då 200.000MR poäng kanske ger dig mer valuta om du handlar på tex media markt eller växlar in dom till EB poäng.


Super med att det funkar på många ställen. ( inte tanken att det ska vara mitt enda kort)

Okej förstått angående 2-4-1 men är det en voucher? ska denna voucher köpas med MR poäng eller får man ut en sådan när man spenderat en viss summa. ( har nämligen sett folk i andra trådar slänga sig med frasen; har du en spend på X så får du 1 voucher eller en spend på X så får du 2st)

PS
Söker vidare i trådarna för mina svar, medans jag hoppas att det trillar in några här från vänliga själar.
 
Last edited:

flybob

Medlem
Ja du, det kvittar tänkte bara se vad poängen kan vara värda ute i riktiga livet. Vet att 12 MR poäng är lika med 1 EB poäng. Så det är lätt räknat över till en flygbiljett. Tänkte mer på vad poängen motsvarar i butikerna, gav Media Markt som exempel bara.

Super med att det funkar på många ställen. ( inte tanken att det ska vara mitt enda kort)

Okej förstått angående 2-4-1 men är det en voucher? ska denna voucher köpas med MR poäng eller får man ut en sådan när man spenderat en viss summa. ( har nämligen sett folk i andra trådar slänga sig med frasen har du en spend på X så får du 1 voucher eller en spend på X så får du 2st)

PS
Söker vidare i trådarna för mina svar, medans jag hoppas att det trillar in några här från vänliga själar.

Förstår att du inte avser spendera alla dina stålar hos MediaMarkt, frågan var snarare vad som är viktigt för dig.

Du får en 2-4-1-voucher för 150k spenderade kronor (per år) på samtliga SAS Amex. Om du har Elite får du ytterligare en vid 300k (per år). Elite ger även 20k(auto-Silver hos SAS) status-poäng vilket kan hjälpa dig för att nå guld/diamond.
 

Frisk78

Medlem
Ja du, det kvittar tänkte bara se vad poängen kan vara värda ute i riktiga livet. Vet att 12 MR poäng är lika med 1 EB poäng. Så det är lätt räknat över till en flygbiljett. Tänkte mer på vad poängen motsvarar i butikerna, gav Media Markt som exempel bara.

Jag såg att man kan bli värvad, då får man 200.000 MR poäng, som har ett värde av 1000kr om du skall dra av det på din faktura. Så kan man då generellt räkna med att om man har en spend på 400 K så är det värt 2000 riksdaler ifall man tar ut dom i rena pengar dvs?
Lönar sig då INTE att göra detta, då 200.000MR poäng kanske ger dig mer valuta om du handlar på tex media markt eller växlar in dom till EB poäng.


Super med att det funkar på många ställen. ( inte tanken att det ska vara mitt enda kort)

Okej förstått angående 2-4-1 men är det en voucher? ska denna voucher köpas med MR poäng eller får man ut en sådan när man spenderat en viss summa. ( har nämligen sett folk i andra trådar slänga sig med frasen har du en spend på X så får du 1 voucher eller en spend på X så får du 2st)

PS
Söker vidare i trådarna för mina svar, medans jag hoppas att det trillar in några här från vänliga själar.

Med Amex Platinum får du inga vochers (2-4-1) alls. För att kunna kunna få en voucher inom Sas eller *A så krävs det att du har en spend på ditt Amex Elite eller Amex Premium på minst 150tkr/år. Har du ett Amex Elite kan du plocka ut en ytterligare 2-4-1 voucher när din spend kommit upp i 300tkr/år.

Har du Amex Premium (1500kr/år) så kan du inte få mer än 1 voucher/år. Räcker för dom flesta.
 

PP4EH

Medlem
Hmm tack för alla svaren-
Platinum vs Elite

Så med min spend går jag miste om 2 vouchers som ger mig res 2 betala för 1 eller halva priset.

Plus att platinum kostar 1980 mer per år.


Den stora fördelen för mig 3 MR poäng/kr i utländsk valuta
Och mest av allt dom fria lounge besöken.

Samt flexibiliteten att använda MR poäng till nått annat än EB ( samt att dom inte försvinner med tiden)

Mycket svårt detta!

PS
Har idag 12500 EB poäng om jag går på SAS elite kortet med hjälp av inbjudan och alla trix som finns kommer jag upp i EBG?
Det löser isåf lounge problemet delvis rör mig mest där det finns Sas lounger.

PPS,
Kan man inte få ett extra kort till sitt AMEX platinum som är Amex SAS ?( wishful thinking :))
 

Abbs

Medlem
Hmm tack för alla svaren-
Platinum vs Elite

Så med min spend går jag miste om 2 vouchers som ger mig res 2 betala för 1 eller halva priset.

Plus att kortet kostar 1980 mer per år.

Om jag tar Platinum
Så är den stora fördelen för mig 3 MR poäng/kr i utländsk valuta
Och mest av allt dom fria lounge besöken.

Samt flexibiliteten att använda MR poäng till nått annat än EB ( samt att dom inte försvinner med tiden)

Mycket svårt detta!

PS
Har idag 12500 EB poäng om jag går på SAS elite kortet med hjälp av inbjudan och alla trix som finns kommer jag upp i EBG?
Det löser isåf lounge problemet delvis rör mig mest där det finns Sas lounger.

PPS,
Kan man inte få ett extra kort till sitt AMEX platinum som är Amex SAS ?( wishful thinking :))
Nej du kommer inte upp i EBG, för det krävs 45k baspoäng/statuspoäng.

Inbjudan ger 18k extrapoäng och hjälper ej mot status.
 

PP4EH

Medlem
Nej du kommer inte upp i EBG, för det krävs 45k baspoäng/statuspoäng.

Inbjudan ger 18k extrapoäng och hjälper ej mot status.
Misstänkte detta.

Så då är frågan; säg en spend på 400K ( till hälften i utländsk valuta) kanske leder till kasnke 600K MR poäng på året.
Delat på 12, blir då 50000 EB poäng per år eller hos någon av dom andra partner bolagen.
Kan man få ut en biljett T/R till dubai tex eller någonstans i europa för 50000 poäng?

I ärlighetens namn så kommer dom flesta MR poängen konverteras till EB poäng, tänker inte köpa en kaffe kokare eller en kudde på IKEA för poängen direkt.
 
Toppen