Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

palmen

Moderator
Non-schengen? Måste man igenom passkontrollen för att åka bussen?
Finns väl två bussar i så fall, lämpligast är att ta den som går inom Schengen.
När man gått genom säkerhetskontroll på T2 går man höger och sen ner en trappa (tror det är gate 60-61 nånting). Där tar man sedan bussen via T4 bort till T5.
På vägen tillbaka kommer man till samma ställe som man lämnade, dvs man är inom schengen delen hela tiden.
 

palmen

Moderator
Pga. BAs kampanj med 16 K avios ifall man kör 8 eller mer flights fram till siste juni så har man ju det hemska problemet att flyga från terminal 2 på Arlanda då man bara bokat BA ett par rundor nu, hur enkelt/fort/långsamt är det att ta sig från Pontus bort till 2an? Loungen i 2an skippar jag gärna om jag har tid!
Jag har gjort detta några gånger och @Berglund beskriver det bra.
Åka till T5 brukar gå fort, oftast där inom 10 minuter efter att man tryckt på knappen, det kan dock vara gräsligt mycket folk som går på vid T4.
På tillbakavägen har jag som längst fått vänta 15 minuter på en buss och sen tar det ett tag att åka också då man åker ut via plattan istället för under terminalen (så var det senast för 1 månad sedan). Har du 30 minuter från Pontus till din boarding ska börja borde det vara lugnt med andra ord. Jag skulle gå senast 45 minuter innan boarding stänger för min flight om jag ska tillbaka till T2.
 

Canadien

Medlem
Det går som sagt bra att åka direkt till T5 om man har mobilt boardingkort i BA-apppen. Security vid SAS-sidan släpper in dig med detta om du förklarar att du ska shoppa lite och ska till Pontus. Så slipper man åka till T2 först.
 

Kelgris

Medlem
Jag kommer att anlända på Arlanda från Malmö (SAS) alldeles för tidigt för ett möte i Uppsala då senare avgångar är fullbokade. Jag undrar om det går att använda Pontus eller Guldloungen på T5 vid ankomsten och i så fall hur tar man dit från T4.
 

Canadien

Medlem
Jag kommer att anlända på Arlanda från Malmö (SAS) alldeles för tidigt för ett möte i Uppsala då senare avgångar är fullbokade. Jag undrar om det går att använda Pontus eller Guldloungen på T5 vid ankomsten och i så fall hur tar man dit från T4.
Finns en transitbuss från T4 till T5, sedan får du visa upp ditt ankommande boardingkort plus Amex hos Pontus.
 
Jag kommer att anlända på Arlanda från Malmö (SAS) alldeles för tidigt för ett möte i Uppsala då senare avgångar är fullbokade. Jag undrar om det går att använda Pontus eller Guldloungen på T5 vid ankomsten och i så fall hur tar man dit från T4.
Det går bra att använda Pontus. Guldloungen fungerar också om du har ett avgående flyg med SAS samma dag (t ex hemåt på kvällen). Ta bussen från T4 till T5 bara.

https://www.swedavia.se/contentassets/b14f315e954e4f2598bd6a6503cf7879/busstransfer.pdf

arn_karta_transferpassagerare_nologo_korr3.jpg-ny.jpg
 

Kelgris

Medlem
Det går bra att använda Pontus. Guldloungen fungerar också om du har ett avgående flyg med SAS samma dag (t ex hemåt på kvällen). Ta bussen från T4 till T5 bara.

https://www.swedavia.se/contentassets/b14f315e954e4f2598bd6a6503cf7879/busstransfer.pdf

arn_karta_transferpassagerare_nologo_korr3.jpg-ny.jpg

Tack så mycket JÖ! Ska inte flyga tillbaka förrän dagen därpå, så guldloungen blir det inte. Det ser mycket smidigt ut att köra airside utan säkerhetskontroll – visst är det värt ett pontusbesök med buss när man ändå har tid att fördriva.
 
Finns väl två bussar i så fall, lämpligast är att ta den som går inom Schengen.
När man gått genom säkerhetskontroll på T2 går man höger och sen ner en trappa (tror det är gate 60-61 nånting). Där tar man sedan bussen via T4 bort till T5.
På vägen tillbaka kommer man till samma ställe som man lämnade, dvs man är inom schengen delen hela tiden.

Ska till London så då borde ju faktiskt T5 vara bästa alternativet för att slippa stopp på vägen.
 
Toppen